Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Noul senzor de profil 2D-/3D de la wenglor cu lumina UV

*wenglor asigură măsurători 3D atât pe obiecte transparente cât și pe cele non-transparente.

*Calitatea măsurării interstițiilor și a preciziei îmbinărilor va fi astfel perfecționată.

În ultimele decenii, respectarea dimensiunii interstițiilor în intervalul zecimilor de milimetru a reprezentat o provocare enormă în special pentru industria automotive. Mai ales problema efectuării de măsurători pe diferite tipuri de materiale, precum metalul, sticla sau plasticul, a făcut ca soluțiile universal aplicabile în automatizări cu ajutorul senzoristicii sau a tehnologiilor de prelucrare a imaginii, să devină imprecise, ineficiente și astfel inutile pe termen lung. Compania wenglor a reușit însă să soluționeze această aplicație ultra-complexă cu ajutorul unui senzor special de profil 2D-/3D – spre satisfacția industriei automotive dar și a altor ramuri din industrie. Acest articol dezvăluie ideea ingenioasă care a stat la baza funcționării impecabile la cel mai înalt grad de precizie a aplicației, atât pe suprafețe de metal lucios cât și pe faruri transparente, aducând astfel teoria cu un pas mai aproape de realitatea procedurilor stabilite de măsurare.

Provocarea

La asamblarea automobilelor, fiecare producător se confruntă cu aceeași întrebare: Cum reușim oare să integrăm în șasiu componente mobile precum uși, haioane, faruri, roți sau ferestre, astfel încât să menținem distanțe egale față de piesele adiacente? Pe de o parte, dimensiunile interstițiilor și gradul de precizie al îmbinărilor trebuie să fie unitare pe întreaga suprafață a mașinii și, pe de altă parte, acestea trebuie să fie realizate la o precizie de câteva zecimi de milimetru. Și: cum putem verifica rezultatul pe fiecare produs în parte, cu până la 150 de puncte de măsurare per vehicul? Așadar se impune controlul calității la cele mai înalte standarde.
Recurgerea la un sistem de verificare manuală ar fi imprecisă din punct de vedere tehnic și ar presupune costuri și eforturi mult prea mari – în plus acest lucru nu ar fi rentabil. Ideea: senzorii ar putea detecta distanțele reproductibil și foarte precis. Valorile măsurate ar putea fi comparate ulterior cu valorile reale determinate. Cea mai mare problemă este aceea că un automobil este compus dintr-o varietate de suprafețe și materiale. Indiferent că vorbim de suprafețe de metal mat sau lucios, piese din plastic de diferite culori și tipuri de vopsea, geamuri și faruri transparente și multe altele, toate acestea ar trebui să fie detectate simultan. Nicio tehnologie a senzorilor nu a reușit, până în prezent, să realizeze toate acestea bazându-se doar pe un singur principiu fizic. În special, transparența farurilor și a geamurilor a făcut ca tehnologiile optice ce lucrează cu lumina vizibilă să eșueze în mod repetat datorită transmisiei de lumină. Pentru a evita transparența, se pulveriza manual o substanță specială prin proceduri elaborate (care ulterior trebuia înlăturată) astfel încât să se poată efectua măsurătorile.

Metoda adoptată de wenglor

Determinat de această provocare, departamentul de proiectare al unității operaționale wenglor MEL s-a pus pe treaba pentru a găsi o soluție practică, igienică din punct de vedere tehnic și, în același timp, eficientă. Acest lucru presupunea faptul că toate suprafețele și materialele unui automobil, trebuiau să fie detectate cu ajutorul unui singur tip de senzor – ceea ce corespundea pe atunci principiului „întregirii cercului“. „Ne-am confruntat intensiv cu acest subiect și au fost numeroase ocazii în care ne-am atins limitele“, declara directorul wenglor MEL, Torsten Hellerström, continuând: „Dacă am fi știut cât timp va dura dezvoltarea și cât de costisitor va fi acest proiect, cred că nu ar fi trebuit să îl pornim. Însă acum suntem mândri de faptul că am găsit soluția perfectă.“

Soluția

wenglor a reușit să detecteze și obiecte transparente în mod fiabil, datorită integrării unei diode laser UV. Astfel, pe baza senzorilor de profil 2D-/3D weCat3D, care funcționează în mod normal cu lumina laser de culoare roșie sau albastră, s-a instalat suplimentar și o sursă de lumină UV. Combinația dintre lumina laser roșie și lumina UV face posibilă detectarea fiabilă a suprafețelor impenetrabile la razele UV – și în același timp permite ca linia de măsurare să fie vizibilă ochiului uman prin conținutul de lumină roșie. „Una dintre cele mai mari provocări a fost să încadrăm senzorul de profil UV într-o clasă laser potrivită pentru clienți. Am realizat acest lucru datorită combinației inteligente a tipurilor de lumină cu clasa de certificare laser 2“, conform declarației lui Hellerström. Ne-am descurcat și în această privință, fapt confirmat de un laborator de testare extern, acreditat. Rezultatul este vizibil: senzorul de profil UV OPT3013 măsoară de la 83 la 213 mm (domeniu de lucru Z) într-un interval de măsurare de 130 mm. 2.000 de valori măsurate per profil reprezintă cea mai înaltă performanță, precum și o rată de ieșire de 180 Hz în întregul domeniu de măsurare. Astfel, caroseriile automobilelor pot fi măsurate complet automat printr-un singur procedeu și cu ajutorul a doi senzori. „Aceste aplicații aparent imposibile, sunt cele care ne determina să dezvoltăm noi inovații. Ele sunt o parte din ADN-ul wenglor“, a spus Hellerström.
Senzorii sunt instalați pe stații de măsurare, care folosesc roboți cu mai multe axe pentru a detecta contururile și interstițiile automobilelor în trecere. Pe partea stângă și cea dreaptă a drumului se află câte un robot prevăzut cu două capete de senzori. Vehiculele în sine sunt amplasate pe sisteme de transport mobile, care sunt în mișcare pe linia de producție. Pentru această aplicație, wenglor va furniza doar senzorii, echipamentele și software-ul provin de la integratorii respectivi. Datorită puterii laser din senzor, produsele sunt livrate cu module de răcire adecvate pentru a reduce temperatura.
Nu doar sectorul auto va putea beneficia de pe urma acestei soluții unice, ci și alte ramuri ale industriei în care se utilizează materiale cu reflexie UV și care necesită un grad ridicat de precizie. Pe lângă numeroși producători de automobile și-au exprimat interesul și alți producători de lentile de ochelar, dar și firme care trebuie să detecteze timbre adezive transparente.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Continental în România

Articolul următor

Made in România. Ce materiale promoționale și cadouri vor primi oficialii europeni care vor participa la reuniunile prezidate de România

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share