Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Moda noastră, cea de toate zilele

Creativitatea este una din  trăsăturile cu care se mândreşte Clujul, iar tinerii antreprenori din diverse domenii fac din oraş un loc plin de originalitate şi îndrăzneală.

Am poposit de acestă dată în atelierul Oanei Lupaş, un designer ale cărei  creaţii îmbină tradiţionalul şi contemporanul, simplitatea şi culorile, combinaţiile îndrăzneţe de materiale, pentru a da personalitate, structură şi rafinament ţinutelor care îmbracă femeile sătule de anonimat.

Cu toţii am fost întrebaţi în copilărie ce vrem să ne facem când vom fi mari, dar visul din copilărie nu prinde contur aproape niciodată.

În adolescenţă, începi să te întrebi singur, iar dacă ai norocul unor părinţi care îţi intuiesc potenţialul şi au încredere în opţiunile tale nu mai rămâne decât să munceşti cu pasiune şi să ai un dram de noroc.

Prin clasa a X-a a fost întrebată de mama ei ce i-ar plăcea să facă mai departe şi răspunsul a fost unul dezarmant, pentru că niciuna din meseriile despre care se vorbea în jur nu o atrăgeau. A înţeles că trebuia să pornească de la pasiunea de a desena şi a ales secţia de design vestimentar a Universităţii de Artă şi Design Cluj.

Joaca din copilărie cu îmbrăcatul păpuşilor, apoi lucrul de mână de care a fost mereu atrasă, orice cusături, broderii, aplicaţii de mărgele, orele de abilităţi practice de la şcoală, unde a învăţat să coase şi să tricoteze, toate au venit să completeze talentul la desen şi spiritul creativ.

Deşi are calităţile necesare unui model al podiumurilor mondiale de fashion, cu statura ei înaltă, subţire ca un lujer şi cu trăsături expresive, Oana a ales să fie în spatele scenei, departe de glamourul unei cariere care i-ar fi putut aduce mult mai uşor faimă.

Acum are un atelier la Cluj, colecţii cu care a ajuns pe copertele revistelor Glossy şi toate datele necesare pentru o afacere de succes.

Deocamdată lucrează cu cinci femei care cos şi brodează, dar, ca mai toate atelierele de acest gen, fie că vorbim de pielărie, încălţăminte, tricotaje sau confecţii, se loveşte de lipsa forţei de muncă.

Cusutul, tricotatul, croşetatul nu mai figurează la şcoală printre abilităţile practice, tinerele fete nu mai învaţă nici de la mamele sau bunicele lor, iar aceasta este una din problemele cu care se vor confrunta tot mai acut antreprenorii din ramură.

Hainele sunt căutate, dar prea puţini vor să aibă de-a face cu felul în care se produc şi nu sunt dispuşi să înveţe, să dobândească abilităţi şi cunoştinţe, care să aducă după ele un salariu corespunzător, ne-a mărturisit Oana Lupaş.

Compoziţia, cromatica, elementele de creaţie în sine au fost însuşite în timpul studiilor universitare, dar cunoştinţele tehnice le-a dobândit de la cusătoresele ei, cu care e pregătită pe viitor să înveţe şi pe alte fete, în condiţiile în care în profilul educaţional românesc nu există elemente care să asigure cunoştinţele principale.

Când vor fi destule vânzătoare, speră că tinerele în căutarea unui loc de muncă vor veni şi la atelierul ei. Sunt câteva licee tehnologice care au şi clase pe profilul textil, dar acestea nu acoperă nici pe departe necesarul din piaţa muncii.

Atelierul a presupus o investiţie iniţială, la care se adaugă cele de zi cu zi, în materiale, accesorii, consumabile, piese de schimb sau chiar maşini noi.

„Primii cinci ani au fost destul de grei, povesteşte Oana Lupaş, mereu reinvesteam şi parcă nu se revedea suficient  în rezultatele financiare, dar cu timpul, construind cu paşi mărunţi, fără să beneficiem de un suport ideal, am pus mereu câte ceva în plus.

Ne-am bazat mult pe recomandările clienţilor mulţumiţi şi după acei cinci ani de care vorbeam, am simţit că eforturile noastre încep să se întoarcă sub forma unor satisfacţii nu doar sufleteşti, ci şi materiale.

Pentru un proaspăt absolvent e greu să iasă în piaţă cu haine vandabile şi creative în acelaşi timp, înveţi în timp, cu fiecare colecţie cât de bine funcţionează şi care produse au succes. Am încercat să îmbin cele două aspecte, creativitatea şi piaţa şi cumva, ne-am mulat pe cererile clienţilor, dar păstrând stilul personal, pentru a putea cuceri bucăţica noastră de piaţă”.

Am observat că nu vorbeşte despre ea, ci despre un „noi” în care le include pe doamnele cusătorese, cum le spune ea, nu doar din cauza diferenţei de vârstă, ci din recunoştinţă pentru tot ce-a învăţat de la ele şi din onestiotatea de a recunoaşte că este vorba de un efort colectiv, iar succesul nu ar fi posibil fără contribuţia fiecăruia.

Un element caracteristic produselor realizate aici este broderia manuală, reinterpretată într-o manieră contemporană. S-a inspirat din albumele cu broderii tradiţionale româneşti şi le transpune acum în alte forme, pe alte materiale, bucurându-se de frumuseţea modelelor româneşti şi exploatând potenţialul lor din toate punctele de vedere.

Broderiile sunt migăloase, ceea ce face ca munca pentru fiecare colecţie să înceapă foarte devreme şi cel puţin trei luni, efortul să fie în paralel, atât pentru comenzile obişnuite, cât şi pentru colecţia care urmează a fi prezentată.
 
Se foloseşte în mod creativ de versatilitatea şi diversitatea acestor modele şi o face cu conştiinţa că aduce în actualitate o moştenire culturală care poate sta cu mândrie alături de alte comori ale umanităţii.

În România s-a brodat şi s-a ţesut foarte mult, dar modernitatea a îndepărtat aceste meşteşuguri şi odată cu ele şi deprinderile necesare. În atelierul Oanei Lupaş se recuperează aceste componente importante din bogăţia estetică şi tehnico-practică a trecutului într-o manieră contemporană.

Acesta este şi motivul pentru care aici se folosesc în mod predilect materiale naturale cum este lâna, mătasea şi chiar pielea brodate cu fire de bumbac, de lână, totul natural, într-o explozie de culori irezistibile.

Fie că sunt ţinute de ocazie sau casual, nicio femeie nu va trece neobservată în creaţiile Oanei Lupaş, care transformă o zi obişnuită într-o experienţă senzorială.

„Să faci haine cu personalitate înseamnă să dezvălui o parte din tine. Mergem pe linii simple şi curate cu câteva elemente decorative speciale, care poartă amprenta atelierului” spune designerul.

„Am reinterpretat pielea în diverse forme, de la rochii la fuste, toate purtabile, dar chic. Anul trecut am propus pasteluri cu broderii colorate, iar pentru anul acesta vom încerca propuneri noi.

Cea mai scumpă ţinută pe care a realizat-o este o rochie de mireasă, unicat, ca toate cele din portofoliul ei. Rochia conţinea multă broderie manuală cu aplicaţii de mărgele de nisip, care s-a vândut cu 6000 lei.

Pentru că less is more, vorba aceasta funcţionează cu succes în fashion, iar din acest atelier  ies şi ţinute clasice, cămăşi office, fuste şi pantaloni, însă toate sunt din materiale naturale, Oana Lupaş oferind o haină de autor  care se vede că e muncită şi gândită, iar clientul e respectat, prin atenţia acordată detaliilor.

După şapte ani de activitate, Oana Lupaş îşi doreşte  ca anul acesta să abordeze târgurile internaţionale, dar îşi continuă participările la evenimentele interne de profil.

E unul din  designerii tineri care formează „Band of creators”, ale căror creaţii sunt prezentate publicului de două ori pe an, în cadrul unor evenimente speciale, dar şi pe site, aceasta fiind o manieră tot mai agreată de promovare, prin deschiderea mondială pe care o oferă.

A îmbrăcat vedete pentru copertele unor reviste glossy,  în videoclipuri  sau la  „X Factor”, cunoscutul show TV, dar nu şi-a făcut un scop şi nici nu se foloseşte de aceste realizări în promovare,    considerându-le mai degrabă recunoaşteri ale calităţii produselor ei, de la aspectul creativ şi originalitate la execuţie.

Îşi aşteaptă clienţii cu propuneri incitante, începând cu materialul, modelul, paleta cromatică şi toate purtându-i amprenta. Chiar dacă Bucureştiul a depăşit cu vreo doi-trei ani Clujul în ceea ce priveşte relaţia client-designer, lucrurile se mişcă şi aici, mai ales că absolvenţii secţiei de design vestimentar a  UAD din Cluj au făcut,  ca prin rezultatele lor, universitatea să fie foarte bine poziţionată şi designerii care au studiat aici se bucură de un trend de receptare pozitiv.

O femeie contemporană, care vrea să se îmbrace diferit şi are curajul să o facă, să accepte provocarea  de a îmbrăca nişte combinaţii îndrăzneţe de stofă, mătase, blană şi broderie, care par nepotrivite, dar în construcţia finală rezultatul este ceva diferit şi perfect îmbinat. Una care acceptă jocul de volume, combinaţiile cromatice, broderiile florale, aşadar feminină şi independentă.

Aşa descrie Oana Lupaş femeia potrivită creaţiilor ei, căzând în capcana pe  care i-am întins-o, pentru că de fiecare dată când cer unui creator să descrie consumatorul final, fie el cititor, meloman, gurmand, cumpărător de haine ori încălţăminte sau utilizator de gageturi, cu toţii îşi vor face autoportretul.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Digital Health B2B Skype Match 2016

Articolul următor

Issa, o poveste în trei nuanţe

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

IRUM a fost vizitată de tineri

Fabrica reghineană IRUM a fost unul din obiectivele vizitate de tinerii din Rotary Youth Exchange District 2241 Romania &…
Citeste mai mult

Corul Madrigal a fost în turneu în Perú

La invitația Ambasadei României în Republica Perú și cu sprijinul Ministerului Culturii și al Institutului Cultural Român, Corul…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share