Previziunile feroviare ale anului. Ce linii se deschid în Banat și Transilvania

În ultimele două decenii, CFR Infrastructură s-a concentrat pe reconstruirea coridorului principal Curtici - Constanța (fost IV, actual Rin - Dunăre), de 850 km.

În zona Banatului CFR Infrastructură a programat mai multe proiecte feroviare | Foto: API

Asociația Pro Infrastructură (API) a prezentat proiectele majore de pe rețeaua de cale ferată care au șanse să fie livrate sau vor începe în 2023.

În ultimele două decenii, CFR Infrastructură s-a concentrat pe reconstruirea coridorului principal Curtici – Constanța (fost IV, actual Rin – Dunăre), de 850 km. Din aceștia, sunt finalizați 570 km (Curtici – Ghioroc, Simeria – Sighișoara, Predeal – București – Constanța). 470 km permit 140-160 km/h viteză maximă.

253 km se află în reconstrucție. Dintre aceștia, se circulă deja pe fir nou pe 108 km, în cea mai mare parte fiind proiectați la 160 km/h și operați cu 120 km/h în prezent. Din cei 108 km, CFR a anunțat că va face recepția pe 100 km în 2023, adică ambele fire vor fi finalizate.

“Dincolo de aspectele strict tehnice, călătorii sunt interesați de porțiunile de cale nouă care sunt date în folosință. Pe Ghioroc – Simeria (141 km, patru contracte în derulare, semnate în 2017 pe patru ani) se circulă, deocamdată, pe fir nou pe 103 km. Preconizăm deschiderea, în 2023, a variantei de viteză Vețel, 6 km de cale nouă care este o suită de trei poduri peste Râul Mureș, de 500 m fiecare.

Din totalul de nouă poduri peste Mureș prevăzute, se va da drumul la trafic pe cinci poduri. Pe Harta API se găsesc termenele estimate de noi pentru inaugurarea celor 28 km rămași, sperăm până în 2025. Sunt cele mai grele tronsoane deoarece traseul schimbă malurile Mureșului și croșetează prin tunel dealurile de lângă râu”, potrivit API. 

Aktor, îndemnată la mobilizare

Pe Sighișoara – Brașov (112 km, două contracte semnate în 2020 pe patru ani) se circulă deocamdată pe fir nou pe 5,7 km (Brașov – Stupini). “În 2023 estimăm deschiderea a încă 24 km: Stupini – Bod – Feldioara (13 km) și Vânători – Albești – Sighișoara (11 km). Acestea sunt sectoarele drepte. Cele grele din zona muntoasă presupun lucrări de o mare complexitate, inclusiv două tuneluri de 5 și 7 km lungime (24 km de galerie săpată) care vor fi cele mai lungi din țară, până la execuția tunelului Predeal.

Este foarte greu să estimăm pe termen mai lung rezultatele pe Sighișoara -Brașov din mai multe cauze: prețurile contractelor neactualizate, antreprenori renumiți pentru întârzieri și mobilizare slabă (Aktor, Euroconstruct), finanțare nesigură cu multe incertitudini legate de CEF2, urmașul CEF1, program care se va încheia în 2023. Nu credem că Sighișoara – Brașov va fi gata mai devreme de 2026 în cel mai fericit caz, dar sperăm să ne surprindă CFR Infrastructură și Aktor.

În a doua parte a lui 2023 pot începe neobișnuit de multe lucrări (efectul PNRR) pe 7-8 noi șantiere majore: 3-4 loturi pe Arad – Caransebeș (155 km), reconstruire la 160 km/h și dublare și alte 4 pe Cluj-Napoca – Episcopia Bihor (160 km), reconstruire, electrificare și dublare parțială. Toate prevăd șase luni de proiectare și 36 de execuție”, relevă analiza API.

Exit mobile version