Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

“Dorel” de la devierea Someșului a lăsat Aeroportul Internațional Cluj fără apă

În 8 iulie, Compania de Apă Someș (CAS) a notificat IPJC faptul că în timpul lucrărilor de deviere a râului Someșul Mic, pe raza localității Apahida, s-a produs o avarie.
Echipa de intervenție de la magistrala avariată din Apahida | Foto: CAS

Avaria majoră care a afectat aeroportul, parcul industrial, stațiunea Cojocna și zeci de localități a fost provocată de muncitorii care lucrau pe șantierul de deviere a râului Someș în zona Aeroportului Avram Iancu (AIAIC), a informat Instituția Prefectului – Județul Cluj (IPJC).

În 8 iulie, Compania de Apă Someș (CAS) a notificat IPJC faptul că în timpul lucrărilor de deviere a râului Someșul Mic, pe raza localității Apahida, s-a produs o avarie. “Este afectată alimentarea cu apă pentru consumatorii din perimetrul localităților menționate, pe perioada lucrărilor pentru remediere.

Personalul CAS și constructorul conlucrează într-un ritm susținut, pentru a relua alimentarea cu apă potabilă în cât mai scurt timp. Recomandăm consumul de apă în mod cumpătat, având în vedere perioadele caniculare și datele prognozelor meteorologice din perioada următoare, pentru a preveni posibilele limitări de alimentare cu apă potabilă”, a menționat prefectul Irina Munteanu.

Localitățile afectate erau, conform IPJC, Apahida, Sânnicoară, Corpadea, Câmpenești, Sub Coastă, Dezmir, Pata, Bodrog, Boju, Cara, Moriști, Cojocna, Jucu de Mijloc, Jucu Herghelie (Parcul Industrial Tetarom III), Jucu de Sus, Gădălin, Vișea, Borșa, Borșa-Cătun, Ciumăfaia, Giula, Chidea, Bădești, Răscruci, Bonțida, Iclod, Livada, Orman, Fundătura, Iclozel, Cornești, Lujerdiu, Morău, Bârlea, Tioltur, Stoiana, Luna de Jos, Dăbâca, Pâglișa, Aluniș, Ghirolt.

Băile Cojocna, prinse în “malaxor”

În 9 iulie, CAS a oprit furnizarea apei către AIAIC, pe o porțiune a străzii T. Vuia (Cluj-Napoca) și pe str. Mică (Apahida) și a distribuit-o cu presiune scăzută pe str. Magnoliei, Mierlei, Privighetorilor, Meteor, Soarelui (Baciu) și la Cojocna, unde funcționează băile cu același nume. Defecțiunea a apărut, în 8 iulie, la conducta DN 600, pe al cărui traseu se afla Tetarom III. În acest caz, reluarea furnizării era estimată pentru dimineața zilei de 9 iulie.

CAS a efectuat astfel de întreruperi, vineri, în mai multe localități din județele Sălaj din Cluj, motivate de existența de avarii. Afectate au fost Cluj-Napoca (str. Bună Ziua), Zalău (M. Eminescu, G. Doja), Șimleu Silvaniei (Cehei), Jibou (Odorheiului, Stejarilor, Lăutarilor), Crasna (Fântânii), Baciu (Privighetorii, Corbului, Berzei, Uliului). În aceste cazuri apa a revenit în cursul aceleiași zile.

Un proiect care nu se mai termină…

Lucrările de amenajare a Someșului Mic, vitale pentru prelungirea pistei AIAIC în vederea efectuării de zboruri peste Oceanul Atlantic, se vor derula pe parcursul a încă patru ani, doar cu asigurarea de fonduri suficiente.

Administrația Bazinală a Apelor Someș-Tisa (ABAST) a precizat că investiția vizează implementarea infrastructurii adecvate pentru reducerea riscului la inundaţii şi diminuarea efectelor lor negative pe cursul Someşului Mic şi pe afluenţii Becaş, Murători, Zăpodie, Canalul Morii, pe teritoriul municipiului şi al comunei Apahida.

Lucrările au început în 2012. În vara trecută se executau terasamentele care presupun săpături în noua albie a râului, urmate de diguri de apărare împotriva inundațiilor, pe ambele maluri. În 2021, suma alocată pentru derularea lucrărilor a fost de numai 3,7 milioane lei. În ritmul preconizat se va ajunge la 14 de ani pentru finalizarea proiectului.

Traficul s-a prăbușit în pandemie

“Până la 31 decembrie 2021, au fost alocate fonduri de 54,8 milioane de lei, iar pentru finalizarea lucrărilor mai sunt necesare 46,4 milioane. Termenul de finalizare estimat este anul 2025. Lucrările vor fi executate în funcţie de sursele de finanţare asigurate de către ordonatorul principal de credite, prin programele anuale de investiţii”, spunea directorul ABAST, Ioan Curt.

Strategia AIAIC vizează un nou terminal pentru a ajunge la un trafic anual de 7 milioane de pasageri și prelungirea pistei de la 2,1 la 3,4 km pentru a face față zborurilor transatlantice. Aeroportul clujean a trecut prin momente dificile, în condițiile în care, în 2020, traficul anual se prăbușea la de la 2,9 la 0,9 milioane de pasageri.

Anul trecut, AIAIC a recuperat din traficul pierdut, ajungând la 50% din cel pe 2019. Cu o scădere de 50% în 2021, AIAIC s-a încadrat peste media europeană de 59%. Estimările conducerii AIAIC sunt de o recuperare generală de 58% în acest an față de traficul de dinaintea pandemiei, adică 2 milioane față de 2,9 milioane de pasageri.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Cererea de finanțare pentru proiectul de restaurare a ansamblului Castel Beldy din Jibou a fost depus în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Castelul Beldy va fi restaurat cu 7 milioane de euro

Articolul următor

Investiții de peste 1,1 miliarde lei prin Programul Anghel Saligny în județul Arad

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share