Lucrările de transformare a râului Bega în curs navigabil până la granița cu Serbia încep în acest an. Investiție totală de 14 mil. euro

Execuţia lucrărilor de transformare a râului Bega în curs navigabil până la frontiera cu Serbia va începe în acest an, investiţia derulându-se în cadrul unui proiect transfrontalier România – Serbia, în valoare totală de 14 milioane de euro.

Obiectivul esenţial al proiectului este repararea nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român, realizat de austrieci în 1902 cu un sistem de ecluze care reglează nivelul apei în albie.

“Procedura de licitaţie este deja demarată, s-a făcut şi procedura pentru publicitate, iar acum suntem în procedura pentru proiectare şi execuţie, iar pe 7 februarie se deschid ofertele licitaţiei. Sperăm să nu avem prea multe contestaţii şi să putem merge mai departe cu lucrarea, pentru a putea să începem efectiv anul acesta lucrarea”, a declarat marţi, pentru Agerpres, directorul Administraţiei Bazinale Apele Banat (ABAB), Titu Bojin.

ABAB doreşte ca râul Bega să poată deveni navigabil până în anul 2021, când municipiul va deţine titlul de Capitală Culturală Europeană, pentru ca sistemul navigabil deja funcţional pe tronsonul din Timişoara să poată fi conectat cu noua amenajare, până la frontiera cu ţara vecină.

În cadrul aceluiaşi proiect, în paralel cu cursul de apă, bicicliştii vor putea călători pe pistele velo amenajate pe faleze, până în Serbia, în urma unor investiţii prevăzute în proiectul transfrontalier intitulat “Repararea infrastructurii de navigaţie a Canalului Bega”, în valoare de aproape 14 milioane de euro, jumătate din sumă revenind părţii române, iar restul, partenerilor de proiect.

Proiectul deschide posibilităţile de dezvoltare turistică în Banatul istoric, ţinând cont că partenerii din Serbia vor continua prelungirea pistei de biciclete de la graniţă şi se va deschide un nou punct de trecere a frontierei, pentru biciclişti şi pentru vaporetto.

“Este un proiect aşteptat de mult timp. Cea mai importantă lucrare este realizarea stăvilarului de la Sânmihaiu Român, care nu funcţionează, şi a barajului de la Sânmihaiu Român. De asemenea, înainte de baraj va fi amenajată o insulă în scop turistic. La finalul proiectului, putem să discutăm şi de navigaţie mai departe, spre Tisa, Dunăre spre Viena, cum se întâmpla acum 70 de ani”, a mai adăugat Titu Bojin.

Partenerii sârbi vor trebui să realizeze, în cadrul proiectului, o pistă de biciclete de 43 de kilometri, de la graniţa cu România până la Zrenjanin, pe malurile Canalului Bega.

Exit mobile version