Liber pe toată Autostrada Sebeș – Turda! De marți, pe autostrăzi de la Cluj la Sibiu

Ministrul Marcel Boloș spune că, după finalizarea lucrărilor pentru 632 km de drumuri și 488 km de căi ferate, “România va avea cu totul o altă față”.

Din după-amiaza zilei de 30 noiembrie șoferii vor putea circula continuu pe autostradă din județul Cluj spre Sibiu sau Hunedoara.

Circulația se va deschide marți pe lotul 2 din Autostrada Sebeș – Turda (A10), conform planului de management de trafic aprobat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și de Inspectoratul General al Poliției Române. Totuși, traficul rămâne restricționat pe o bandă pe sens, pe 1,5 km, până în aprilie-mai 2022.

În zona Dealului Oiejdea, unde au apărut alunecări de teren, una dintre căi nu este încă finalizată. Pe sectorul de 1,5 km se va circula în ambele sensuri, dar pe o singură cale. Situația a impus limitarea vitezei la 60 km/h în zonă și la 100 km/h pe restul lotului 2, deoarece constructorul trebuie să monteze toate elementele de siguranță și să semnalizeze prin marcaje provizorii zonele nedefinitivate.

“Am luat decizia deschiderii circulației anul acesta, dar cu restricțiile impuse de situația din teren. Deschiderea circulației nu va însemna însă că antreprenorul va fi scutit de finalizarea tuturor lucrărilor, așa cum prevede contractul. Deși se află în întârziere, și-a asumat că încheie toate lucrările până în aprilie 2022”, conform conducerii MTI.

Inaugurare fără panglici

“Am fost să verific ce se întâmplă pe lotul 2. I-am chemat la minister pe cei care se ocupă direct de proiect şi beneficiarii. Având în vedere că mai sunt câteva lucruri minore care pot fi terminate până mâine, odată cu finalizarea acestor lucrări, marți după-masă se va da drumul la lotul 2, cu restricţiile anunţate inclusiv de vineri şi anume acel kilometru unde va fi circulaţia pe o singură bandă.

Vreau ca aceste lucruri să se desfăşoare normal, fără festivisme, fără tăieri de panglici, fără chestiuni care nu-şi au locul. Datoria statului faţă de cetăţeni este una mare, de 30 de ani. Am făcut lucrurile acestea pe repede-înainte pentru că exista riscul să mai stăm până la 6 zile cu lucrurile terminate şi nefolosit acel tronson.

Am fost, am făcut verificări, am luat toate măsurile de siguranţă şi am discutat cu colegii din minister. Imediat cum sunt finalizate ultimele – şi pot fi făcute până mâine – acest tronson va fi dat în circulaţie, astfel încât de la Sebeş la Cluj să se poată circula în regim de autostradă, cu acele restricţii”, a declarat noul ministru al transporturilor, Sorin Grindeanu.

Au întârziat deja șapte ani. Lucrare încă nerecepționată

Contractul pentru lotul 2 al A10 a fost semnat, în noiembrie 2014, cu asocierea Aktor – Euroconstruct Trading și avea inițial ca termen de finalizare a lucrărilor octombrie 2016. La momentul semnării, valoarea contractului era de 550 de milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată.

În atribuțiile asocierii intra, conform contractului, inclusiv elaborarea proiectului tehnic, în baza căruia urma să se construiască acest sector. Totuși, chiar propriul proiect a început să creeze probleme antreprenorului, care a intrat într-o cascadă de întârzieri. Astfel, o lucrare care ar fi trebuit să dureze doi ani a ajuns să dureze peste șapte ani.

Aceasta în condițiile în care pe toate celelalte trei loturi ale A10 se circulă deja, pe primele două încă din vara lui 2018. Nici acum nu se poate vorbi despre recepția lucrării, ci doar despre deschiderea circulației, între Alba Iulia Nord și Aiud, unde se află cei 24 km ai lotului 2, nefinalizat în totalitate, din cei 70 km ai A10.

Traseul Cluj – Sibiu, pe trei autostrăzi: A3 – A10 – A1

Autostrada Transilvania (A3) Câmpia Turzii – Nădășelu se conectează deja cu A10. Când se va face și joncțiunea dintre A10 și A1 (ultima, deja funcțională pe 131 km), se va putea circula exclusiv pe șosele de mare viteză, de la Nădășelu (Cluj), prin Alba, spre județele Sibiu și Hunedoara. Dacă ar fi gata și porțiunea lipsă între Deva și Lugoj (9 km) din A1, șoferii din Cluj ar putea rula neîntrerupt pe autostradă, pe traseul Lugoj, Timișoara, Arad până la granița cu Ungaria de la Nădlac.

Cine a construit A10
(prețuri fără TVA)

A1 este parte a Coridorului IV Pan-European de Transport, aflată în construcție, din care sunt funcționale trei segmente. A fost prima construită în România, în perioada 1967-1972, cu segmente adăugate în intervalul 2007-2019. Ea urmează să lege Bucureștiul de Pitești, Sibiu, Sebeș, Deva, Lugoj, Timișoara, Arad și Nădlac, făcând legătura cu autostrada M43 din Ungaria, spre Seghedin.

Noile noduri propuse pe A3

Exit mobile version