Metroul SA blochează “TGV”-ul Cluj – Ungaria

CFR Infrastructură vrea ca trenurile din România să circule cu viteze apropiate celor din Vestul Europei | Foto: The Train Line

Procedura de modernizare a liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Frontieră Ungaria, pentru ca trenurile să ruleze o viteză maximă de 160 km/h, se oprește din cauza unei contestații a companiei de proiectare Metroul SA.

Lansată în 6 ianuarie, licitația pentru modernizarea căii ferate, loturile 3 și 4, a fost suspendată, iar aceeași soartă o va avea și licitația pentru loturile 1 și 2, lansată în 1 ianuarie, conform Club Feroviar. Cele două proceduri de achiziție au o valoare estimată de 1,5 miliarde de euro. Mențiunea privind suspendarea procedurii de achiziție la loturile 3 și 4 este inclusă în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, unde licitația pentru loturile 1 și 2 apare ca fiind în desfășurare.

„S-a depus o contestație, pe partea de proiectare, din partea companiei de proiectare Metroul SA, iar Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a decis suspendarea procedurii. Compania a cerut extinderea cu 60 de zile a termenului limită pentru depunerea ofertei și acceptarea experienței similare din domeniul proiectării lucrărilor de metrou”, a declarat un înalt responsabil al CFR Infrastructură.

Acesta a precizat că și licitația pentru loturile 1 și 2 urmează să fie suspendată, deoarece Metroul SA a depus o altă contestație, invocând aceleași motive.

Ce solicită Metroul SA pentru loturile 3-4

Licitația pentru loturile 3 și 4 are o valoare de 900 milioane de euro. CFR Infrastructură a anunțat, în 7 ianuarie, că a lansat licitaţia pentru modernizarea a două loturi din această cale ferată. Este vorba de procedura de achiziţie pentru serviciile de proiectare şi execuţie a lucrărilor de modernizare pe secțiunile Poieni – Aleșd (lotul 3) și Aleșd – Frontieră (lotul 4), pentru creșterea vitezei de circulație la 160 km/oră pentru trenurile de călători şi 120 km/oră pentru cele de marfă.

Valoarea financiară estimată a contractelor este de 4,5 miliarde de euro, fără taxa pe valoarea adăugată, dintre care 2,1 miliarde pentru lotul 3 Poieni – Aleșd, respectiv 2,4 miliarde, pentru lotul 4 Aleșd – Frontieră. Sursa de finanţare este asigurată din fonduri externe nerambursabile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Obiectivul celor două contracte de prestări servicii este electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră (166 km) pentru creșterea numărului de pasageri și a volumului de mărfuri transportate.

Se vor efectua modernizarea stațiilor (inclusiv haltele de mișcare) și a clădirilor stațiilor de călători (inclusiv construirea de pasarele sau tuneluri pietonale), ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare, modernizări de poduri, podețe, repararea sistemului de drenaj, îmbunătățirea terasamentelor, asigurarea de facilități pentru persoanele cu dizabilități, montarea de panouri fonoabsorbante sau soluții alternative de reducere a zgomotului, modernizarea instalațiilor de electrificare (25 kV).

Modernizarea căii ferate va dura trei ani. Durata de implementare a proiectului este de 102 luni pentru fiecare contract: șase luni proiectarea, 36 de luni pentru execuția lucrărilor, perioada de garanție fiind este de minimum 60 de luni. Termenul limită pentru primirea ofertelor este 21 februarie. Proiectarea și execuția celorlate două loturi au fost scoase la licitație în prima zi a anului.

Au contestat și metroul de Cluj

Metroul SA a contestat, până la Înalta Curte de Casație și Justiție a României, și licitația pentru proiectarea primei linii de metrou din afara Bucureștiului, Florești – Cluj-Napoca, proiect estimat la 2,05 miliarde de euro. În cele din urmă, ca proiectant a fost desemnat tot asocierea SWS – Systra – Metrans, în ciuda contestației consorțiului Metroul SA – Padeco. O altă procedură contestată de Metroul SA a fost cea la linia de metrou M5, din București, însă tot fără succes.

Exit mobile version