Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Cosmin Pătroiu, director general TeraSteel: „Construcțiile viitorului vor fi sustenabile și eficiente energetic”

Proiectele de anvergură în industria construcțiilor vor implica materiale care asigură clădiri sustenabile și eficiente energetic, chiar dacă presupun inițial costuri mai mari, anticipează managerul TeraSteel, Cosmin Pătroiu. Costurile de mentenanță ulterioare sunt astfel mult diminuate, fapt care optimizează în timp investiția.

Cum vedeți evoluția pieței construcțiilor în România pentru acest an?

Industria construcțiilor din țara noastră depășește, la ora actuală, 16 miliarde de euro. Ea reprezintă un vector cu potențial mare de creștere. Desigur, în măsura în care se vor accesa fondurile alocate prin programe UE și va fi susținută prin măsuri sociale și economice aplicate de Guvern care să impulsioneze achiziția de noi locuințe de către români și investițiile în spații noi de către companii. Piața panourilor termoizolante, core businessul activității noastre, a fost constantă cantitativ în 2021 față de 2020, fiind direct afectată de prudența investitorilor, în special pe proiectele de construcții mici și mijlocii. Pentru acest an estimez o creștere sustenabilă de 3%, având ca driveri principali spațiile logistice și industriale, dezvoltarea retailerilor internaționali. Conflictul din Ucraina pune o presiune suplimentară asupra costurilor materiei prime și a disponibilității acesteia. Cuvântul cheie al anului este adaptabilitatea la contextul economic, la nevoile partenerilor de business, beneficiarilor finali și angajaților.

Vor avea impact programele pe fonduri UE (anveloparea clădirilor, marea infrastructură) asupra sectorului construcțiilor?

În măsura în care fondurile vor fi accesate, aceste programe reprezintă un ajutor real pentru companiile care activează în construcții. Fie că vorbim despre firme producătoare de materiale de construcții, dezvoltatori sau beneficiari finali.

Veți participa la eventuale proiecte de reconstrucție a Ucrainei, după război?

Cu siguranță, reconstrucția Ucrainei va reprezenta un proiect la nivel global. La nivelul UE se va creiona o strategie în această direcție. Ar fi îmbucurător ca România să reușească să fie un jucător important în această reconstrucție, în contextul vecinătății noastre. În acest sens, rapiditatea construirii și beneficiile tehnice ale spațiilor dezvoltate cu panouri termoizolante sunt indiscutabile. La TeraSteel avem divizie de proiectare, care poate oferi în timp scurt soluții personalizate pentru spații industriale și rezidențiale. Faptul că una dintre fabricile noastre se află în Serbia și că produsele noastre au ajuns în 25 de țări din Europa demonstrează că dispunem de expertiza necesară. Avem capacități și capabilități pentru a ne implica în proiecte de reconstrucție a unei țări vecine.

Cum gestionați majorarea prețurilor la energie, materii prime?

Prin eficientizare continuă pe plan operațional, investiții în digitalizare (echipamente și softuri IT). Toate ne ajută în optimizarea fiecărei verigi din lanțul fabricării și comercializării produsului, de la aprovizionare până la servicii postvânzare. Având în vedere ciclul mare de finalizare a unui proiect, care poate dura, din momentul contractării, de la câteva luni până la 1-2 ani, e important să putem păstra un preț stabil în piață, pe care și partenerii noștri să se poată baza.

Ați “ieșit” cu o strategie de protecție a mediului, de sustenabilitate. Cum o puneți în practică?

Strategia noastră în acest sens are obiective foarte bine definite pentru următorii cinci ani. Este construită pe patru piloni importanți: reducerea amprentei de carbon în atmosferă, folosirea energiei din surse regenerabile, optimizarea consumului de apă și reciclarea materiilor în natură, folosirea de materii prime reciclate. Aceste direcții se regăsesc în calitatea produselor noastre care permit construirea de clădiri sustenabile, eficiente energetic, în procesele de producție, în acțiunile de implicare în comunitate.

Ce tehnologii “eco” ați implementat în produsele TeraSteel?

Chiar dacă cele mai vândute panouri ale noastre sunt cele cu miez de spumă poliuretanică PUR, la ora actuală se observă o creștere a preferinței pentru panouri cu miez de spumă poliizocianurată de tip PIR, care oferă o rezistență și o reacție superioară la foc. Pentru proiectele de anvergură sunt preferate materialele care asigură clădiri sustenabile, eficiente energetic, chiar dacă sunt mai mari costurile construcției. Costurile de mentenanță ulterioare sunt mult diminuate, fapt care optimizează în timp investiția. Pentru acest tip de proiecte avem în portofoliu panourile LEAD. Ele sunt realizate cu ajutorul unei tehnologii speciale ce permite o etanșeitate superioară și o economie de până la 20% a consumului de energie, în comparație cu media pieței. Produsele care au la bază tehnologia LEAD le oferă beneficiarilor clădirilor posibilitatea de a obține certificări BREAM și LEED BD+Cv4.1. Acestea sunt cele mai populare standarde de evaluare a performanței ecologice a clădirilor.

Mesaj de la Bistrița pentru Guvern

Veți recruta personal nou în acest an? Unde aveți cel mai mare deficit?

Vom face angajări în măsura în care ele sunt necesare. Obiectivele noastre pe parte de resurse umane vizează coeziunea echipelor pe care le avem, creșterea confortului angajaților, integrarea cât mai rapidă a noilor colegi. La ora actuală nu putem vorbi despre un deficit de personal în cadrul TeraSteel. Pe masură ce ne vom extinde businessul, vom crea și locuri de muncă.

Compania s-a numit inițial Plastsistem, apoi TeraSteel. Să ne așteptăm la un nou rebranding după intrarea în grupul Kingspan?

TeraSteel este un brand cu notorietate și imagine bună pe piața materialelor de construcții care operează ca brand independent în cadrul grupului Kingspan. În acest context, un proces de rebranding nu va lua în calcul schimbarea denumirii companiei sau a brandului de produs, ci mai mult adaptarea din punct de vedere vizual, respectiv a poziționării brandului pe segmentele de piață pe care activăm.

Sunt companii care se uită doar la indicatorii financiari, altele, și spre societate, cultură, sport. Pe care parte vă poziționați?

Ne place să întoarcem în comunitate o parte din succesul nostru din business. Cu cât reușim să ajutăm mai mulți oameni, crește valoarea comunității locale, implicit cea a oamenilor care lucrează în compania noastră. Investim în educație, în acțiuni sociale, sănătate, sport, în crearea unui mediu sustenabil pentru generațiile viitoare. Susținem inițiativele care au ca obiectiv excelența, o viață sănătoasă, “o lume mai bună”. Credem cu tărie că aceasta se construiește prin acțiuni concrete și susținerea inițiativelor care aduc valoare comunității.

V-ați întâlnit recent cu reprezentanții Guvernului. Ce ați propus Executivului?

Mesajul nostru către reprezentanții Executivului a fost unul de încredere în companiile românești care fac performanță în domeniile lor de activitate, de susținere a dezvoltării acestora, pentru ca la rândul lor ele să poată susține economia românească. În vremurile tulburi pe care le trăim, guvernul fiecărei țări încearcă să susțină mediul de afaceri privat. Fie prin proiecte legislative, fie prin facilități fiscale. Domeniul construcțiilor merită din plin să fie susținut.

Au introdus în producție oțelul reciclat

Producătorul de panouri termoizolante din Bistrița-Năsăud a decis să utilizeze, materie primă reciclată pentru a reduce poluarea. Oțelul este un material cu rată de reciclabilitate mare, spre 100%. Prin reciclarea sa se pot economisi cantități foarte mari de minereu de fier, calcar, cărbune, apă. Sunt resurse naturale folosite în procesul metalurgic de obținere a acestuia. 2 din 3 tone de oțel nou sunt produse din oțel vechi. Prin reciclarea oțelului se diminuează foarte mult impactul negativ asupra mediului, atât prin limitarea exploatărilor de resurse, cât și prin limitarea emisiilor nocive și poluante. Potrivit Asociației Mondiale a Oțelului, 1 tonă de oțel reciclat reduce, în medie, 1,5 tone de emisii de CO2.

Prima fabrică românească inaugurată în străinătate

TeraSteel a devenit producătorul nr. 1 de panouri termoizolante și profile zincate din România și Serbia. Acesta are trei unități de producție situate în cele două țări. În 2013 a început producția de structuri zincate, în urma unei investiții de 2,5 milioane de euro. În 2017, TeraSteel a activat fabrica sa din Serbia, prima cu capital privat românesc inaugurată în străinătate după Revoluție. În 2019 TeraSteel a devenit liderul pieței de panouri sandwich din România și Serbia și unul dintre cei mai importanți exportatori în spațiul Europei Centrale și de Est. Acționar majoritar este Kingspan Holding Netherlands.

(Publicat în ediția print TB 109, mai/iunie 2022)

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Mai mulți specialiști în domeniu din zona Transilvania au fost aleși în Consiliul Național al Ordinului Arhitecților din România (OAR-T).

Nouă arhitecți din Filiala Transilvania, aleși în Consiliul Național al OAR

Articolul următor

CFR Călători introduce trenuri dedicate pentru Festivalul Electric Castle

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share