Cerere în creștere pe piața artei românești. Adrian Ghenie, în Top 10 pe 2022

În top urmează Sabin Bălașa (196.000), Felix Aftene (163.000), George Mazilu (161.000), Constantin Piliuță (158.000), Alexandru Ciucurencu (142.000), Adrian Ghenie (114.000), Marcel Guguianu (103.000).

Picturile lui Ștefan Câlția au fost cele mai valorizate de către investitorii în artă | Foto: Artmark

Cei mai căutați artiști contemporani, în 2022 au fost, în ordinea valorii totale de tranzacționare prin Casa Artmark, Ștefan Câlția (311.000 euro), Ion Țuculescu (295.000), Corneliu Baba (200.000).

În top urmează Sabin Bălașa (196.000), Felix Aftene (163.000), George Mazilu (161.000), Constantin Piliuță (158.000), Alexandru Ciucurencu (142.000), Adrian Ghenie (114.000), Marcel Guguianu (103.000).

“Este un accent ce se petrece în paralel cu reducerea vârstei medii a adjudecatarilor, de la 48 de ani (2021) la 46 (2022), precum și în paralel cu consolidarea treptată a segmentului de participanți cu vârste cuprinse între 20 și 35 ani (14,27% din totalul adjudecatarilor unici din 2022)”, conform Artmark.

Raportul anual remarcă faptul că piața românească de artă a urmat o tendință ascendentă în 2022. Aceasta a fost modelată de noile trenduri, de interesul sporit pentru arta contemporană, de apariția unor noi generații de colecționari orientați către investibilitate și randament, de accesibilitatea canalelor online de participare la tranzacții cu artă, dar și de frecvența proiectelor culturale expoziționale meritorii.

Pe Bucegi – Nicolae Grigorescu

Mai mulți participanți în online

“Evoluția pieței românești de artă a fost definită de mai multe licitații de artă, mai multe tematici noi de licitație, mai mulți cumpărători tineri. Cu 50 de licitații, un total al adjudecărilor în licitații de 10,8 milioane euro și o rată medie de adjudecare de 72%, a fost un an intens și divers în tematici, cu numeroase recorduri de autor și accent pe dezvoltare (teritorială – noi jurisdicții, operațională – noi funcțiuni de licitație)”,

A sporit în 2022, față de 2021, cu 14% numărul participanților online unici la licitațiile organizate de A10 by Artmark (a crescut cu 25% rata deschiderii de noi conturi online în vederea participării la licitații de artă plastică). Ceea ce nu înseamnă că ridicarea restricțiilor pandemice nu a reînceput să aducă, treptat, în sălile offline de licitație, doritori de participare fizică la licitație (ori pur și simplu iubitori de artă curioși cum se desfășoară o licitație de artă cu sală)”, potrivit Artmark.

Cele mai mari vânzări (Artmark, 2022)

Automobil Ford Mustang GT Fastback din 1967

Tendințele viitorilor ani

“Întotdeauna un pariu dificil pentru o piață emergentă, cum este cea românească de artă Ne așteptăm la fortificarea numelor mari, muzeale, între cotația cărora și cea a următorului eșalon treptat să crească ecartul, la creșterea și diversificarea interesului pentru arta contemporană românească, la consolidarea și profesionalizarea piețelor de nișă (artă religioasă importantă, numismatică, mașini de colecție, artă tradițională românească), dar și la o evoluție și restructurare graduală a pieței românești către online, mai multă transparență în tranzacții și garanții, servicii integrate”, relevă raportul Artmark.

Cine este Adrian Ghenie

Artistul transilvănean este născut la Baia Mare, absolvent al Universității de Artă și Design Cluj și locuiește la Berlin, multe lucrările ale sale vânzându-se cu peste 5 milioane de euro. “Nickelodeon” a fost adjudecată cu 8 milioane de euro la Londra. A fondat, împreună cu Mihai Pop, Galeria Plan B, extinsă în Berlin. Ghenie este cunoscut la nivel internaţional, lucrările sale aflându-se în colecţiile unor importante galerii şi muzee din lume. Printre fanii artistului se numără magnatul francez François Pinault, directorul grupului de lux Kering.

Exit mobile version