Prima pagină| Despre noi| Redacţia | Abonare| Publicitate| Contact|
NEWSLETTER
 
Eveniment Infrastructura Auto Energie Sănătate Agricultură Turism Real Estate IT&C Finanţe-bănci Reportaj Lideri şi afaceri Analize Opinii Cultural
TOP NEWS
B | CCIFER a celebrat 20 de ani in România cu tema “Pas-de-deux”
| Fondurile europene și Ajutoarele de Stat 2014-2020
| Karpatia Horse Show 2016
| Mihai Ciobotaru își cultivă, la Sydney, pasiunea pentru dezvoltarea sustenabilă
| Aeroportul Iași doboară propriul record
| Din iunie 2017, cursa Blue Air din Iasi spre Constanta
| SMART MARKETING

Publicitate


curs valutar oferit de: curs valutar

Publicitate



Publicitate


Ultima sută de metri la Răstoliţa

21.09.2011 | de Alin Zaharie


Istoria amenajării Răstoliţa începe cu studii hidrologice şi hidrotermice făcute prin anii 60, 70.

40 de ani de excelenţă a Sucursalei Hidroconstrucţia Ardeal


În 2010, Sucursala „Ardeal” a Hidroconstrucţia SA, cea mai mare companie românească de construcţii hidro, alimentări cu apă şi drumuri a împlinit 40 de ani de activitate. Ce aduce nou 2011 pentru unul dintre cei mai mari angajatori din România? Dar 2012?


Datorită profesionalismului echipelor sale, Sucursala „Ardeal” a Hidroconstrucţia a primit de-a lungul timpului mai multe proiecte de anvergură. Sfârşitul anilor 80 a însemnat începerea lucrărilor la unul dintre proiectele majore în România, amenajarea Răstoliţa. Au trecut peste 20 de ani de atunci, şi marele baraj încă nu e gata, din cauza finanţării sporadice din partea Guvernului. Dar nici mult nu mai este până la capăt, ne dezvăluie unul dintre pilonii de bază ai investiţiei, inginerul Emil Farago, şeful de şantier de la Răstoliţa.

O istorie complicată

Istoria amenajării Răstoliţa începe cu studii hidrologice şi hidrotermice făcute prin anii 60, 70, cu variante de amenajare a afluenţilor de pe malul drept al Mureşului, în zona Bistra, Răstoliţa, Lunca Bradului, propuse în 1988-1989. „Demarată în 1989, amenajarea Răstoliţa a fost gândită cu un dublu scop energetic, producerea de energie electrică şi crearea unei rezerve de apă pe Valea Răstoliţei, care să ajute la debitul râului Mureş. Pe de-o parte să atenueze viiturile de primăvară sau a debitelor mari de apă a afluenţilor care se varsă în Mureş, şi în acelaşi timp să creeze un rezervor de rezervă pentru condiţii de secetă, să asigure un debit minim de apă pe râul Mureş. Scopul cel mai important a fost, evident, producerea de energie electrică”, povesteşte Emil Farago, cel care a vegheat construirea barajului în ultimele decenii.

Unde a ajuns Hidroconstrucţia

Iniţial, investiţia de la Răstoliţa a fost gândită ca o centrală pe malul drept al Mureşului, în zona Borzia, în amonte spre Răstoliţa, care să producă energie cu două grupuri pe aceeaşi hidrocentrală,  cu două turbine. Au fost gândite grupuri de 25.000 de MW, dar ulterior proiectanţii au revenit asupra ideii şi acum sunt două grupuri de 18.000 de MW, pornind din punctul centralei spre amonte, pe firul principal, partea de centrală cu o aducţiune principală de aproximativ 8,5 kilometri până pe Valea Răstoliţei, zona Vălcăliţa, unde se află priza de apă. În aval de această priză e un baraj cu o înălţime de aproximativ 110 metri şi un volum aproximativ de umplutură de 3,2-3,5 milioane metri cubi de apă. Acesta este firul principal, pe lângă care mai sunt două aducţiuni secundare, care captează apele unor afluenţi pe malul drept al Mureşului, aducţiunea Ilva de 6 kilometri, şi aducţiunea de vest cu captarea parţială a cursurilor de apă Bistra, Gălăoaia Mică, Gălăoaia Mare, Vişa cu debuşare în aducţiunea principală.

2012, punerea parţială în funcţiune

Potrivit lui Emil Farago, istoria amenajării de la Răstoliţa e lungă şi complicată. A fost o perioadă de început, primii doi ani după Revoluţie, când s-a lucrat din plin, după care ritmul lucrărilor a scăzut semnificativ. Important este că nu s-a renunţat la lucrare. „Acum se află pe lista lucrărilor cu punere în funcţiune într-un termen nu mediu ci scurt, respectiv punerea parţială în funcţiune în 2012, în condiţiile în care se asigură finanţare. Sunt şanse să facem acest lucru. În ultimii ani s-a asigurat o finanţare semnificativă şi am înaintat mult cu studiile fizice. În momentul de faţă, luînd-o din aval spre amonte, centrala ca şi parte de construcţie este finalizată mai puţin partea de finisare. S-a început deja montarea utilajelor în centrală. Aducţiunea principală e în fază de curăţenie, în ce priveşte cei 8 kilometri de galerie. Cota intermediară a barajului este finalizată în proporţie de 99 la sută, urmează în acest an să înceapă etapa de etanşare. În ramura vest sunt excavaţi şi betonaţi 4 kilometri iar în ramura est sunt excavaţi 800 de metri. Punerea în funcţiune este programată în 2012, undeva pe la mijlocul anului, şi probabil, spre finalul anului viitor, un grup va produce energie electrică la Răstoliţa” a precizat Emil Farago.

Farago, de la hidro la agro

Mureşenii au auzit de Emil Farago – pomicultorul, cel mai mare producător de mere din România. Puţini ştiu însă că şi construcţiile hidro reprezintă una dintre marile sale pasiuni. „Lucrez în domeniul hidroenergetic din 1984, şi până în 2000 am activat doar pe partea de construcţii. Mi-a plăcut şi sunt pasionat de lucrările hidroenergetice. La Răstoliţa sunt din noiembrie 1989, la două trei luni după ce a început amenajarea. Pe atunci erau două şantiere, unul pe partea energetică şi unul pe partea de acumulare. Partea de agricultură a apărut ca şi o oportunitate de a investi după care s-a tranformat în pasiune, sigur, cuplată şi cu componenta de câştiguri materiale. Încerc să echilibrez cele două activităţi, să fac faţă ambelor şi până în prezent am reuşit” susţine Farago.

Cel mai lung proiect aflat în derulare

Este investiţia de la Răstoliţa una din cele mai importante realizate vreodată în judeţul Mureş? Emil Farago crede că da, poate doar comparabilă cu construcţie Azomureşului. „Nu ştiu ce a însemnat Azomureşul ca şi dimensiune în ce priveşte costurile, dar sunt sigur că investiţia de la Răstoliţa va fi proiectul cu perioada de realizare cea mai lungă. Chiar dacă în 2012 se finalizează un grup sau două şi intră în funcţiune, cu un baraj minim energetic, care înseamnă o lăţime a barajului de 60 de metri, probabil că mai durează înca 3-4 ani până la finalizarea în întregime a investiţiei, deci vorbim abia de 2015 ca termen final. Asta va însemna 27 de ani de muncă la acest obiectiv. Enorm. Amenajarea putea fi realizată în maximum 6-7 ani, dacă ar fi existat finanţare continuă” a mai spus Farago.




CITEŞTE ŞI


COMENTEAZĂ ŞI TU!


NUME Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios şi instigare la violenţă sau la ură. Vă mulţumim !
EMAIL




Publicitate




ȘTIRI PE JUDEȚE
AlbaHarghita
AradHunedoara
BihorMaramureș
Bistrița-NăsăudMureș
BrașovSatu-Mare
BucureștiSălaj
ClujSibiu
ConstanțaTimiș
Covasna

OPINII
Exemplul Australiei. Pasul de la aborigeni la lider în Cercetare

de Transilvania Business

Energia interesului național

de Ligia Voro

Blazonul afacerilor

de Aurelian Grama

mai multe articole...

EDIŢIA PRINT
NR 62
iulie 2016





CELE MAI CITITE CELE MAI COMENTATE

Publicitate





Publicitate




DIN TRANSILVANIA
Infrastructură

Din iunie 2017, cursa Blue Air din Iasi spre Constanta

Aeroportul Iasi este certificat international

Wizz Air a inaugurat baza de la Sibiu

Moment istoric. Arad si Timisoara - zona metropolitana comuna

UVT, parte al celui mai mare proiect de colaborare internațională din istoria științei

Creșterea de 12% a traficului aerian pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj

Wizz Air a inaugurat baza operationala de la Iasi

David Ciceo a prezentat la Atena situația traficului aeroportuar românesc

Auto

Bosch - solutii inteligente pentru service-urile auto

BMW, 100 de ani de istorie, 100 de ani de viitor

Daimler lanseaza in Romania productia cutiilor de viteze automate cu nouă trepte

Noul Hyundai Tucson, primele impresii

Reprezentanţă BMW pentru Târgu-Mureş

Din 2001 Star Transmission Rom, filiala Daimler, scrie o poveste de succes în România

Gühring SRL, de 12 ani în România

Două decenii pentru dezvoltarea Bosch

Energie

ROMGAZ participă la ExpoEnergiE

Mihai Ciobotaru își cultivă, la Sydney, pasiunea pentru dezvoltarea sustenabilă

Viitorul energiei, văzut de la Sydney

Enel Asistență, mai multe servicii

Romgaz investește pentru România

KMG notifică România pentru sechestrul Petromidia

Romgaz inaugurează o nouă investiție

Romgaz: Complexul structural Caragele are perspective promiţătoare

Sănatate

Gala Elitelor Medicale Clujene 2016, ediția I.Cei mai buni MEDICI dintre cei buni

Sectorul sanitar public va trebui să-si privească prin lentile economice activitatea

O treime dintre medicamentele cu rețetă au risc mare de disponibilitate

Viziune și acțiune”, planul managerial care va construi o Universitate pentru viitor

Inaugurare sală de kinetoterapie la Institutul Clinic Fundeni

Consiliul Judeţean Alba investeşte 2,5 milioane de euro în Spitalul Judeţean

AR-MEDICA, cel mai mare eveniment medical din partea de vest

Centrul Medical Cardiomed, premieră în cercetare

Agricultură

Vin de casa cu must de la Jidvei

Ioan Oleleu: Produsele alimentare românești, mai bune decât cele din alte zone

Depunere cereri pentru ajutorul la motorina - trimestrul I

Specialiștii AgroTransilvania Cluster ajută fermierii în accesarea banilor europeni

Transilvania, raiul branzeturilor de calitate (IV) - Puturoasa de Trascău

AgroConcept - parteneriat strategic pentru sustinerea agriculturii locale

Transilvania, raiul brânzeturilor de calitate (III) - Telemeaua de Ibănești

Transilvania, raiul brânzeturilor de calitate (II) - La Colline

Turism

Un nou zbor din Aeroportul Cluj-Napoca, prin Atlasglobal

De anul viitor se anunta zbor direct Iasi-Dubai

Timișoara – Capitala Vinului din 2004

TAROM introduce ruta directa Iasi-Madrid

Turism tematic, solutii tailored

„Drumul Sării”, noua atracţie turistică a Sovatei

Aeroportul Iași dezvolta un cluster de turism

Transilvania „Best in travel 2016” pentru piaţa britanică

Real Estate

One week left - Romania at ExpoReal 2016

D-Link si Amazon Echo, Voice Power Control în Europa

Romania la ExpoReal 2016

tIMOn: Bugetele de marketing de 20 ori mai mari

Optim PM, felicitari pentru ParkLake

The largest CEE event of the year - CEE Property Forum 2016

Mega Image, primul chirias in Plaza Romania Offices

D-Link colaboreaza cu Silicon Labs

IT-C

Endava si ISDC anunta fuziunea

GTS Telecom, platforma cloud de 200 mii euro la Cluj Napoca

GTS Telecom deschide centru de date la Cluj

Borodi, Brinel: „IT-ul nu mai este doar o utilitate!”

Târgul Agro - piaţa virtuală pentru hrană românească bună şi ieftină

O ediţie de vis la Dreamhack Cluj-Napoca 2015

TOP TECH - Investiţie în oameni, calitate în afaceri

Conceptul 2 în 1: tabletă şi laptop

Finanţe-bănci

Hygia Consult aplică cu succes conceptul “patru ochi” în accesarea fondurilor europene

Sursele de finantare pentru Ianuarie 2016

Ajutoarele de stat pentru afacerile mici in anul 2016

Finanțări de 200.000 de euro pentru microintreprinderi

Acțiunile Târnava, tranzacționate pe Sibex

Reprezentanţii IMM-urilor arădene vor controale fără abuzuri

Conferință Deloitte - BEPS: rEvolutia fiscala

EximBank ar putea deveni banca fermierilor

Reportaj

Joyful Teaching, un proiect de succes

Lapp Group a organizat Turneul Internațional de Fotbal și Volei

Uniunea Europeană şi viitorul economiei globale: a conduce sau a fi condus

Cursuri pentru invatatori si consilieri scolari

Aerul de la Colibița, la fel de pur ca în Alpi

The woman 2016- succesul la feminin

Issa, o poveste în trei nuanţe

Snooker de talie mondială în martie la Cluj

Lideri şi afaceri

Continental a inaugurat centrul de cercetare si dezvoltare din Brasov

CCIFER a celebrat 20 de ani in România cu tema “Pas-de-deux”

BearingPoint, birou in Portugalia

UVT în topurile internaționale

TPA - new logo and a new office in Cluj

Turkish Airlines a lansat ruta Cluj-Istanbul

Grupul ARCON preluat de Hirsch Porozell

Jankovec, DG ACI Europe: “The role of aviation in bringing people together is more important than ever!”

Analize

Universități din Timișoara - recunoscute la nivel mondial

Delegatie romano-germana in Republica Moldova

Intalniri economice Franta-Romania

Aeroportul Iași doboară propriul record

Spre noi orizonturi

Air traffic grows strongly despite the diversified challenges

Les possibilités d’investissements pour les entreprises françaises sont loin d’être épuisées en Roumanie

Vive la France!

Eveniment

TeCOMM 2016: Shopping-ul este o activitate de relaxare

Perspective internationale in arhitectura, la Cluj-Napoca

Abordare non-conformistă în industria textilă, la Cluj-Napoca

Salonul Vintest Bucuresti, editia a 6-a

A început a 12-a ediție a IEAS

Ultimele inscrieri la Architecture Conference&Expo 2016

Conferinta nationala BUSINESS to more BUSINESS

ROMANIAN AGRIBUSINESS CONFERENCE

Opinii

Exemplul Australiei. Pasul de la aborigeni la lider în Cercetare

Energia interesului național

Blazonul afacerilor

Business puls

Dă, Doamne, țăranului înțelepciune, că răbdarea s-a cam terminat

Cum a fost la Conferința Managementul Performanței în România 2015?

Piața de rezidențial – o nouă provocare

5 ANI TB

Prima pagină | Despre noi | Redacţia | Abonare | Publicitate | Contact
Publicatii
Copyright © 2012 — Transilvania Business. All Rights Reserved.
 
Midas Media
MediaKit