Prima pagină| Despre noi| Redacţia | Abonare| Publicitate| Contact|
NEWSLETTER
 
Eveniment Infrastructura Auto Energie Sănătate Agricultură Turism LifeStyle IT&C Finanţe-bănci Reportaj Lideri şi afaceri Analize Opinii Cultural
TOP NEWS
CJ | Se reiau lucrările la Deșeuri
BN | Intex Năsăud, în sărbătoare
CJ | Clujenii, în topul mulțumiților
BN | Licitațiile ANAF nu stârnesc interes
CJ | Guvernul sprijină Cluj IT
AB | Numărul turiştilor în creştere faţă de 2013
AB | 3 mil. de euro pentru Bazinul Olimpic
AB | Focus grup privind promovarea programului Regio
CJ | Clujana de capitală
CJ | Cosmetic Plant, venituri de peste 1 mil euro din face care

Publicitate


curs valutar oferit de: curs valutar

Publicitate

Banner


Publicitate


Ultima sută de metri la Răstoliţa

21.09.2011 | de Alin Zaharie


Istoria amenajării Răstoliţa începe cu studii hidrologice şi hidrotermice făcute prin anii 60, 70.

40 de ani de excelenţă a Sucursalei Hidroconstrucţia Ardeal


În 2010, Sucursala „Ardeal” a Hidroconstrucţia SA, cea mai mare companie românească de construcţii hidro, alimentări cu apă şi drumuri a împlinit 40 de ani de activitate. Ce aduce nou 2011 pentru unul dintre cei mai mari angajatori din România? Dar 2012?


Datorită profesionalismului echipelor sale, Sucursala „Ardeal” a Hidroconstrucţia a primit de-a lungul timpului mai multe proiecte de anvergură. Sfârşitul anilor 80 a însemnat începerea lucrărilor la unul dintre proiectele majore în România, amenajarea Răstoliţa. Au trecut peste 20 de ani de atunci, şi marele baraj încă nu e gata, din cauza finanţării sporadice din partea Guvernului. Dar nici mult nu mai este până la capăt, ne dezvăluie unul dintre pilonii de bază ai investiţiei, inginerul Emil Farago, şeful de şantier de la Răstoliţa.

O istorie complicată

Istoria amenajării Răstoliţa începe cu studii hidrologice şi hidrotermice făcute prin anii 60, 70, cu variante de amenajare a afluenţilor de pe malul drept al Mureşului, în zona Bistra, Răstoliţa, Lunca Bradului, propuse în 1988-1989. „Demarată în 1989, amenajarea Răstoliţa a fost gândită cu un dublu scop energetic, producerea de energie electrică şi crearea unei rezerve de apă pe Valea Răstoliţei, care să ajute la debitul râului Mureş. Pe de-o parte să atenueze viiturile de primăvară sau a debitelor mari de apă a afluenţilor care se varsă în Mureş, şi în acelaşi timp să creeze un rezervor de rezervă pentru condiţii de secetă, să asigure un debit minim de apă pe râul Mureş. Scopul cel mai important a fost, evident, producerea de energie electrică”, povesteşte Emil Farago, cel care a vegheat construirea barajului în ultimele decenii.

Unde a ajuns Hidroconstrucţia

Iniţial, investiţia de la Răstoliţa a fost gândită ca o centrală pe malul drept al Mureşului, în zona Borzia, în amonte spre Răstoliţa, care să producă energie cu două grupuri pe aceeaşi hidrocentrală,  cu două turbine. Au fost gândite grupuri de 25.000 de MW, dar ulterior proiectanţii au revenit asupra ideii şi acum sunt două grupuri de 18.000 de MW, pornind din punctul centralei spre amonte, pe firul principal, partea de centrală cu o aducţiune principală de aproximativ 8,5 kilometri până pe Valea Răstoliţei, zona Vălcăliţa, unde se află priza de apă. În aval de această priză e un baraj cu o înălţime de aproximativ 110 metri şi un volum aproximativ de umplutură de 3,2-3,5 milioane metri cubi de apă. Acesta este firul principal, pe lângă care mai sunt două aducţiuni secundare, care captează apele unor afluenţi pe malul drept al Mureşului, aducţiunea Ilva de 6 kilometri, şi aducţiunea de vest cu captarea parţială a cursurilor de apă Bistra, Gălăoaia Mică, Gălăoaia Mare, Vişa cu debuşare în aducţiunea principală.

2012, punerea parţială în funcţiune

Potrivit lui Emil Farago, istoria amenajării de la Răstoliţa e lungă şi complicată. A fost o perioadă de început, primii doi ani după Revoluţie, când s-a lucrat din plin, după care ritmul lucrărilor a scăzut semnificativ. Important este că nu s-a renunţat la lucrare. „Acum se află pe lista lucrărilor cu punere în funcţiune într-un termen nu mediu ci scurt, respectiv punerea parţială în funcţiune în 2012, în condiţiile în care se asigură finanţare. Sunt şanse să facem acest lucru. În ultimii ani s-a asigurat o finanţare semnificativă şi am înaintat mult cu studiile fizice. În momentul de faţă, luînd-o din aval spre amonte, centrala ca şi parte de construcţie este finalizată mai puţin partea de finisare. S-a început deja montarea utilajelor în centrală. Aducţiunea principală e în fază de curăţenie, în ce priveşte cei 8 kilometri de galerie. Cota intermediară a barajului este finalizată în proporţie de 99 la sută, urmează în acest an să înceapă etapa de etanşare. În ramura vest sunt excavaţi şi betonaţi 4 kilometri iar în ramura est sunt excavaţi 800 de metri. Punerea în funcţiune este programată în 2012, undeva pe la mijlocul anului, şi probabil, spre finalul anului viitor, un grup va produce energie electrică la Răstoliţa” a precizat Emil Farago.

Farago, de la hidro la agro

Mureşenii au auzit de Emil Farago – pomicultorul, cel mai mare producător de mere din România. Puţini ştiu însă că şi construcţiile hidro reprezintă una dintre marile sale pasiuni. „Lucrez în domeniul hidroenergetic din 1984, şi până în 2000 am activat doar pe partea de construcţii. Mi-a plăcut şi sunt pasionat de lucrările hidroenergetice. La Răstoliţa sunt din noiembrie 1989, la două trei luni după ce a început amenajarea. Pe atunci erau două şantiere, unul pe partea energetică şi unul pe partea de acumulare. Partea de agricultură a apărut ca şi o oportunitate de a investi după care s-a tranformat în pasiune, sigur, cuplată şi cu componenta de câştiguri materiale. Încerc să echilibrez cele două activităţi, să fac faţă ambelor şi până în prezent am reuşit” susţine Farago.

Cel mai lung proiect aflat în derulare

Este investiţia de la Răstoliţa una din cele mai importante realizate vreodată în judeţul Mureş? Emil Farago crede că da, poate doar comparabilă cu construcţie Azomureşului. „Nu ştiu ce a însemnat Azomureşul ca şi dimensiune în ce priveşte costurile, dar sunt sigur că investiţia de la Răstoliţa va fi proiectul cu perioada de realizare cea mai lungă. Chiar dacă în 2012 se finalizează un grup sau două şi intră în funcţiune, cu un baraj minim energetic, care înseamnă o lăţime a barajului de 60 de metri, probabil că mai durează înca 3-4 ani până la finalizarea în întregime a investiţiei, deci vorbim abia de 2015 ca termen final. Asta va însemna 27 de ani de muncă la acest obiectiv. Enorm. Amenajarea putea fi realizată în maximum 6-7 ani, dacă ar fi existat finanţare continuă” a mai spus Farago.




CITEŞTE ŞI


COMENTEAZĂ ŞI TU!


NUME Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios şi instigare la violenţă sau la ură. Vă mulţumim !
EMAIL




Publicitate



VIDEOŞTIRE

State of the Air Transport Industry

Tony Tyler, Director General & CEO IATA at 70th IATA Annual General Meeting, World Transport Summit, Doha, 1-3 June 2014: "Scheduled commercial aviation began with a 23-minute journey across ...

Vezi arhiva


ȘTIRI PE JUDEȚE
AlbaHarghita
AradHunedoara
BihorMaramureș
Bistrița-NăsăudMureș
BrașovSatu-Mare
BucureștiSălaj
ClujSibiu
ConstanțaTimiș
Covasna

OPINII
Pentru totdeauna o fi început ieri?

de Alice Valeria Micu

Arabii. Japonezii. Americanii. Cine-i aduce?

de Aurelian Grama

Doctor, încă un pas

de Ligia Voro

mai multe articole...

EDIŢIA PRINT
NR 42
Mai 2014





CELE MAI CITITE CELE MAI COMENTATE

Publicitate





DIN TRANSILVANIA
Infrastructură

C.N.A.B.: creştere accentuată a traficului aerian

Peste 28 mil. lei investiţi într-un viaduct

Tetarom SA, o nouă etapă de dezvoltare

Business Park Bistrița prinde viață

Ruta Wizz Air Sibiu-Dortmund operațională din octombrie

Societatea Cala SA Nazna ia 80,26 mi. lei de la Primăria Bucureşti

GATEWAY TO TRANSYLVANIA

David Ciceo rămâne în conducerea Consiliului Internaţional al Aeroporturilor (ACI Europe)

Auto

CTP modifică orarul liniei 26

Rombat a oferit cadou o Dacia Duster

Investiții de 2,5 mil euro în 2014 la Tabita Tour

Soft, implementat în premieră de Tabita Tour

Leoni, în top 10 producători de componente auto

Bosch continuă investitiile

Tuning show Bistrița 2014

Rombat își cadorisește clienții cu un Duster

Energie

Pol românesc în excelență fotovoltaică

Sibiul investește în eficiență energetică

Romgaz, tehnologie 3D pentru noi zăcăminte

300 de mii de euro în energie regenerabilă

RENEXPO înfruntă provocările și în 2014

25 de milioane euro în energie verde

Mineral Oil retehnologizează două MHC-uri din BN

Cuprumin va fi listată la bursă din 2015

Sănatate

Cosmetic Plant, venituri de peste 1 mil euro din face care

Gedeon Richter, sprijin pentru educație și cultură

Finanțare de peste 28 de milioane de lei în centru de cercetare medicală

Operaţiile pe creier - costisitoare, delicate şi tehnologizate

Echipa lui Benedek Imre, apreciată de europeni

Congresul European de Medicină Psihosomatică

„Neurologia este, în principal, o problemă de vocaţie”

Alimentaţia sănătoasă, promovată la „Lotus Life”

Agricultură

Termen prelungit pentru finanțarea proiectelor agricole

Certificatele de producător vor stimula asocierea

CCIA Timiş certifică cazurile de forţă majoră

Aproape 10 miliarde de euro pentru agricultură în perioada 2014 - 2020

Ziua fermierului, la ediția XXII

Meat & Milk 2014 - dezbateri privind reducerea TVA la legume-fructe și lapte.

Reducerea TVA la legume-fructe și lapte anunțată La Meat & Milk 2014

Azomureș la Ziua Grâului din Turda

Turism

Numărul turiştilor în creştere faţă de 2013

3 mil. de euro pentru Bazinul Olimpic

Liverpool, o nouă destinație Blue Air

Băile Figa, relaxare la superlativ!

Albena, un concediu de vis pentru familii

Colibița, turism la un alt nivel

Hotel Brădet, noua perlă a stațiunii Sovata

Sovata deschide sezonul cu sărbătoarea Lacului Ursu

LifeStyle

Farmec de Grecia!

Future of shopping centers

Record de audienţă la BIAS 2014: peste 120.000 de spectatori

Cer senin si entuziasm

O lansare inedită marca Tudor Tailor

Cel mai mare ștrand transilvănean cu apă sărată, la Praid

Vinuri medaliate la Vinvest

Lev Dodin, Wajdi Mouawad şi Silviu Purcărete, în deschiderea FITS

IT-C

Guvernul sprijină Cluj IT

Cluj Innovation City are plan de administrare

Clujenii, în top la portabilitate

Incuboxx – provocare pentru performanță în IT&C

Zona IT, preferată de elevii bistrițeni

Premieră românească: aplicație IT care depistează firmele cu probleme fiscale

Siemens România client Liberty Technology Park

Magazin nou iStyle în Polus Center Cluj

Finanţe-bănci

Studenţii ULBS învaţã gratuit sã investeascã la bursã

Banca Transilvania redevine Românească

Patronul Hilton Sibiu, numit şef al Activelor Statului

Mircea Solovăstru membru în comisia BVB

112 milioane lei de la Banca Mondială

BT a intrat pe nişa cardurilor contactless

Afaceriștii bistrițeni sau întâlnit cu senatorii economiști

Oferte de credite pentru Aeroport

Reportaj

Se reiau lucrările la Deșeuri

Clujenii, în topul mulțumiților

Focus grup privind promovarea programului Regio

Consiliere profesională pentru tinerii instituţionalizaţi

Strategia noilor fonduri europene discutată la Sighișoara

Centrul de cercetare prinde contur

Formarea profesională - problema generala

Seminarii de informare pentru beneficiarii de fonduri europene

Lideri şi afaceri

Dana Berinde, consiliera personală a ministrului Transporturilor

Clujana de capitală

Leoni, cel mai mare angajator din 2014

Elicoptere? Piața așteaptă decolarea

State of the Air Transport Industry

Iazul batal Azomureș reabilitat de Geiger Transilvania

Wizz Air are trei curse pe săptămână Sibiu-Londra

24 noi mari contribuabili

Analize

Alternative pentru tine - proiect implementat de CCI Mureș

Sibiu, valoare adăugată investiției tale

Creștere a cifrei de afaceri pentru drumarii mureșeni

A turning point for regional airports

Diplomați arabi în misiune la Timișoara

Șomajul, în scădere în Bistrița-Năsăud

Ambasadorul Israelului în Banat

Fabricile Cugir sub lupa ministrului Economiei

Eveniment

Intex Năsăud, în sărbătoare

La vie en rose dans l’aéroport

Conferință despre Axa 2014-2020 la Sighișoara

Echipă pentru noul Cod al Insolvenţei

Patrimoniul viu - o resursă nelimitată pentru dezvoltarea turismului

Business networking internaţional

Bucharest International Air Show&General Aviation Exhibition (BIAS 2014)

Proiecte noi si bursa de cooperare

Opinii

Pentru totdeauna o fi început ieri?

Arabii. Japonezii. Americanii. Cine-i aduce?

Doctor, încă un pas

Considerații privind sistemul de sănătate din România

Cum și ce modernizăm în sănătate?

Primul pas…

Să ne aducem acasă tinerii școliți la universitățile lumii

AUR-escu pentru Fondul Suveran Român

Prima pagină | Despre noi | Redacţia | Abonare | Publicitate | Contact
Publicatii
Copyright © 2012 — Transilvania Business. All Rights Reserved.
 
Midas Media
MediaKit