Editorial

Cum convingem publicul să folosească transportul în comun?

Motto: „Cea mai mare problemă a comunicării este iluzia că a avut loc” – G.B. Shaw

 

Experiența proprie, dublată de cercetările sociologice, sondajele ne arată că, deși înțelegem motivele raționale și nevoia de a renunța la autoturismul proprietate personală și de a folosi transportul public, ne este, totuși, foarte greu să renunțăm la șofat.

 

Majoritatea motivelor pentru care ar trebui să alegem transportul public le cunoaștem – și ne este clar că toate aduc beneficii personale și publice:

  • reducerea noxelor, deci o îmbunătățirea a condițiilor de mediu;
  • reducerea traficului;
  • înlocuirea timpul petrecut la volan cu timp de calitate pentru citit, ascultat, privit, discutat, învățat etc.;
  • reducerea cheltuielilor personale;
  • mai multă mișcare, mai mult exercițiu fizic;
  • o mai bună organizare a timpului;
  • nu e nevoie de locuri de parcare;
  • siguranță mai mare în trafic.

 

Dar cum facem să convingem publicul să folosească transportul în comun? Prin comunicare! Comunicarea societăților de transport public cu stakeholderii trebuie privită și tratată în mod strategic. Ea trebuie să facă parte din funcțiunile de management, împreună cu marketingul, resursele umane, vânzările, relațiile cu clienții etc.

Campaniile de comunicare trebuie să aibă consistență narativă, să se adreseze atât celor care deja folosesc transportul public – pentru fidelizarea lor, cât și potențialilor utilizatori. Se recomandă folosirea unui mix de comunicare – relații publice, marketing, relații cu clienții, publicitate, cu mesaje inovative și dedicate, bogate în informații și argumente.

 

Planul de comunicare urmează trei etape:

  1. informarea publicului
  2. comunicarea bi-direcțională cu publicul
  3. implicarea publicului în procesul decizional.

 

În toate etapele, e nevoie de comunicarea continuă și consecventă a principiilor și valorilor transportatorului, principii și valori comune cu ale comunității locale pe care o deservește. Mai mult, e nevoie de exemple personale de folosire a transportului public. Astfel, se va crea credibilitate, care stă la baza construcției și menținerii reputației transportatorului. Iar o bună reputație va face ca transportatorul să fie privit ca un adevărat membru al comunității.

Raportarea corectă către public este esențială. Trebuie avute în vedere particularitățile unui public local, cu o anumită cultură a comunității care diferă de la o zonă la alta, dar în același timp un public eterogen, compus din grupuri sociale cu valori și atitudini diverse. Informațiile și argumentele adesea tehnice despre beneficiile și importanța transportului comun trebuie „îmbrăcate” într-o formă accesibilă pentru toate aceste segmente – limbaj comun, imagini sugestive, valență emoțională pozitivă.

 

de Cătălin HOSU

 

Cătălin Hosu este expert în comunicare, cu experiență de peste 20 de ani, și vicepreședinte al Asociației Române de Relații Publice din 2014. A activat și a colaborat întotdeauna pentru lideri ai pieței: jurnalist de radio, TV și presă scrisă, manager de comunicare, de relații cu presa și purtător de cuvânt pentru o companie multinațională, consultant de comunicare strategică și comunicare de criză. De peste doi ani, activează și ca expert într-un proiect de cercetare al Ministerului Educației, finanțat de Uniunea Europeană.

 

COMM360 este compania de comunicare strategică fondată și condusă de Cătălin Hosu, cu un portofoliu de clienți bine-cunoscuți în sfera publică. Oferă servicii de consultanță, management și training pentru: comunicare strategică, comunicare de criză, managementul reputației, employer branding, tehnici de comunicare și prezentare, mass-media, new-media și marketing digital/prezență on-line.

 

Related posts

Biopesticidele în alternanță cu pesticidele clasice, soluții moderne de combatere integrată a bolilor, dăunătorilor și buruienilor

Stefana Muresan

De ce Asfaltul sau Curcubeul ne-ar deranja cu o întrebare existențială despre Târgu-Mureș…?!

Stefana Muresan

Fond de Inovație în Sănătate pentru acces la o medicină modernă

Stefana Muresan

Satul românesc, tinerii și fondurile europene!

Stefana Muresan

Ce spune AMR despre “problema grațierii”?

Ligia Voro

Cum să ieșim din criza economică?

redactia

MS | Energia interesului național

B | Business puls

Acasă versus Afară

Stefana Muresan

[Enjoy Transylvania!] Transilvania, tigrul economic al României

Nicolae Pop

Enjoy, Transylvania! A jewel of Romania in the heart of Europe

redactia

Provocări majore pentru Electrica în anul 2018

Stefana Muresan

MS | Energia interesului național

Oare să mai sperăm?

Stefana Muresan

MS | Blazonul afacerilor

Forța de muncă”, nod gordian” al economiei românești

Ionel Albu

Export maxim de creiere

Stefana Muresan

WHY “ROMANIA’S REAL ESTATE YEARBOOK 2020?”

Ionut Oprea

Majestatea Sa Margareta- simbol, lider, speranță

Stefana Muresan

Dimensiunea dezastrului de resurse umane

Ligia Voro

Planeta noastră schimbă modelul economic

Ligia Voro

Market Pulse Report – Argument: The challenges of Covid – 33

Ionut Oprea

Noul val în automotive

Ligia Voro

Managerul energetic și rolurile acestuia

Stefana Muresan

Leave a Comment