Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

UMB solicită încetarea contractului pe autostrada Zimbor – Poarta Sălajului

Organizația de monitorizare a infrastructurii susține că grupul de construcții UMB a solicitat rezilierea contractului cu statul pentru lucrările la Autostrada Transilvania (A3), tronsonul Zimbor – Poarta Sălajului.
Proiectul tehnic al tronsonului Zimbor – Poarta Sălajului din A3 | Foto: CNAIR

Asociația Pro Infrastructură (API) susține că grupul de construcții UMB a solicitat rezilierea contractului cu statul și pentru tronsonul Zimbor – Poarta Sălajului al Autostrăzii Transilvania (A3), nu doar pentru traseul Nădășelu – Zimbor.

API precizează că are informații că solicitările UMB includ și încetarea contractelor pentru Autostrada 0, Drumurile Expres (DX) 6 și 12. Informațiile inițiale vizau, pentru zona Transilvaniei, doar tronsoanele dintre Nădășelu – Mihăiești și Zimbor ale A3.

“Amenințări cu rezilierea fără precedent din partea unui antreprenor. Ieri au apărut documente trimise de grupul UMB, deținut de familia Umbrărescu, prin care constructorul cere încetarea de comun acord a contractelor pe A0 Nord, lot 4 și A3, Nădășelu – Zimbor, pe motiv că formula de ajustare a prețurilor nu acoperă creșterile reale de costuri.

Conform informațiilor pe care le avem, antreprenorul ar fi trimis notificări similare pe toate contractele pe care le are în derulare, adică pe A3 Zimbor -Poarta Sălajului, A0 Nord, lot 2; DX12, tronsoanele 3 și 4; DX6, Brăila – Galați. Fondul problemei este real. Creșterile la numeroase categorii de materiale de construcții au explodat.

Se adaugă inflația și alte evenimente – conflictul ucrainean, toate puse peste metehnele vechi ale pieței (forța de muncă), creând presiune în plus. Constructorii cer de mai bine de un an să se adopte o formulă de ajustare care să acopere creșterile de costuri la un nivel cât mai aproape de realitate. Întrebarea este: care e acea “realitate”? Într-o negociere fiecare parte trage cât poate de contract și legislație”, arată API.

Motivele invocate afectează și alți constructori

“Guvernul refuză să adopte o formulă de ajustare care să mulțumească antreprenorii, presiunea bugetară suplimentară fiind evidentă fără a putea fi decontată pe fonduri nerambursabile, încercând astfel să pună în cârca privaților o parte cât mai mare din pierderile generate de costurile semnificativ mai mari.

Aseară târziu, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a ieșit cu un comunicat în care este amintită soluția dorită de UMB, formula polinomială de calcul. CNAIR promite antreprenorilor această soluție de mai bine de jumătate de an. Una este să promiți, alta este să dai ordonanță de urgență de guvern de adoptare.

Motivele invocate de UMB afectează puternic și alți constructori, nu doar pe rutier, ci și pe feroviar, care, cel puțin deocamdată, se plâng doar pe canale neoficiale, off the record.

Riscul pentru proiecte este clar: se oprește lucrul pe șantiere sau mobilizarea se reduce drastic în așteptarea vremurilor mai bune și a prețurilor mai mici la materiale chiar sub amenințarea penalităților de întârziere, și, în cazul în care cuțitul ajunge la os, renunțarea la contract sub o formă sau alta”, potrivit API.

Asocierea de constructori de pe traseul Cluj – Sălaj al A3 a solicitat CNAIR încetarea de comun acord a contractului. Reprezentantul antreprenorului, Cristinel Luca, susține că impactul creșterii de prețuri asupra consorțiului Spedition UMB este de fapt dublu față de suma calculată de CNAIR, caz în care proiectul nu mai este profitabil. Din asociere mai fac parte companiile Tehnostrade și Electromontaj.

Luca a menționat că aplicarea formulei de calcul din ordonanță produce un impact financiar de doar 386 de milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată, în condițiile în care creșterile prețurilor implicate de execuția lucrărilor generează, de fapt, un impact de 698 de milioane, fără TVA. “Asta fără a mai lua în calcul și efectele inflației cu care ne confruntăm și vom continua să ne confruntăm”, arată acesta.

CNAIR: “Doar și-au luat măsuri de siguranță”

“Reprezentantul UMB a reconfirmat că a depus o solicitare de încetare amiabilă a contractelor doar pentru că dorește să se înscrie în termenul legal oferit de ordonanța de urgență a guvernului nr. 64/2022, care permite ca în cazul în care ambele părți sunt de acord, constructorul să nu suporte consecințele unei rezilieri obișnuite.

Constructorul a precizat că, în condițiile actuale de creștere a prețurilor la materiale și utilități, se află în imposibilitatea finalizării contractelor. El a dat asigurări că nu vrea să renunțe la contractele încheiate cu CNAIR, ci doar să se asigure că firma sa va beneficia de prevederile noilor modificări legislative privind formulele de ajustare a prețurilor”, a transmis directorul general al CNAIR, Cristian Pistol.

Secțiunea dintre județele Cluj și Sălaj a A3 va trebui să devină funcțională la începutul lui 2024, conform ministrului transporturilor, Sorin Grindeanu. În afară de tronsonul dintre localitățile Nădășelu (Cluj) și Zimbor (Sălaj), UMB ar trebui să se ocupe și de autostrada Zimbor – Poarta Sălajului (12 km), proiect cu costurile calculate, în primăvară, la 162 de milioane de euro. Contractul este finanțat prin PNRR.

Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa fiind de 584 km.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Locuințele individuale se vor transforma în prosumatori de energie și va fi nevoie de o infrastructură care să preia surplusul, susține specialistul Eaton Electro Producție (EEP).

Gabriel Tache, Eaton: “Casele individuale vor deveni producători de energie”

Articolul următor

Cum a fost la Brașov HR Vibes 2022: „Am trecut dincolo de granițe în ceea ce privește atragerea de talente, angajarea și recrutarea”

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share