Tunelul Meseș, pe cea mai grea porțiune a Autostrăzii Transilvania

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pare-se că face pierdută cea mai grea bucată din A3, cei 41 km pe ruta Poarta Sălajului - Zalău - Nușfalău, după aproape doi ani de la startul licitației

Proiectul pe sub Munții Meseș a Autostrăzii Transilvania (A3) pare o misiune imposibilă în felul a fost conceput, conform Asociației Pro Infrastructură (API).

“Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pare-se că face pierdută cea mai grea bucată din A3, cei 41 km pe ruta Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, după aproape doi ani de la startul licitației.

Pentru că loturile din dealurile transilvănene nu erau suficient de dificile, CNAIR a luat două decizii “deștepte” ca să creeze un proiect-mamut, frate cu imposibilul”, conform API.

Cel mai lung tunel din țară

“Prima, a alipit două subsecțiuni (Poarta Sălajului – Zalău și Zalău – Nușfalău) și a pus și tunelul Meseș în același pachet. Adică 2,9 km de tunel forat cu două galerii, cel mai lung din țară, deci 41 km în total. Valoarea estimată, de 3,93 miliarde de lei, fără taxa pe valoarea adăugată poate părea exorbitantă. Nu este, mai ales în contextul scumpirii masive a materialelor de construcții.

A doua, a scos din joben procedura de achiziție cu precalificare. O idee bună în teorie, dar practica românească ne omoară și dublează pe alocuri birocrația, având două runde de evaluare – prima a candidaturilor și a doua a ofertelor, cu tot tacâmul: termene depunere amânate succesiv și contestații la fiecare pas”.

WeBuild vs Strabag, în instanță

“Rezultatul? Catastrofă. Licitație lansată în 18 noiembrie 2020, cu 12 candidaturi depuse în 19 februarie 2021 care au fost evaluate de CNAIR în “doar” 15 luni, selectând abia în mai 2022 cei șase antreprenori invitați să depună oferte. Surpriză. Unul din ei (WeBuild, fost Astaldi) l-a contestat pe altul (Strabag) și a câștigat definitiv în instanță.

Așa că acum mingea e la CNAIR care trebuie să reevalueze candidatura Strabag și să dea din nou lista celor șase constructori selectați. Pentru că au trecut deja 19 luni de la depunerea candidaturilor, multe documente au expirat (caziere, certificate fiscale). Care trebuie reînnoite de cei care vor să meargă mai departe.

Vorbim doar de prima fază a procedurii. A doua, depunerea ofertelor propriu-zise, abia urmează. Primul termen, 2 august 2022, a expirat deja de o lună și jumătate. În 15 septembrie 2022, conform SEAP, este scadentă evaluarea candidaturilor.

Însă oficialii CNAIR nu sunt gata cu reevaluarea candidaturii Strabag și nu au emis un nou raport cu antreprenorii invitați să depună ofertele finale. Unii probabil nici nu se vor mai obosi, din cauza creșterii prețurilor la materiale”.

Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa fiind de 584 km.

Exit mobile version