Războiul turco-turc. Câștigătorul execuției metroului de Cluj a fost contestat

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat cadrul obligațiunilor verzi al României, document de referință pentru emiterea acestora la nivel suveran pentru finanțarea cheltuielilor aferente proiectelor care contribuie direct la îndeplinirea obiectivelor de mediu și de dezvoltare durabilă ale României. 

Intrarea în șantier a primei magistrale de metrou din afara capitalei întârzie din cauza blocajului în desemnarea asocierii câștigătoare.

Municipalitatea clujeană a recunoscut că, în 10 martie, asocierea Dogus Insaat Ve Ticaret – Tekfen Insaat Ve Tesisat a contestat comunicarea privind rezultatul procedurii de licitație. Termenul de judecare al Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) este de 20 de zile de la data primirii dosarului achiziției, limită care poate fi prelungită cu 10 zile.

“Comisia de evaluare nu cunoaște valoarea ofertei asocierii Dogus deoarece, conform Sistemului Electronic al Achizițiilor Publice (SICAP), după acordarea calificativului de neconformitate din punct de vedere tehnic, acest ofertant nu a mai intrat în etapa de evaluare financiară, astfel că oferta financiară nu a putut fi vizualizată.

Singura ofertă financiară vizualizată și evaluată de către comisia de evaluare a fost cea care a îndeplinit condițiile de eligibilitate DUAE și tehnice, respectiv cea a asocierii Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut – Gulermak Spolka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia – Alstom Transport – Arcada Company. Evaluarea ofertelor s-a efectuat de către comisia de evaluare și de 18 experți cooptați din România și din străinătate cu experiență în astfel de proiecte complexe.

Fiecare etapă de evaluare a fost avizată de către observatorii desemnați de către Agenția Națională pentru Achiziții Publice. Criteriul de evaluare stabilit pentru atribuirea contractului este cel mai bun raport calitate / preț. S-au punctat componenta tehnică 45%, componenta financiară 55%”, a justificat municipalitatea clujeană. Inițial, reprezentanții instituției au declarat că nu știu să se fi depus o contestație.

În 28 februrie asocierea Gulermak a fost desemnată drept câștigătoare a licitației deschise pentru proiectarea și execuția lucrărilor de infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații, automatizare trafic, racordare alimentare cu energie electrică) la magistrala I de metrou Cluj.

Întârzieri peste întârzieri în proiect

Ambii lideri de consorții care au participat sunt din Turcia. Oferta câștigătoare a fost de 9,05 miliarde de lei (fără taxa pe valoarea adăugată): lucrări de execuție – 8,6 miliarde, proiectare – 398 milioane. Durata contractului este prevăzută de 96 de luni. Asocierea Gulermak a obținut maximul de 55 de puncte la componenta financiară și 36 din cele 45 de puncte la componenta tehnică, adică un total de 91 din 100 de puncte.

Prima asemenea magistrală din Cluj este, conform studiului de fezabilitate, o linie de metrou ușor de 21 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran, în tehnologie de șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală / maximă la interval de 90 secunde: 15.200 / 21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens).

Prin acordul de asociere privind realizarea în parteneriat a studiilor de prefezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului și evaluare strategică adecvată pentru obiectivul de investiții „tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida”, Primăriile Cluj-Napoca, Florești, Gilău, Apahida, Baciu, Jucu și Bonțida au convenit realizarea în parteneriat a studiilor de prefezabilitate, fezabilitate și mediu pentru proiect, alocând fonduri pentru a evalua fezabilitatea metroului.

Finanţarea va fi asigurată prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), cu titlul „Proiecte cu finanţare din sumele componentei de împrumut a PNRR”, de la bugetele de stat și local, din alte surse legal constituite. În 29 decembrie 2022 a fost semnat contractul de finanțare între MTI și Primăria Cluj-Napoca pentru implementarea proiectului.

Asocierea Gulermak – Somet a câștigat și licitația restrânsă, inițiată de compania Metrorex pentru secțiunea Băneasa – Aeroportul Otopeni a magistralei 6 a metroului din capitală, contract de 1,3 miliarde de lei, fără TVA, pentru structura a șase stații. Contractul este finanțat dintr-un credit luat de la Banca Japoniei. Durata de proiectare și execuție este de patru ani. Magistrala 6 va avea în total 12 stații, pe 14 km.

Exit mobile version