Bike Tower, varianta “verde” la parkingurile auto

Soluția propusă de KADRA este o structură din oțel, cu 12 laturi învelite în sticlă securizată și fundația realizată din beton armat. Accesul la Biketower se face cu ajutorul modulului de intrare, care este echipat cu o casă automată de plată și un ecran pentru instrucțiuni.

Turnurile de biciclete instalate în Cehia i-au transformat pe șoferi în cicliști | Foto: Kadra

Trei antreprenori din Cluj propun un sistem automatizat de stocare a bicicletelor care în Cehia a dus la o reducere cu 20% a traficului generat de mașini. Turnul de biciclete a fost prezentat la evenimentul Smart Mobility Cluj (SMC).

Business-ul demarat de Radu Opriș, Andreea Strugaru și Monica Sagmar se bazează pe dezvoltarea de soluții în jurul conceptului de free-flow (circulație și acces liber) în combinație cu folosirea celor mai noi tehnologii, așa cum este Bike Tower. Cei trei au înființat inițial compania Aluterm, transformată în Kadra și direcționată spre soluții tehnice integrate de inginerie și management al căilor de acces.

În Europa sunt încurajate tot mai mult mijloacele alternative de transport: se amenajează amenajat zeci de kilometri de piste pentru biciclete. Parcările automatizate destinate bicicletelor sunt ușor de administrat și aduc beneficii atât municipalităților, cât și locuitorilor orașelor, susțin antreprenorii clujeni.

Robotul care păzește bicicletele

Octavian Fanea, managerul Kadra, ne-a explicat conceptul Bike Tower. “Soluția pentru traficul de mașini din Cluj este, desigur, transportul de comun performant, dar și transportul alternativ, care poate fi cel cu bicicleta. Aici noi am venit cu o soluție verde: turnul pentru biciclete.

Față de alte sisteme, acesta îți permite să utilizezi bicicleta personală. Dacă vrei să faci o călătorie în centrul orașului sau într-o zonă aglomerată, campus studențesc, gară sau autogară, centru sportiv, Bike Tower îți permite să mergi cu bicicleta ta și să o lași în condiții de securitate maximă. La un rastel clasic, îți lași bicicleta, ți-o asiguri și atât.

Sistemul nostru este deservit de un robot: preluarea și livrarea bicicletei se fac automat, iar tu poți să îți lași bicicleta cu un bagaj pe ea. Când mergi în oraș cu bicicleta și ai făcut cumpărături, ai venit cu geantă de laptop sau cu echipament de sport, le lași acolo pe toate pentru că nimeni nu are acces, totul fiind perfect închis și securizat”, spune specialistul clujean.

Rutele alternative ale Clujului

“În România avem deja câteva municipalități care au în calcul acest sistem ca implementare, este însă o investiție care presupune licitație publică. Un modul de Bike Tower pe care îl montăm noi deservește 118 biciclete: o structură modernă, îmbrăcată în sticlă.

Dacă ne gândim că o bicicletă stă acolo 2-3 ore, rezultă un rulaj de câteva sute de astfel de vehicule pe zi. Astfel de turnuri s-ar preta de la Piața Unirii până la o mare clădire ca The Office, un campus universitar precum Complexul Hasdeu, gară, autogară, aeroport. Bike Tower facilitează, de fapt, utilizarea bicicletei.

Există și soluții de bike-sharing în mai multe orașe, este interes pentru această formă de transport. Sunt oameni pentru care bicicleta este o pasiune, ei investesc în bicicletă 2-3.000 de lei. Așa vii de acasă în zona ta de interes (mall, centru, job) și ți-o poți lăsa în condiții de securitate maximă, cu un mic bagaj”, arată Fanea.

Lecții de mobilitate de la cehi

“S-a demonstrat că încurajarea mersului cu bicicleta aduce o reducere a traficului de mașini. Bicicletele mai au și rute proprii, față de transportul în comun: o mai tai prin parc, mai mergi pe malul Someșului. Toate acestea sunt căi de acces care ar decongestiona căile principale din Cluj, acum destul de aglomerate.

Ce câștigi prin transportul alternativ este că oamenii ajung mai repede, fac mișcare, sport, iar centrul orașului nu se poluează atât de tare. În Cehia, localitățile care au introdus aceste turnuri au raportat o conversie a traficului de mașini în cel de biciclete de 20-25% după primul an de folosință.

Acolo s-au înmulțit bicicletele de bună calitate, a crescut cu 25% numărul utilizatorilor de căști și cu 28% cel al biciciștilor care folosesc lumini de noapte, benzi și veste reflectorizante. Pentru că aveau unde să le lase. Într-un orășel cu numai 10.000 de locuitori din Cehia primăria a comandat deja al doilea Bike Tower.

Pare foarte mult față de Cluj, care încă nu are încă nicio soluție de genul acesta. Totuși, sesizăm o preocupare a municipalității din Cluj-Napoca de a introduce astfel de soluții, ca și la București, Iași, Craiova, de altfel. Până la urmă toate orașele își doresc o soluție verde de trafic”, spune managerul Kadra.

Cum funcționează turnul de biciclete

Parcate într-un astfel de spațiu închis și securizat, bicicletele sunt protejate împotriva furtului și a condițiilor meteo nefavorabile. Parcarea verticală permite și depozitarea accesoriilor (scaun pentru copil, coș de cumpărături, cască de protecție, vestă reflectorizantă). Fiind complet automatizat, sistemul este disponibil non-stop. Finanțarea se poate realiza din fonduri UE.

Octavian Fanea, despre:

 

Soluții inedite la Smart Mobility Cluj

SMC este cel mai mare proiect din România care se axează pe diseminarea către comunitate a tehnologiei și a conceptelor de mobilitate sustenabilă și reziliență prin dezvoltare urbană. Evenimentul s-a derulat pe spațiul dintre Cluj Arena și Sala Polivalentă. Acesta a cuprins expoziții de autovehicule electrice sau hibrid; soluții de mobilitate (biciclete, scutere, trotinete, karturi); prezentări de proiecte, produse și concepte de mobilitate sustenabilă; prezentări de elemente de sănătate și sport. Acesta abordează teme precum mobilitatea sustenabilă, calitatea vieții, autovehicule “verzi”, laboratorul comunității. Proiectul este inițiat de Transylvania Evolution și CREESC.

Exit mobile version