Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Țiriac Collection, la 5 ani: „Singura colecție care are prima mașină din 1899, iar ultima e venită, mai ieri, de la Porsche”

Cea mai impresionantă colecție privată de mașini din România cu exemplare unice în lume – Țiriac Collection – a împlinit, în luna noiembrie 2018, vârsta de 5 ani. Fostul mare tenisman român, Ion Țiriac, în prezent un cunoscut om de afaceri, a reușit să adune în propria sa colecție peste 400 de mașini dintr-un singur motiv: pasiunea fără margini pentru motoare.

Ceremonia de aniversare a avut loc pe 14 noiembrie la galeria din Otopeni, București, la care au fost prezenți invitați speciali din lumea sportului, business și auto, dar și admiratori ai mașinilor de colecție.

Mașini ce au aparținut celebrităților

Galeria Țiriac Collection își deschidea porțile pe data de 29 noiembrie 2013. Inițial, publicul larg a putut admira 60 de modele, printre care Jaguar, Mercedes-Benz, Rolls Royce, Aston Martin, Cadillac, Ford, Ferrari, Chevrolet, Harley Davidson și Indian Scout. În prezent, cei care vizitează muzeul pot admira peste 170 de mașini.
Toate modelele aparțin celor mai prestigioase mărci ale producătorilor de mașini la nivel mondial. Galeria se mai mândrește și cu faptul că are în colecție modele ce au aparținut de-a lungul timpului unor nume marcante asociate unor case regale, celebrităților din lumea artistică și sportivă. Este și singura colecție privată din lume în cadrul căreia sunt reunite modelele Rolls Royce Phantom I-VII, produse până în anul 1972.
Spre exemplu, actorul Tyron Power a fost chiar proprietarul modelului Duesenberg Model J Torpedo Berline din 1930; un Cadillac 75 Limousine din 1951 a aparținut președintelui Argentinei Juan Peron și soției acestuia; modelul Rolls-Royce Phantom IV Coachwork by Hooper din anul 1952 a fost deținut de către prințesa Marina, ducesa de Kent; un alt Rolls-Royce modelul Phantom IV Sedanca de Ville Coachwork by Hooper din 1952 din cadrul galeriei a fost vândut de nou către Aga Khan al III-lea, al 48-lea Imam al comunității Nizari Ismaili – astăzi au rămas numai 16 astfel de mașini din 18 unități produse între 1950-1956; un Rolls-Royce Phantom V by Park Ward din 1960 a fost cumpărat de Sir Elton John în 1990; modelul Maserati Ghibli Berlinetta, cumpărat inițial nou de către celebrul artist Sammy Davis Jr; un alt Rolls-Royce Phantom Silver Shadow II, care a fost proprietatea legendarului basist al formației „The Who”; unitatea Ferrari 599 GTO din 2011 a aparținut faimosului pilot de Formula 1 Felipe Massa etc.

„Prima mașină a fost o Skoda”

La ceremonia de aniversare a celor 5 ani de Țiriac Collection, fondatorul acesteia a povestit cum a ajuns să dețină o astfel de galerie. Recunoaște că pasiunea s-a transformat în timp într-o dependență cronică de istorie pe patru roți și exemplare unice în lume. „De ce am făcut asta? Totdeauna m-a fascinat această relație între om și mișcare. Am început cu mașini simple – prima a fost o Skoda. După aceea am cumpărat un Volkswagen și în sfârșit, în 1969, care a fost cel mai bun an al meu la tenis, am câștigat 17 turnee și 5.000 de dolari. Cu acei bani am cumpărat prima mea mașină excepțională, acel Mercedes 280 S”, și-a amintit Ion Țiriac.
Acesta a spus că pasiunea pentru mașini nu l-a lăsat nici pentru o clipă. Dimpotrivă, astăzi ironizează, afirmând că „atunci nu eram senil”. „Când am putut să iau primul Ferrari, a fost un F40, apoi am mai luat imediat încă unul, dar n-am mai avut timp de ele, le-am lăsat undeva în Germania. Peste 10 ani și uitasem că există, apoi le-am vândut într-o singură zi la preț de unul. Și acum când îmi aduc aminte îmi dau palme. Acum un F40 se vinde la un preț de peste un milion de euro”, râde colecționarul.
Ion Țiriac recunoaște că a ales să cumpere mai ales acele mașini care îi plăceau, deși a fost sfătuit să ia numai tot ce este la preț de „peste un milion”. Așa se face că în spatele galeriei mai sunt câteva zeci de exemplare de mașini vechi de care și restauratorii au nevoie de mult curaj să se apuce. Restaurarea poate fi, în cazul exemplarelor foarte rare, un proces care durează ani buni și vizează cele mai mici detalii, un proces numit de americani drept „nuts-and-bolts”. Cât costă o astfel de mașină? Nimeni nu știe, nici măcar cel care o restaurează. „Costă exact atât cât un cumpărător este dispus să plătească. Un Ferrari GTO care a costat vreo 3.000 de dolari s-a vândut cu 55,5 milioane de dolari. Nu există neapărat o rațiune. Istoria unei mașini contează aproape atât de mult ca și obiectul în sine”, a mai declarat Țiriac.
Galeria Țiriac Collection este singura colecție unde se regăsește prima mașină din anul1899 și care are un ultim exemplar de la Porsche. Mașinile din colecție nu sunt de vânzare.
Ceea ce este important de remarcat este faptul că mașinile Țiriac Collection beneficiază de atenția unor specialiști, astfel încât toate modelele să fie menținute în stare funcțională. Motoarele modelelor de epocă sunt pornite o dată la fiecare 30 de zile, iar o dată la 40 de zile sunt scoase „la plimbare”.
Dincolo de pasiunea incurabilă pentru mașinile de epocă, există un argument economic, spune Ion Țiriac – arta și mașinile reprezintă cea mai rațională investiție de azi.

15 curiozități despre Țiriac Collection:

1. În primul weekend de la lansare Țiriac Collection a fost vizitată de peste 2.000 de persoane.
2. În iunie 2014, modelele Rolls Royce Phantom III și Delahaye 135 MS, aparținând Țiriac Collection, au fost premiate în cadrul celei de a 4-a ediții a concursului de eleganță auto ce a avut loc pe domeniul regal Peleș din Sinaia.
3. Cinci mașini de colecție au fost prezentate în avanpremieră la ediția din aprilie 2015 a Salonului Auto Moto de la București: Duesenberg J Torpedo Berline Convertible (1930), Pierce Arrow Model B (1930), Chrysler Imperial (1933), Cord 812 Custom Beverly (1937), Porsche 356B (1961) au fost în centrul atenției pe parcursul evenimentului alături de Rolls Royce Phantom III Sports Saloon (1937), Bugatti Type 57 Coach Ventoux (1938), Maserati Ghibli (1968) și Aston Martin Vantage (1981).
4. Finalul lunii aprilie 2015 a însemnat o nouă etapă în existența galeriei Țiriac Collection. La capătul unui proces de reconstrucție prin care spațiul a fost extins, expoziția oferă vizitatorilor o experiență semnificativ îmbunătățită – 4.300 de mp ce găzduiesc cele peste 150 de exemplare ale colecției.
5. Pe 4 iulie 2015, de Ziua Națională a SUA, galeria Țiriac Collection a organizat o paradă a mașinilor de epocă ale unor mărci renumite americane precum Ford, Chevrolet, Dodge, Chrysler, Lincoln, Cord sau Packard, produse între anii 1930-1970. Personalități marcante din America s-au regăsit de-a lungul timpului printre proprietarii acestor mărci.
6. În iulie 2015, Ziua Națională a Franței a fost sărbătorită de Țiriac Collection prin prezentarea modelelor franțuzești expuse în galerie. Vedeta incontestabilă a galeriei a fost modelul Hurtu 3 1/2 Cvadriciclu din anul 1899, cel mai vechi exponat al galeriei. Vizitatorii au mai putut admira modele ale producătorilor Citroen, Renault, Bugatti sau Delahaye.
7. Modelul Rolls-Royce Phantom IV Hooper Sedanca de Ville (1952) a fost recunoscut drept cel mai bine restaurat vehicul, ocupând locul I la secțiunea „Rolls-Royce and Bentley Post-war” în cadrul ediției din august 2015 a concursului de eleganță de la Pebble Beach, dedicat automobilelor de epocă.
Acest model a mai primit și distincția „Lucius Beebe Trophy”, acordată autovehiculului pe care juriul îl consideră a fi în asentimentul lui Lucius Beebe, unul dintre primii membri ai juriului acestui concurs.
8. În august 2015, un Porsche 918 Spyder devine cel mai nou exponat al galeriei Țiriac Collection – un model super-sportiv produs în ediție limitată – doar 918 unități. Acesta a fost exponatul cu numărul 378 al colecției și special dezvoltat pentru Ion Țiriac.
9. Începând din luna aprilie 2016, elevii claselor I-XII care doresc să viziteze galeria Țiriac Collection beneficiază de acces și transport gratuit, în cadrul unor tururi organizate.

10. În luna octombrie 2017, a fost lansată Țiriac Collection Mobile App, aplicația pentru smartphone, prin intermediul căreia galeria devine accesibilă pasionaților de mașini de oriunde din lume. Aceasta permite vizitarea virtuală a galeriei și explorarea 360° a exponatelor atât în exterior, cât și în interior, în cazul celor mai relevante dintre acestea. În plus, aplicația oferă experiențe sonore, precum ascultarea sunetului motorului sau al claxonului pentru o serie de exponate selectate. Pentru fiecare model inclus în aplicație există și informații complete despre specificațiile tehnice și istoria mașinilor. Procesul de dezvoltare a aplicației a durat aproximativ trei luni, perioadă în care au fost prelucrate peste 35.000 de imagini și 180 de fișe cu detalii tehnice și descrieri ale mașinilor.

11. Un model Mercedes-Maybach S 650 Cabriolet a fost expus în cadrul Țiriac Collection în luna ianuarie 2018. Parte a unei serii limitate, de doar 300 de exemplare, S650 Cabriolet este prima decapotabilă produsă sub marca Mercedes-Maybach.
Tot în acest an, în luna februarie, la Țiriac Collection a ajuns un nou model Mercedes-Maybach G 650 Landaulet, un vehicul impresionant, produs în doar 99 de unități. Maybach Landaulet a completat autovehiculele seriei limitate create și dezvoltate special pentru Ion Țiriac și galeria sa.
12. În martie 2018, galeria Țiriac Collection a fost reamenajată pentru a reflecta diversitatea și originea vehiculelor expuse. Autovehiculele istorice și noi au fost distribuite pe zone dedicate marilor producători auto, precum Franța, Germania, Marea Britanie, Italia sau SUA. Acestora li s-a adăugat și o zonă special gândită pentru mașinile foarte puternice, precum modelele Porsche, Ferrari sau Ford, care au scris istorie în clasele loc, și un spațiu configurat să-i poarte pe vizitatori într-o călătorie în jurul globului, unde se regăsesc mașini din țări precum Japonia, Irlanda sau Suedia.
13. În mai 2018, Țiriac Collection și-a anunțat intrarea în programul Noaptea Muzeelor.
14. În august 2018, patru noi exemplare de excepție ale Porsche 911 au intrat în galeria Țiriac Collection: GT2 RS, Exclusive Series, Carrera 4 GTS și R.

15. Două dintre exemplarele Țiriac Collection sunt asociate cu numele Simonei Halep.
Singurul Trabant din galerie, modelul P601, este prima unitate oferită cadou de Simona Halep pentru colecția privată de mașini.
În august 2018, a venit rândul modelului Porsche 911 Carrera 4 GTS să intre în colecție, o mașină ce îmbină performanța pistei de curse cu o prezență extrem de sportivă pe șosea. Simona a primit aceasta mașină din partea organizatorului Turneului Campioanelor de la Singapore, ca urmare a poziționării pe locul I în clasamentul WTA feminin la finalul anului 2017, ceea ce explică personalizarea exemplarului cu textul „SH #1” în zona pragurilor.

3 reguli ale succesului ale lui Ion Țiriac:
– să încerci în fiecare zi să fii mai bun decât ieri;
– să nu te uiți în jur și să le faci pe ale tale atât cât poți;
– să fii mulțumit cu tine însuți când te uiți în oglindă.

de Irina PAPUC

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Sibiu Quality Days, de Centenar: Cum asiguri calitatea când provocarea cere dezvoltare

Articolul următor

Se reiau cursele TAROM pe ruta Tîrgu Mureș - București!

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share