Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Noaptea Lungă a Industriei. Cum se creează plusvaloare fabricând cutii de viteză automate

Doi dintre cei peste 5.000 de oameni care au fost interesați să vadă în timp real cum se produc cutiile de viteză automate, în 5, 7 și 9 trepte, în cele două subsidiare Daimler în România, Star Transmission Cugir şi Star Assembly Sebeş, a fost echipa revistei Transilvania Business. La Noaptea Lungă a Industriei, la fabrica din Sebeș, ne-a fost dat să vedem linii de producție super tehnologizate, din care factorul uman a fost exclus aproape în totalitate sau, dimpotrivă, un modul mic, unic în cadrul companiilor din grup, unde o echipă de specialiști în domeniu construiește cutii hand-made. Pentru că mi-a plăcut comparația, Coco Chanel al cutiilor de viteză.
 
Am plecat din Tîrgu Mureș înainte de ora 16, în ideea că până la Sebeș sunt 135 de km și dacă mergem cu vreo 60 de km/h, tot ajungem pe la 18. Ca să aibă dreptate Murphy sau creatorii zicerilor românești care spun că „Planul de acasă nu se potrivește cu cel din târg”, am ajuns la fix 3 ore la sediul Star Assembly Sebeș. Nu îndrăznesc cât pierd companiile pentru că infrastructura românească e încă la pământ.
Încă de pe șosea, i-am văzut pe vizitatori, sute de copii și adulți, așteptând să intre la un tur de fabrică, iar alte zeci se revărsau spre poarta de acces dinspre parcările amenajate de companie pe teritoriul fabricii.
Ghid ne-a fost Alexandra Mateică, PR-ul companiei, dar la eveniment a fost prezent și Falk Pruscha, CEO Star Transmission &Star Assembly, care avea să ne spună mai târziu că este foarte mulțumit și de eveniment, și de cifrele companiei.
Prima oprire pe care am făcut-o în turul nostru de observare a procesului de producție în real time a fost în hala unde se fabrică cutiile cu 7 viteze cu dublu ambreiaj.
Am trecut rapid pe lângă o linie de alimentare cu piese, pentru a ne opri la D400 unde începe să se monteze carcasa.
“Aici vine carcasa care e prelucrată, intră pe linie, se montează un sistem de parcare, cel care imobilizează mașina în momentul în care aceasta este în poziția de parcare, trece pe linie și se montează cămășile la rulmenții de la axe, apoi ajunge la robot unde se împerechează o carcasă cu un grup de roți dințate”, ne-a povestit unul dintre angajați.
Roboții sunt marca Kuka, companie care este activă și în România, la Sibiu.
În drumul nostru spre următorul punct de interes – așa au denumit organizatorii fiecare zonă unde ne-am oprit – am zărit un echipament de răcire cu azot pentru piese, care sunt răcite astfel și se contractă și sunt potrivite, apoi, în carcasă. Logic, cu o metodă clasică, durata de răcire ar fi fost mai lungă.
Trecem pe lângă șiruri, șiruri de piese, de echipamente și utilaje și nu putem să nu remarcăm incredibila dezvoltare tehnologică din sectorul automotive și, pe de altă parte, curățenia de laborator și disciplina germană.
La următorul punct de interes ne este prezentată placa hidraulică de control.
“Sistemul electro-hidraulic”, ne spune Alexandra, “este creierul cutiei de viteză, pentru că am înțeles de la colegi, el, pur și simplu, copiază comportamentul șoferului și timpii de reacție”.
Participanții au putut, de asemenea, să vadă la acest punct de interes cum funcționează dublul ambreiaj, care permite conducătorului auto ca atunci când schimbă viteza, indicatorul nu coboară la zero, iar trecerea dintr-o viteză în alta este mult mai lină.
Ne continuăm turul și ajungem la linia de testare, unde cutia de viteză este testată cu ulei, mai exact un roboțel verifică dacă este etanșă sau nu. Aici ar trebui să fie ultimul punct înainte să fie livrată cutia.
“Cutiile care nu sunt conforme sunt trimise automat în zona de arbeit unde sunt reparate, apoi reintroduse în linia de testare, iar dacă sunt bune sunt livrate clientului”, ne explică un alt angajat al companiei.
La următorul punct de interes ne intersectăm cu unul dintre grupurile care se află deja în fabrică. Angajatul desemnat să le explice vizitatorilor ceea ce văd de vorbește despre operațiile care sunt aplicate metalului, înainte ca acestea să devină piese în cutia de viteze – strungire, canelură prin extrudare, călire prin inducție, sudură cu laser, sudură prin înmagazinare, găurire, frezare, spălare, spălare cu presiune mare de 650 de bari.
“Ca să aveți o idee despre ce e vorba, spălătoriile de mașini folosesc în jur de 100 de bari, noi folosim una foarte ridicată pentru motive de calitate, calitatea la noi este pe primul loc”, își încheie acesta prezentarea. De altfel aici se încheie și turul nostru în prima hală.
 
Coco Chanel al cutiilor de viteză
 
A doua hală în care continuă turul, cu o suprafață generoasă de 8,8 ha, este cea în care se fabrică cutii de viteze automate în 9 trepte, cea mai avansată tehnologie la această oră, la nivel mondial.
“Hala este foarte specială pentru că întotdeauna, oriunde ai merge, are structura unui os de pește, o dată ai linia pe care se montează, în cealaltă parte ai liniile de unde se aduc toate piesele și atunci este un flux continuu. Fiecare linie este independentă. Avem aici un modul mare pentru producția de piese și subansamble pentru producția în serie, iar modulul mic ne dă posibilitatea să fim mai flexibili din punct de vedere al cerințelor pieței”, ne povestește PR-ul companiei la intrarea în fabrică.

Vedem iarăși linii de producție automatizate, roboții Kuka și angajații care își văd de producția care merge ca un ceas elvețian pentru că nu există opriri în proces chiar dacă ajung pe linie piese neconforme, deoarece sunt înlocuite rapid.
Într-un paralelipiped zărim câteva persoane, inclusiv doamne, care ne privesc pe furiș curioase. La fel, și noi.
Aflăm că ne aflăm lângă camera etanșă unde sunt niște dispoziții de securitate foarte stricte pentru că aici se montează și placa hidraulică de control pentru și trebuie să fie foarte, foarte curată.
Ajungem la următorul punct de interes, unde doi angajați, unul este o femeie, ne spun că suntem la modulul mic unde se construiesc cutiii de viteză pentru mașinile mari și ne prezintă o parte din subansamblele acestora, cuplaje și altele. Ne familiarizăm ușor cu programul de testare al cutiei de viteză automate, unde operatorului nu îi poate scăpa, printre altele, cel mai mic zgomot nelalocul lui.
“Cutiile noastre sunt pentru legende. De ce spun asta? Pentru că modelul G Classe are o cutie pe care doar noi o producem, nu se produce în altă parte a companiei. Ne puteți spune Coco Chanel sau Botezatu al cutiilor deoarece la noi cutiile de viteză se construiesc hand-made, adică fără roboți”, își continuă ghizii noștri prezentarea.
Vedem și o cutie de viteză “explodată”, cum funcționează efectiv un motor și unde ajunge la ultima testare versiunea finală a cutiei de viteză. Dacă totul este în regulă, se ambalează pentru a fi livrată clientului.
Pentru că mai devreme am trecut pe lângă un centru de formare, iar echipamentele și utilajele sunt de ultimă generație ca tehnologie nu pot să nu întreb cum sunt pregătiți angajații.
“Se fac stagii de calificare în Germania, acum depinde de proiect, 3 luni, 6 luni
Suntem parteneri ai Școlii Profesionale Duale Germane și avem în jur de 28 de elevi/ciclu care vin să facă practică aici și la Cugir. Avem și summer internship, am avut și studenți din Germania care au venit să facă practică vara aici”, îmi răspunde Alexandra Mateică, PR-ul companiei.
Când am ieșit din fabrică, după un tur de aproximativ o oră, curtea fabricii era la fel de animată, zeci de persoane așteptându-și rândul la vizită, adulții care deja au vizitat halele se întrețineau la un pahar de cafea sau o băutură răcoritoare, copiii se dădeau în biciclete, mai mergeau până la taraba cu ciocolată. Atmosfera vie, curioasă și veselă ne-a binedispus și mai tare.
 
Un nou record
 
Anul acesta, tururile au început la ora 17 și s-au încheiat la 23, 130 de voluntari fiind implicați pe ambele locații. Evenimentul organizat în timpul săptămânii tocmai pentru ca vizitatorii să vadă efectiv procesul de producție, să poată admira roboții, de care copiii sunt fascinați – am spune că nu doar ei. Printre vizitatori se numără și familiile angajaților Star Assembly & Star Transmission, ne spune Alexandra Mateică, și astfel aceștia văd ce fac membrii lor de familie efectiv și cum arată locul de muncă. Cu toții, numărul vizitatorilor, pe cele două locații ale companiei producătoare de componente şi subansamble pentru autoturismele Mercedes-Benz, a depășit 5.000 de persoane.
“Suntem mândri să organizăm o nouă ediție a evenimentului Noaptea Lungă a Industriei, care demonstrează încă o dată impactul prezenței de peste 20 de ani a companiei Daimler în România. Acest eveniment se regăsește deja la cea de-a patra ediție şi suntem foarte mândri să vedem că tot mai mulți oameni participă an de an și își manifestă în același timp aprecierea față de activitatea noastră. Acesta este impulsul de care avem nevoie pentru a continua să deschidem porţile vizitatorilor noştri an de an. Oamenii sunt coloana vertebrală a întregului business, iar când spunem Star Transmission şi Star Assembly, spunem oameni, maşini şi procese industrializate, care funcționează în echilibru perfect. Creștem de peste 17 ani şi este foarte satisfăcător faptul că familii şi prieteni pot să experimenteze ceea ce apropiații lor realizează aici zi de zi”, au declarat organizatorii.
În fiecare locație, pe invitați i-au așteptat expoziții de autoturisme Mercedes-Benz, concursuri cu premii-surpriză, prezentări de tehnologii și alte activități interactive.
Nelipsită a fost şi partea de suflet a acestui eveniment, campania de responsabilitate socială care a strâns o mulțime de doritori să pedaleze în scop caritabil. În urma campaniei derulate pe pagina de Facebook a companiei, 10.000 euro vor fi donați ariei care a strâns cele mai voturi.
Am plecat de la Sebeș cu satisfacția că și în România, unde parcă nimic nu merge bine, se creează plusvaloare, cu oamenii de aici.
Drumul prelungit spre miezul nopții avea să fie mult mai scurt, presărat de impresiile unui tur pe care îl recomandăm oricui dorește să ia pulsul producției în timp real.
 
Star Transmission, Star Assembly sunt cele două companii subsidiare Daimler în România şi numără în prezent peste 3.000 de angajaţi. La Cugir se produc în serie componente pentru motoarele şi cutiile de viteze destinate Mercedes-Benz, prototipuri şi dispozitive, în timp ce la Sebeş sunt asamblate cutii de viteze automate în cinci, șapte și nouă trepte.
 
 
de Ligia VORO
Articol publicat în ediția 77 a revistei Transilvania Business, iunie 2018

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Proiecte noi The Woman in aceasta toamna

Articolul următor

Electric Castle declară ZERO TOLERANȚĂ agresiunii

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share