Proiectul „Drumul Sării Sovata” a fost finalizat la sfârșitul anului trecut. Proiectul a avut valoarea de 5,06 milioane lei şi a fost cofinanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Regional 2007-2013.
Obiectivul general al proiectului este dezvoltarea, modernizarea infrastructurii de turism din oraşul Sovata pentru valorificarea resurselor naturale şi creşterea calităţii serviciilor turistice. „Obiectivele specifice ale proiectului sunt dezvoltarea infrastructurii de vizitare a rezervaţiei naturale „Lacul Ursu şi arboretele de pe sărături”, diversificarea oportunităţilor de agrement din localitate în perioadele de extrasezon, precum şi creşterea gradului de cunoaştere a valorilor naturale aflate pe teritoriul rezervaţiei naturale”, a precizat Peter Ferenc, primarul orașului Sovata.
În urma implementării proiectului s-au amenajat şase alei de cură în lungime totală de 2,8 kilometri, s-au construit cinci foişoare de observaţie, respectiv Turnul Belvedere, s-au amenajat 16 popasuri/locuri de odihnă şi observare a naturii în suprafaţă de circa 9.707 metri pătraţi, de-a lungul traseelor s-au instalat 12 panouri de informare mari, 35 de panouri de informare mici, 29 de indicatoare de direcţii, s-a realizat un sistem de iluminat public şi arhitectural şi un sistem de supraveghere video, s-au înfiinţat opt locuri de muncă şi s-au edificat două clădiri, respectiv un punct de informare/pavilion de odihnă şi un grup sanitar.
„Printre rezultatele induse de realizarea proiectului se numără: dublarea numărului de vizitatori la obiectivele turistice din localitate şi dublarea numărului de persoane care beneficiază de infrastructura turistică modernizată şi extinsă”, a arătat Peter Ferenc.
Turnul Belvedere, noul simbol al staţiunii
Unul dintre principalele trasee ale proiectului este „Traseul eco-didactic al sării”, creat pentru prezentarea valorilor specifice lacurilor şi munţilor de sare şi a habitatelor în mediul umed.
„Valea Sării este un loc aparte în cadrul zonei protejate. Densitatea valorilor şi diversitatea lor a impus crearea unei poteci tematice în această zonă. Ea porneşte de pe malul Lacului Ursu, după ce urcă o pantă accentuată ajunge la Lacul Şerpilor, un loc mlăştinos cu apă dulce, cu floră şi faună specifice. De aici se ajunge la Lacul Mierlei cu apă sărată şi cadru natural neatins. Traseul continuă către muntele de sare cu albine şi plante care trăiesc numai în acest loc. În partea sudică a traseului, se deschide valea, cu întinse suprafeţe sărate, brăzdate de cursuri de apă şi bălţi sărate cu nămol. De aici, traseul se întoarce către nord-est şi parcurge malul estic al Văii Sării, ajungând la Lacul Aluniş şi pe malul Lacului Ursu.
Traseul este foarte variat, dar fără dificultăţi majore de parcurgere. Construcţia Turn Belvedere este accesibilă printr-o potecă turistică, de la Lacul Mierlei. Turnul este un punct de reper vizibil din centrul oraşului şi din zona de ieşire spre Reghin. De la nivelurile superioare, vizitatorii au o privelişte largă către partea de nord şi vest a oraşului şi către centrul staţiunii”, a menţionat Peter Ferenc.
Caracteristicile principale ale construcţiilor
Traseul eco-didactic al Sării: este un traseu turistic care porneşte de pe malul vestic al Lacului Ursu, parcurge zone mlăştinoase, dealuri şi zone cu formaţiuni de sare, trece pe lângă Lacul Mierlei şi se reîntoarce pe malul sud-vestic al Lacului Ursu cu atingerea Pârâului Sărat. Construcţia Turn Belvedere este accesibilă printr-o potecă turistică, de la Lacul Mierlei.
Aleea turistică vestică: porneşte de pe malul Lacului Ursu, urcă dealuri împădurite până la limita ariei protejate, unde se intersectează cu linia drumului forestier care duce la Lacul Tineretului.
Aleea turistică Tivoli: face legătură între Lacul Ursu şi lacul de agrement/ ştrandul cu apă dulce amenajat pe Lacul Tineretului. Aleea porneşte de pe malul Lacului Ursu şi după un urcuş mai abrupt se bifurcă, ambele porţiuni ajungând până la drumul carosabil pe strada Tivoli. În continuare, traseul urmează linia străzii Tivoli, până la Lacul Tineretului.
Traseul eco-didactic Ursu: porneşte de pe malul Lacului Ursu, trece pe lângă Lacul Paraschiva şi parcurge dealuri împădurite până la dealul Topliţa, întorcându-se spre Lacul Ursu în zona Lacului Tineretului.
Amenajări în jurul Lacului Ursu: de-a lungul aleii principale din jurul Lacului Ursu s-au amenajat opt puncte nodale cu diferite funcţiuni: locuri de odihnă, punct de informare, grup sanitar public.
Aleea lacurilor Roşu şi Verde: porneşte de pe malul Lacului Ursu, urmăreşte linia malului amenajat al celor două lacuri şi se sfârşeşte la locul de odihnă amenajat la poalele Muntelui de Sare.
Citește și:
Restaurantul Kibuț din Gărâna, Banatul Montan, candidează la Destinația anului
Viața la țară în cel mai frumos sătuc din România, Gărâna, cu cea mai firească poetică a spațiului.…
23 aprilie 2024
Urbis și-a cumpărat 11 autobuze electrice
Băimărenii vor avea posibilitatea de a circula cu mijloace de transport în comun noi, eficiente și ecologice. Primarul…
23 aprilie 2024
Farmec a intrat pe piața produselor pentru copii
Producătorul de cosmetice contabilizează afaceri de 71 milioane euro în 2023, un record în istoria companiei. Farmec Cluj…
23 aprilie 2024
Bihorul dă lovitura în Cartea Recordurilor, cu “Războiul Stelelor”, din piese Lego
Orădenii Bence Czilli și Botond Czilli se află în fruntea echipei care a doborât recordul cu cea mai…
23 aprilie 2024
Asfamixt, OPR Asfalt și Dacia Faber montează primele grinzi la viaductul de ieșire din Felix
Marți, 23 aprilie 2024, a început montarea primelor grinzi din beton armat la viaductul care traversează DN 76,…
23 aprilie 2024
Weekend creativ în Iulius Mall. Ateliere gratuite de încondeiat ouă
În acest final de săptămână cei mici sunt așteptați la Iulius Mall Cluj, unde vor da culoare imaginației…
23 aprilie 2024
Conferința Business Evolution ajunge, pentru prima dată, la Suceava
Road show-ul de conferințe Business Evolution cu tema ”Finanțare. Digitalizare. Management eficient”, ajunge pentru prima dată la Suceava…
23 aprilie 2024
Michelin își mută la Zalău o parte din producția din Polonia
Costurile tot mai mari din această țară duc la transferarea fabricației anvelopelor pentru vehicule comerciale de la Olsztyn…
22 aprilie 2024