Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Investiţiile din mediul rural, periclitate de o Ordonanţă de Urgenţă?!?

Primarii de Mureş cer modificarea OUG 100/2016
Blocaj legislativ în privinţa eliberării de către primăriile de comune a autorizaţiilor de construire şi certificatelor de urbanism. Intrată în vigoare în decembrie 2016, Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului (OUG) care reglementează cele două activităţi vitale în dezvoltarea unităţilor administrativ-teritoriale nu poate fi pusă deocamdată în aplicare, din cauza lipsei normelor metodologice de aplicare. Vidul legislativ care afectează grav atât investiţiile din mediul rural cât şi buna desfăşurare a activităţii de la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi prevederile respectivei Ordonanţe sunt deplânse şi de Dan Vasile Dumitru, primarul comunei Ibăneşti şi totodată preşedintele Asociaţiei Comunelor din România – Filiala Mureş, care trage un semnal de alarmă în privinţa efectelor OUG 100/2016, act normativ asumat de Guvernul condus la acea vreme de Dacian Julien Cioloş.
Reporter: Când a intrat în vigoare Ordonanţa de Urgenţă 100/2016?
Dan Vasile Dumitru: Am avut mai multe discuţii pe tema aceasta şi la Consiliul Judeţean. Trebuia ca în termen de 60 de zile să apară şi normele de aplicare, dar din păcate ele nu au apărut. Nu ştiu când o să apară. Ordonanţa 100 din 2016 a intrat în vigoare în decembrie 2016 şi normele nu sunt apărute încă.
Rep.: Ce prevederi importante are acest act normativ?
D.V.D.: O prevedere a acestei Ordonanţe spune că noi (primăriile – n.a.) nu mai avem voie să eliberăm autorizaţii de construire sau certificate de urbanism dacă nu avem persoană calificată, aşa cum zice Legea 350/2001 a amenajării teritoriului, unde este definită şi noţiunea de arhitect şef al judeţului, până la personalul de la urbanism de la nivel de comune. Din păcate, nu sunt la toate comunele persoane calificate care să facă pe arhitectul şi atunci e nevoie de o delegare de competenţă la un funcţionar public care trebuie să aibă studii sau cursuri de specializare în acest domeniu, al urbanismului. Până acum nu s-au făcut asemenea cursuri şi ar trebui organizate pentru că personalul din Primării să poată să aibă calificarea respectivă. Altminteri, noi nu mai suntem autorizaţi şi atunci trebuie să trimitem pe toată lumea la Consiliul Judeţean, să le elibereze oamenilor autorizaţii de construire sau certificate de urbanism. Aşa, oamenii vor avea mai multe drumuri de făcut şi în plus ar risca să blocheze activitatea de la Consiliul Judeţean.
Rep.: Există resursele necesare pentru ca unităţile administrativ-teritoriale din mediul rural să se conformeze?
D.V.D.: Salariile sunt mici pentru a se angaja o persoană să funcţioneze pe acest post de urbanist şi nu o să vină nimeni să se angajeze. Sunt comune cu câţiva angajaţi, de exemplu la Vânători sunt trei oameni, la Cozma la fel. Sunt comune unde nu ai pe cine angaja efectiv, pentru că nu stă nimeni pe salariile acestea mici. Şi atunci este posibilitatea ca mai multe comune să se asocieze şi să formeze Asociaţii de Dezvoltare Intracomunitare. Din păcate, Asociaţia noastră, a comunelor, filiala Mureş, nu e de dezvoltare intracomunitară, este o asociaţie de utilitate publică. Se vorbeşte despre auditori, dar nici categoria aceasta de personal nu se găseşte la nivelul primăriilor de comune. Nu îi poţi angaja pe orice fel de asociaţie, ci pe asociaţie de utilitate publică. Şi atunci suntem nevoiţi să facem fel de fel de asociaţii, pentru a se angaja aceste categorii profesionale la comune. În caz contrar, vine Curtea de Conturi şi spune că e nelegală angajarea auditoriului la asociaţie, dacă nu e de utilitate publică. La fel, riscăm să vină la noi la asociaţie şi să spună că e nelegală angajarea urbanistului, dacă nu e pe asociaţie de dezvoltare intracomunitară. Şi de acolo încep procese, imputări de bani şi aşa mai departe. E o nefuncţionalitate în legislaţie.
Rep.: În calitate de reprezentant al primarilor, cum vedeţi ieşirea din impas, soluţia la acest blocaj?
D.V.D.: Soluţia ar fi ca cei care sunt responsabili, de la nivel central, să aplece urechea la noi şi să coreleze legislaţia. În primul rând, de la Consiliile Judeţene ar trebui să vină iniţiativa, împreună cu Prefecturile, să facă demersuri în acest sens. Noi, Asociaţia Comunelor din Judeţul Mureş, chiar dacă avem o structură unitară, Consiliul Judeţean nu apleacă foarte tare urechea la vocea noastră, la păsurile noastre.
A consemnat Alex TOTH

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Banca Mondială, interesată de structurarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii

Articolul următor

Kovács Edit, primarul schimbărilor în bine la Cristeşti

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share