Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Retailul german face 5 miliarde de euro în România

Companiile germane nu sunt doar producători de forță prezenți în mai toate țările Europei, ci și comercianți de top în sectoarele unde activează. Dacă branduri precum Kaufland, Lidl, DM, New Yorker sau Hornbach au reușit să se impună în economia românească, Metro și Praktiker au trecut prin momente grele la venirea crizei financiare. Cea mai așteptată intrare este însă cea a rețelei Aldi, una dintre “abonatele” la preluarea Penny Market.

Kaufland este retailerul german cu cea mai consistentă prezență în România: 15.000 de angajați în 130 de hipermarketuri prognozate pentru 2018. Strategia este diferită de cea a competitorilor direcți, fiind primul lanț de hipermarketuri care a intrat în orașele mici, cu 25.000-40.000 de locuitori, în condițiile în care competitorii săi ocoleau localitățile sub 100.000 de oameni. În 2014, compania era deja a treia în topul angajatorilor privați, după OMV Petrom și Dacia. Anul trecut rețeaua controlată de grupul Schwarz a obținut venituri locale de 2,2 miliarde de euro, România devenind a doua țară ca importanță pentru Kaufland, conform statisticilor portalului Retail FMCG. În toamnă a inaugurat o școală mobilă, Academia Kinderland, în care ajută timp de șase luni copiii de 4-14 ani să învețe cum să mănânce sănătos, prin educație nonformală și alături de specialiști. Vânzările globale ale companiei s-au ridicat în 2017 la 22,3 miliarde de euro. Kaufland are 1.270 de magazine în șapte țări din Europa, cu 148.000 de salariați.
Un număr dublu de unități avea în România o altă companie a grupului Schwarz, Lidl, ultimul supermarket deschis fiind cel din Chiajna, pe 1.300 mp. În țara noastră, Lidl dispune de patru centre logistice. În septembrie a creat Muzeul Bucatelor Ascunse, ce reunește rețete ale unor preparate specifice diferitelor zone ale României descoperite în încercarea de a identifica noi produse care să ajungă în magazinele sale sub brandul Cămara Noastră. Primul magazin tip discount Lidl din Germania a fost deschis în 1973, după modelul Aldi. În 2010 a preluat de la grupul Tengelmann cele 100 de magazine de discount Plus, redenumite Lidl. În ianuarie 2013, rețeaua a ajuns la 158 de unități. Compania are prezență în 30 de țări, cu 315.000 de angajați, 5.000 dintre ei fiind în România. La nivel mondial însumează 10.500 de supermarketuri și 150 de centre logistice. În 2014, Schwarz devenea cel mai mare grup de retail din Europa, cu afaceri de 80 de miliarde de euro.
Metro a anunțat în vară că a format alianța de achiziții Horizon împreună cu Auchan, Casino și Schiever Group. Cu sediul la Geneva, aceasta va coordona departamentele de achiziții ale celor patru companii atât din piața franceză, cât și din cele internaționale unde acești retaileri operează. Cele trei direcții de urmat vor fi Services (negocieri cu furnizori de top), SME (dezvoltarea internațională a companiilor mici și mijlocii), Tender (lansări de participare la licitații pentru achiziții generale și brandurile lor private). Investițiile realizate în România se ridică la 370 de milioane de euro, iar afacerile anuale, la 2,1 miliarde. În 2012, compania a lansat primul proiect de franciză pe piața locală – rețeaua La Doi Pași.
Compania creată de Otto Beisheim la Dusseldorf are mai multe divizii: cash & carry, hipermarketuri, magazine universale, înregistrând vânzări de 37 de miliarde de euro în anul financiar 2017. Divizia cash & carry deține 750 de magazine. Grupul operează în 2.200 de locații, din 35 de țări, cu 140.000 de oameni.
Lanțul de magazine de tip discount Penny Market este deținut de Rewe, grup care operează 3.000 de unități în Germania, Austria, Italia, România, Ungaria, Cehia și Bulgaria. La noi rețeaua este activă din 2005, iar acum include 4.300 de salariați și 226 de supermarketuri, ultimul deschis fiind amplasat la Fundulea (județul Călărași). De asemenea, are trei centre logistice poziționate la Turda, Bacău și Ștefăneștii de Jos. În toamnă a încheiat un parteneriat cu operatorul de transport aerian low-cost Wizz Air prin care comercializează genți de călătorie, iar cumpărătorii primesc vouchere cadou la aeronavele respective. Rewe avea afaceri anuale de 1,5 miliarde de euro în România. La nivel global comasa 330.000 de angajați și 15.000 de magazine. În afară de comerțul en detail în domeniul alimentar, Rewe este activ în turism și în articole de bricolaj.
Una dintre cele mai așteptate intrări pe piața locală, deja de mai mulți ani, este lanțul de comerț cu amănuntul de tip discount Aldi, nume care vine de la proprietarii săi, frații Theo și Karl Albrecht. Firma a fost înființată în 1913, iar în 1960 s-a divizat în Aldi Nord și Aldi Sud, fiecare companie fiind administrată de către un frate. Ultimele vești sunt că retailerul german își construiește acum echipa de management din România și că ar putea să își facă intrarea prin cumpărarea rețelei Penny Market. Dacă, aici, compania nu a ajuns încă, în țara vecină, Ungaria, a deschis deja 130 de magazine, cu 3.000 de salariați. Aceasta deține 15.000 de unități care generează afaceri anuale de 50 de miliarde de euro și operează pe patru continente, în 18 țări din Europa, America de Nord, Asia și Australia.
La şase magazine în România a ajuns Hornbach, în Bucureşti, Braşov, Timişoara, Sibiu, însă mai nou tatonează și piața clujeană. În acest an a lansat un magazin pe internet, de unde pot fi comandate produse care ulterior sunt fie livrate la domiciliu, fie rezervate, putând fi ridicate din magazin. Compania a fost fondată în 1877, la Bornheim, fiind specializată în comerțul cu amănuntul. Este prezentă în nouă țări europene, cu 130 de magazine, 91 aflându-se în Germania. Celelalte sunt situate în Austria, Olanda, Cehia, Elveția, Suedia, Slovacia, Luxemburg, România. Grupul este prezent la noi din 2007, unde controlează și Hornbach Imobiliare. În 2014, a cumpărat OBI Sibiu. Cifra de afaceri anuală a filialei din România s-a ridicat la 700 de milioane de lei în 2017, în creștere cu 10% față de cel precedent, dar efectivele au scăzut cu 70 de oameni. „În exerciţiul financiar 2017-2018 ne-am atins obiectivele cu privire la afaceri. Astfel, ne-am putut impune cu succes într-un domeniu concurenţial care, ca urmare a digitalizării în creştere, a devenit mai pretenţios ca oricând“, a declarat Albrecht Hornbach, preşedintele Consiliului de Administraţie. Grupul înregistra afaceri anuale de 4,1 miliarde de euro.
Brandul german Praktiker, specializat în produse “do it yourself” și în proiecte de amenajare pentru casă și grădină, va dispărea în curând de pe piața românească, odată cu achiziționarea magazinelor de către britanicii de la Kingfisher. În 2014, în urma falimentului, Praktiker și-a vândut operațiunile locale către compania Search Chemicals, controlată de omul de afaceri Omer Susli, dar profilul brandului și obiectul de activitate au rămas neschimbate. După închiderea de către Kingfisher a unităților din Arad, Brașov, Pitești, Focșani, Bacău și Ploiești, cele 20 de magazine din România vor deveni Brico Depot până în primăvara viitoare. „Brico Depot a prevăzut deja un plan de suport şi integrare a cât mai multor angajaţi în reţeaua de magazine existentă“, a transmis conducerea companiei respective. Kingfisher, cel mai mare retailer de bricolaj şi amenajări interioare din Europa, își desfășoară activitatea prin intermediul a patru branduri: B & Q, Castorama, Brico Depot și Screwfix. O echipă de 77.000 de oameni oferă, în 1.200 de magazine din 10 țări, soluții practice pentru îmbunătățirea locuințelor.
O evoluție accelerată o are Drogerie Markt (DM), una din cele mai mari rețele de retail specializate în produse de frumusețe, wellness, pentru copii sau îngrijirea casei. Primele magazine DM au fost deschise în Germania (1973) și Austria (1976). Extinderea a continuat cu Cehia, Ungaria, Slovenia, Croația, Slovacia, Serbia, Bosnia, România, Bulgaria, Macedonia, Italia. Filiala din România s-a înființat în 2007, la Timișoara, unde se află și sediul. Anii 2008 și 2009 au stat sub semnul extinderii în Deva, Cluj-Napoca, Arad, Oradea, Tîrgu Mureș, Brăila, Pitești, Constanța, Reșița, Buzău, Lugoj, ajungând la 20 de magazine. Au urmat consolidarea proceselor companiei, sub forma introducerii sistemelor de concern SAP și primul sondaj de opinie în rândul angajaților. Dacă, în 2011, DM avea în România 50 de magazine, după cinci ani ajungea la 91. Rețeaua înființată la Karlsruhe de către Werner Gotz avea la nivel internațional 2.200 de magazine, 52.000 de angajați și o cifră de afaceri anuală de 5 miliarde de euro.
New Yorker, unul dintre cei mai mari retaileri germani de îmbrăcăminte, și-a stabilit filiala din România la Cluj-Napoca. Anul trecut, aceasta avea afaceri de 273 de milioane de lei și un profit de 68 de milioane, cifre înregistrate cu 370 de angajați. În țara noastră există 35 de astfel de magazine care își disputau primele locuri din piața de profil cu Inditex/Zara, H&M, C&A și Pepco. Ținta o reprezintă mai ales locuitorii din București și Transilvania-Banat (Baia Mare, Sibiu, Tîrgu Mureș, Timișoara). Rețeaua din Braunschweig inițiată de Tilmar Hansen, Michael Simson, Friedrich Knapp are 1.000 de magazine și 16.000 de angajați, în 40 de țări.

Peek & Cloppenburg a intrat în România exact în anul crizei, 2008, cu un magazin de tip department store, pe o suprafață de 4.200 mp, distribuită pe două niveluri, în cadrul Băneasa Shopping City. Ulterior și-a mai deschis trei magazine la București și unul la Constanța. La nivel european, brandul are 100 de magazine pe piaţa germană, în Austria, Europa Centrală şi de Est. Magazinele găzduiesc până la 500 de branduri printre care Hugo Boss, Michael Kors, Armani Jeans, Levis, Guess, Diesel şi G-Star Raw. Cele două companii cu aceste nume acționează independent și au sedii în Dusseldorf și Hamburg. La nivel internațional, Peek & Cloppenburg are o rețea de magazine de peste 100 de unități în 16 țări din Europa. Cifra sa de afaceri este în jur de 12 miliarde de euro.

680 de milioane de lei, taxe la stat

Valer Hancaș, director comunicare și corporate affairs al Kaufland România, a declarat, pentru TB, că pentru acest an financiar compania a dublat bugetul de investiții în expansiune și modernizare și pregătește noi magazine, inclusiv în orașe de dimensiuni mici.

“Vom continua să sprijinim comunitatea și să creștem parteneriatele cu producătorii locali. 70% din furnizorii noștri sunt români. Vom aloca anul viitor până la 6 milioane de euro pentru proiecte de responsabilitate socială. Investim și în modernizarea rețelei, fiindcă ne dorim să oferim o experiență de cumpărături simplă, rapidă. Kaufland este una dintre cele mai puternice companii din economia României, cu o cifră de afaceri de 10,09 miliarde de lei, în creștere constantă de la an la an, și rămâne liderul pieței de retail din țară. În 2017 s-a numărat printre cei mai importanți contribuabili la buget, direcționând 680 de milioane de lei. Ne implicăm în cele mai importante direcții cu rol esențial în dezvoltarea societății: sănătate, educație, cultură, sport și protecția mediului”, a subliniat Valer Hancaș.

Al patrulea centru logistic Penny Market

“Intenționăm să deschidem cel de-al patrulea centru logistic și să ajungem la 400 de magazine până în 2025. Industria de retail se află într-o perioadă bună datorită trendurilor de creștere în consum. Va exista un uptrading pentru consum, iar numărul de magazine din proximitate va crește, ceea ce poate conduce la un coș mai mare de cumpărături, ce conține produse mai scumpe. De-a lungul anilor, ne-am extins rețeaua de magazine Penny Market, ajungând la 226 în întreaga țară. În ultimii doi ani, bugetul nostru a fost direcționat către deschiderea de magazine noi (2016 – 21, 2017 – 26), remodelări, deschiderea celui de-al treilea depozit de la Bacău și extinderea celor de la Ștefănești și Turda. Am investit în aceste acțiuni 166 de milioane de euro. Am inițiat proiecte care se concentrează pe protejarea mediului, eficiența energetică a magazinelor, depozitelor și a sediului central, pe implicarea socială”, ne-a transmis Elena Dobre, reprezentant al Penny Market.

Brandurile celebre de modă, prezente în România

Din același domeniu mai activează în România Takko Fashion (îmbrăcăminte, 1.200 de magazine în Europa, operate direct sau în sistem de franciză), Tom Tailor (companie din Hamburg care se adresează clasei de mijloc, cu venituri de 1 miliard de euro), Deichmann (cel mai mare vânzător cu amănuntul de încălțăminte din Europa, cu 38.000 de angajați), Otter și Ara (producători de încălțăminte comercializați prin Otter Distribution), celebrele branduri sportive Adidas sau Puma, majoritatea în franciză.

Faimoasele Hugo Boss (casă de modă, cosmetice pentru bărbați) sau Wella (produse profesionale pentru păr) sunt și ele prezente în marile centre comerciale din țară sau cu magazine distincte.

Material realizat de Călin POENARU

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Ziua Fermierului RAGT, la cea de-a VI-a ediție la Chețani

Articolul următor

Doi prieteni au repus pe picioare brandul de schiuri Reghin

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share