Autostrada Transilvania (A3) și legăturile acesteia au fost monitorizate recent atât de instituțiile de stat (CNAIR), cât și de organizațiile private (API).
Asociația Pro Infrastructură (API) a pornit un maraton rutier Oradea – Iași, sub denumirea “Autostrăzile A3 și A8 la control”. Organizația privată va trece în revistă stadiul fiecărui proiect rămas de construit pe culoarele de tranzit majore. Aproape zilnic, API va redacta câte o concluzie, “luând la rând și la bani mărunți blocajele și soluțiile”. Primul episod: A3 Biharia-Chiribiș.
“În sfârșit, după mai bine de jumătate de an de când cerem public rezilierea și după 17 luni pierdute cu pretențiile aberante ale antreprenorului, pe 12 mai 2022 Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a reziliat contractul cu Trameco (grupul Selina).
Solicităm oficialilor din CNAIR să urgenteze procedurile de relansare a licitației astfel încât să avem o șansă de a circula pe cei 28 km ai tronsonului Biharia-Chiribiș la 21 de ani de la prima cupă de excavator dată de Bechtel în 2004. Avem în vedere că anteriorul contract a fost de doi ani de proiectare și execuție.
O licitație derulată de CNAIR durează, cu foarte puține excepții, cel puțin un an. În 2018 s-a lansat primul tronson, foarte bine primit, care a servit drept exemplu pentru celelalte nouă județe implicate și a învățat organizatorii realizarea unui traseu de lungă distanță”, concluzionează API.
Viaduct lăsat în voia sorții la Suplacu
Trameco vs Erbașu
“A treia oară-i cu noroc, dar la fel de încâlcit! A treia licitație este pornită abia în 7 decembrie 2020, cele patru oferte fiind depuse în 15 martie 2021, doi concurenți mergând mai departe. Câștigătorul inițial declarat de CNAIR, Erbașu, a fost contestat. Iar contestatarul, Trameco, a câștigat definitiv, prin hotărârea Curții de Apel București din 15 februarie 2022, descalificarea ofertei Erbașu.
De atunci, CNAIR trage de timp (aparent) inexplicabil. Acum situația s-a complicat deoarece Trameco a primit certificat negativ pentru rezilierea contractului (pe bună dreptate) de pe Biharia – Chiribiș. Dacă și oferta lor va fi descalificată, atunci licitația se va anula. Din nou.
Dar deciziile acestea vor fi, aproape sigur, atacate de Trameco, rămasă singură în cursă. Dacă nu se ia în considerare certificatul negativ, contractul va merge la Trameco-Drum Asfalt. Solicităm oficialilor din CNAIR să ia, de urgență, o decizie. Cea mai proastă opțiune este amânarea (la nesfârșit) și fuga de responsabilitate, atât de iubită de funcționarul român”, avertizează organizația.
Nevoia de giratoriu provizoriu la Porț
“Azi ajungem pe minilotul de 13 km de la Suplacu de Barcău – Nușfalău. Contractul a fost semnat în 30 septembrie 2020 și a avut ordin de începere 1 februarie 2021, cu șase luni de proiectare și 18 de execuție. Proiectul tehnic a fost aprobat în august 2021. Turcii de la Nurol nu rup norii, dar lucrează într-un ritm constant satisfăcător.
Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa fiind de 584 km.
Control inopinat pe legătura cu Centura Oradea
Cristian Pistol, directorul general al CNAIR, a realizat o inspecție inopinată a pe șantierul drumului de legătură Centura Oradea (girație Calea Sîntandrei) – A3 (Biharia). Pentru acest drum, de 18 km, finanțarea este asigurată prin Programul Operațional Transport 2021-2027.
Antreprenorul Strabag execută lucrările la o valoare de 545 milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată. Durata contractului este de 30 luni, din care o jumătate de an proiectarea și doi ani execuția lucrărilor. Ordinul de începere a fost emis în 27 septembrie 2021. În luna mai 2022 a fost obținut avizul pentru proiectul tehnic de execuție.