Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

România, A.D. 2023, 9 februarie

Consultanții care lucrează la elaborarea proiectelor pe fonduri europene se duc la birou ca să își continue munca ținând cont că în mai puțin de o săptămână se deschide unul dintre cele mai vehiculate și promovate apeluri de proiecte – cel pentru digitalizarea IMM-urilor prin PNRR, apel despre care se tot aude de pe la sfârșitul lui 2020. Ghidul solicitantului s-a lansat în 15 decembrie 2022, până mai ieri erau deja două corrigendumuri la el – în grafic, ne adaptăm, elaborăm documentații.

Când colo, ce să vezi? Cu o săptămână înaintea deschiderii apelului de proiecte, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene modifică pentru a treia oară (în mai puțin de două luni) Ghidul solicitantului lansat în 15 decembrie 2022, publicând modificările în seara zilei de 8 februarie 2023.

Principala modificare o reprezintă schimbarea bazei de raportare a indicatorilor (nu mai este de referință anul 2021 ca până acum, ci se vor lua în calcul indicatorii financiari aferenți anului 2022). Practic, punctajele calculate pe baza indicatorilor valabili procedural până ieri nu mai sunt de actualitate. Analizele economice elaborate până acum pe proiecte nu mai sunt de actualitate. Datele necesare pentru actualizarea lor încă nu există. Principala provocare pentru solicitanți – finalizarea și depunerea bilanțurilor pentru a putea întocmi analiza economică a proiectelor. Perioada de depunere a proiectelor rămâne (deocamdată?) 15.02.2023 – 18.04.2023. Ținând cont de faptul că din punct de vedere legal obligativitatea transmiterii situațiilor financiare aferente anului fiscal ne duce cu termenul de depunere al bilanțurilor până la sfârșitul lunii mai, există posibilitatea unui nou corrigendum care să modifice perioada de depunere. Sau, de ce nu? S-ar putea să asistăm la o situație asemănătoare cazului instrucțiunii MIPE din data de 17.01.2023 care a fost modificată trei zile mai târziu? Prin această instrucțiune, toți beneficiarii Măsurii 2 instituită prin OUG 130/2020 care au obținut granturi COVID de maxim 150.000 EUR (aproximativ 16.000 de beneficiari) trebuiau să depună și un alt raport final decât cel impus prin procedura (asta în afara perioadei de valabilitate a contractului de finanțare, ulterior finalizării inclusiv a perioadei de monitorizare post-implementare). Lăsând la o parte faptul că beneficiarii aveau Contractele de finanțare semnate cu Agenția pentru IMM, Atragere de Investiții și Promovarea Exportului în parteneriat cu Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, adică cu alte autorități. Dar acea instrucțiune a fost modificată trei zile mai târziu.

Altă modificare importantă: reducerea bugetului de la 347,50 milioane euro, la 327,50 milioane euro. Se precizează că cele 20 de milioane de euro din valoarea prezentului apel vor fi relocați pentru o măsură dedicată susținerii digitalizării IMM-urilor din sectorul agricol, ce vor face obiectul unui alt apel la care echipa MIPE lucrează în această perioadă (sector neeligibil inițial). Oare de ce nu s-or fi gândit să suplimenteze alocarea, nu s-o taie?

Cele de mai sus sunt publicate la 4 zile după ce pe site-ul Ministerului a apărut un comunicat de presă referitor la publicarea de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în consultare a unui proiect de ordonanță de urgență menit să răspundă nevoii de simplificare și de abordare unitară în procesul de implementare a Politicii de coeziune 2021-2027. OUG în consultare publică prevede printre altele (în ordinea enunțată de Minister): asigurarea predictibilității, asigurarea transparenței alocării fondurilor externe nerambursabile, simplificarea modalității de evaluare a proiectelor, stabilirea unui prag de excelență, respectiv eficientizarea și accelerarea procesului de implementare a proiectelor respectiv crearea unui cadru de performanță care să asigure o responsabilizare a părților semnatare a proiectelor.

Eu unul aș dori să văd în OUG și definiția termenului „predictibilitate”.

Adrian MIHUȚ

Este din 2006 consultant în management, cu o experiență de 15 ani în elaborarea și implementarea proiectelor de finanțare. Are peste 200 de proiecte la activ fie că sunt de finanțare sau implementare de sisteme de management, din care peste 90% sunt pentru beneficiari privați.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Spitalul Judeţean de Urgenţă Braşov a devenit centru de recoltare Babeş-Papanicolaou şi HPV

Articolul următor

Circa 250.000 de turiși au fost atrași de evenimentele organizate de APTOR în în 2022

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share