Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Reportaj Autostrada Sibiu-Pitești. Optimism pe șantierul Sibiu-Boița: „Stadiul fizic al lucrărilor, aproape dublu față de estimarea inițială”

Șantierul Sibiu-Boița, primul lot din autostrada Sibiu-Pitești, poate fi numit cel mai activ dintre cele pe care se lucrează în prezent în România. Lucrările avansează fără mari impedimente într-un peisaj superb. Conform companiei PORR Construct SRL, câștigătoarea licitației de proiectare și execuție a lucrărilor, la începutul lunii august stadiul fizic al lucrărilor era de peste 18%, aproape dublu față de cât era preconizat inițial pentru această etapă.

1.800.000 m³ de săpătură; peste 181.000 tone mixtură asfaltică; peste 88.000 m³ de beton; peste 12.000 tone de armătură; peste 15.000 m de foraje; 393 bucăți de grinzi prefabricate; 27 de poduri și pasaje; 27 podețe; un viaduct cu 10 deschideri de 414,70 m lungime; un viaduct cu 8 deschideri de 651,40 m lungime; două spații de servicii; un centru de întreținere și coordonare; două noduri rutiere – sunt principalele cifre ale primei secțiuni a celei mai importante autostrăzi din România, pe care românii și investitorii o așteaptă de multă vreme. Astfel, cel târziu în luna mai 2023 tronsonul Sibiu-Boița ar trebui să fie deschis circulației rutiere, dacă toate lucrurile vor decurge așa cum au început.

Un proiect important pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere

Autostrada Sibiu-Piteşti va avea o lungime de 122,11 kilometri și este împărțită în cinci secțiuni: Sibiu-Boița, Boița-Cornetu, Cornetu-Tigveni, Tigveni-Curtea de Argeș și Curtea de Argeș-Piteşti. Aceasta va avea opt noduri rutiere și nouă tuneluri. Autostrada Sibiu-Pitești este o parte importantă a Coridorului 4 Pan-European, care traversează România de la vest la est.

Contractul de proiectare și execuție pentru Lotul 1 (km 0+000 – km 13+170), Secțiunea 1, Sibiu – Boița, cu o valoare de 612.647.863,28 lei, fără TVA, a fost semnat în data de 14 aprilie 2019, între CNAIR și Compania PORR Construct SRL. În acest an, pe 30 martie, constructorul a demarat lucrările. „Pentru că este un proiect important pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere din țara noastră, vom monitoriza cu mare atenție evoluția acestor lucrări, astfel încât calendarul de desfășurare să fie respectat cu strictețe. Am cerut întregii echipe care este implicată în dezvoltarea acestui amplu proiect să urmărească în mod riguros evoluția și calitatea lucrărilor executate”, a declarat Mariana Ioniță, director general al CNAIR, la acel moment.

În ciuda așteptărilor mai puțin optimiste ale românilor, care cer de ani de zile dezvoltarea infrastructurii rutiere din țară, compania PORR Construct SRL a demonstrat din prima zi o mobilizare pe care a lăudat-o și Mariana Ioniță în cadrul unei vizite pe șantier efectuată în luna mai. De acest lucru ne-am convins și noi. La mijlocul lunii august am fost acceptați de reprezentanții companiei pe șantier, unde ni s-au explicat principalele etape și lucrări care au loc în prezent pe secțiunea Sibiu-Boița.

PORR Construct: Autostrada este construită pe o structură calculată pentru 25 de ani

Inginerul Mircea Meluț, manager de proiecte în cadrul PORR Construct SRL și managerul proiectului tehnic al lotului 1 din Autostrada Sibiu-Pitești, ne-a întâmpinat la sediul de șantier al firmei, care a fost ridicat în imediata apropiere a Parcului industrial Șelimbăr. Înconjurat de hărțile tehnice și fizice ale viitoarei autostrăzi, reprezentantul PORR ne-a descris principalele caracteristici ale proiectului.

Inginerul Mircea Meluț, manager de proiecte în cadrul PORR Construct SRL și managerul proiectului tehnic al lotului 1 din Autostrada Sibiu-Pitești

„Autostrada este prevăzută cu două benzi pe sens, plus o bandă de urgență, cu o lățime de 26 metri. Lucrarea cuprinde execuția a două noduri rutiere: nodul rutier Sibiu, unde se face legătura cu Centura Sibiu, și nodul rutier Boița, unde vom executa o parte din acesta – breteaua de ieșire, legătura cu DN7. Lucrarea mai cuprinde două spații de servicii, la km 8+200, pe stânga și pe dreapta. Avem de executat și Centrul de întreținere și control, pentru dotarea Companiei de Drumuri, unde aceasta își va face organizarea pentru serviciile de întreținere a autostrăzii”, ne-a spus Mircea Meluț.

Principalele lucrări

La capitolul lucrărilor semnificative, se numără executarea a două viaducte, construcții care sunt incluse la categoria „lucrărilor de artă”, adică acele proiecte ce se referă la construirea podurilor, podețelor și pasajelor.

„Astfel, dintre lucrările de artă menționez construirea unui viaduct, la km 10+420, în lungime de 414 m cu zece deschideri, grinzi de 40 de metri, și, probabil cel mai semnificativ punct din lucrarea noastră, este viaductul de la km 12+375 de 651 m. Se va folosi o tehnologie de turnare în consolă, cu deschiderile cele mai mari, două de 120 m, deci este o lucrare inginerească”, ne-a explicat Mircea Meluț. Cel de-al doilea viaduct se află spre capătul sectorului, spre Boița, acolo unde zona începe să devină muntoasă.

„În privința structurii rutiere avem 4 cm de strat de uzură – mixtură asfaltică stabilizată cu fibre, folosind bitul modificat. Stratul de legătură – 6 cm BAD 22,4 mm, folosind și aici bitul modificat; stratul de bază – de 16 cm, stratul de fundație superior balast stabilizat – de 20 cm, stratul de fundație inferior de balast – de 25 cm și două straturi de formă din material granular de 25 și 20 cm. Iată că e o structură calculată pentru 25 de ani”, ne-a mai spus inginerul.

Singura problemă: 3,4 hectare de pădure

În prezent, se lucrează pe aproape toată lungimea secțiunii de autostradă, peste 12 km, cu excepția unei zone de pădure pe unde trebuie să treacă traseul autostrăzii. Conform datelor prezentate de CNAIR, este necesară scoaterea din circuitul forestier a unor suprafețe de pădure. Este vorba de proceduri administrative care implică Romsilva, Garda de Mediu și Ministerul Mediului.

„Se pare că această problemă se va rezolva cât de curând. Am primit ordinul ministrului, am discutat și cu directorul tehnic de la Romsilva Sibiu. De azi (11 august – n.n.) au o echipă în teren pentru marcarea arborilor care trebuie tăiați. Având în vedere că e vorba despre o zonă împădurită, prevăzută cu săpătură de circa 900 m3, acel pământ îl vom folosi la partea de umplutură. Sperăm și noi ca, la sfârșitul lunii august (conform estimărilor oficiale – n.n.), să se soluționeze acest lucru”, ne-a spus reprezentantul PORR Construct SRL.

Aproape 300 de oameni, pe șantier

Potrivit lui Mircea Meluț, pe șantierul autostrăzii Sibiu-Boița lucrează 289 de persoane. Dedicați acestui proiect mai sunt alți 97 de lucrători, personalul TESA.

Pe șantier se află în total 91 de utilaje și aproximativ 60 de autocamioane.

Stadiul fizic al lucrărilor este astăzi (11 august – n.n.) de 18,05%. Inițial, anterior începerii lucrărilor, era estimat un procent de aproximativ 9,8%. Deci, stadiul fizic este aproape dublu. Sperăm să menținem ritmul. Avem acest stadiu avansat cu toate că în luna iunie am avut 21 de zile ploioase. La stadiul incipient al lucrării, acest aspect afectează mult. O zi ploioasă cu o cantitate mare de precipitații poate să te țină în loc 3 zile”, a mai explicat Mircea Meluț.

Furnizori: companii internaționale și locale

Printre cei mai importanți furnizori cu care colaborează PORR Construct pentru realizarea autostrăzii Sibiu-Boița sunt CRH (pentru beton) și Constam (pentru construcții metalice). „Prepararea, transportul și punerea în operă a mixturii asfaltice se va face de către PORR Construct. Acum suntem în montaj cu stația de asfalt”.

Pe șantier

După ce am aflat toate detaliile tehnice necesare, am plecat pe șantier, unde un reprezentant al Serviciului calitate ne-a explicat cum stau lucrurile la fața locului.

Ne aflăm chiar la începutul șantierului, la km 0+300, acolo unde trebuie să se facă legătura cu Centura Sibiului. Aici, zeci de utilaje circulă dintr-o parte în alta, aducând pământ. Aflăm că, pe o lungime de aproape 1,2 km, se aduce pământ pentru a ridica nivelul viitoarei autostrăzi cu 7 metri față de nivelul actual. „Aici avem în total 7 metri de umplutură, până să ajungem în partea superioară a terasamentului. Acum suntem la un nivel de 3 m și mai avem 4 m de umplutură pentru a ajunge la linia terenului natural pentru a face legătura cu autostrada existentă. Ulterior, urmează partea superioară a terasamentului. După 1,2 km, profilul autostrăzii se schimbă, iar înălțimile rambleului din corpul autostrăzii diferă”, ne explică responsabilul cu calitatea lucrărilor.

Ajungem apoi la unul dintre primele pasaje care urmează să se construiască: pasajul inferior de la km 0+825m. Astfel, este vorba despre prima lucrare de artă care ni se prezintă.

„Pasajul are o deschidere de 6 m. Acestea se fac de obicei pentru scurgerea apelor, pentru că apa e cel mai mare dușman al autostrăzii. Acestea sunt proiectate în funcție de studiile geologice și hidrologice”.

De fapt, locul unde urmează să fie construit acest pasaj se află pe cursul unor văi care s-au format natural, studiile respective arătând necesitatea apariției acestuia pentru etapa de proiectare.

Mergem mai departe și ajungem într-o zonă de consolidare a terasamentului cu material granular, de la 0 la 150 mm, în 2 straturi, fiecare cu 25 cm. Ni se explică faptul că perna de balast are 50 cm de material compactat. Pe terenul respectiv observăm o echipă care efectuează teste pe materialul granular – este vorba despre reprezentanții Consim Laborator care efectuează aceste teste.

„Sunt teste de compactare cu placa dinamică. Tot aici s-a efectuat și deflectometria cu camionul și pârghia Benkelman. Asta înseamnă că respectivul camion are o greutate pe spate de până la 11,5 tone. În momentul în care se pune o pârghie în spate cu un microcomparator care face citiri la 1:100 mm precizia, el observă revenirea terasamentului. Acea revenire este citită de microcomparatorul care se află pe pârghia Benkelman și, în funcție de tipul materialului, aceasta nu trebuie să fie mai mare de o anumită valoare. În cazul acesta, 350 * 1:100 mm, adică 3,5 mm. Dacă revine mai mult, materialul nu a fost suficient compactat și se revine cu compactarea”, aflăm la fața locului.

Săpătură în debleu: de la km 1+650 până la 1+925. Materialul a fost testat, fiind unul corespunzător. Așadar, este luat din debleu și folosit la umpluturi de rambleu (adică la începutul secțiunii, unde trebuie ridicat nivelul terenului natural).

Suntem pe o zonă de debleu, unde s-a ajuns cu 60 de cm deasupra terenului patului de drum al autostrăzii. Cei 60 de cm au fost lăsați pentru protecție, astfel încât, la momentul demarării lucrărilor la structura rutieră, să nu existe umiditate în patul de drum. Aflăm că acest strat de protecție se lasă în toate debleurile.

În final, ajungem și la una dintre părțile mai complexe ale lucrării: construcția unui viaduct. Cel de față va avea lungimea de 325 de m și va fi construit peste Valea Sărăturii. Acesta se află la km 6+310 m; este format din 8 deschideri, cu o deschidere de 37 m.

(Articol publicat în ediția print TB nr. 96 – august/septembrie 2020)

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

[Enjoy Transylvania!] Concepte de arhitectură în Transilvania (6): Satele românești

Articolul următor

Noul test rapid Bosch pentru coronavirus oferă rezultate fiabile în 39 de minute. Cel mai rapid test PCR din lume pentru SARS-CoV-2

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share