Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Șeful Rottaprint: “Ne-am confruntat cu cele mai mari provocări din ultimii 30 de ani”

Cristi Nechita Rotta, director general al Rottaprint, cea mai mare tipografie flexografică din România, relatează cum a făcut față compania multiplelor crize din ultima perioadă și cum reușește să aibă cei mai performanți tipografi într-o piață a muncii foarte dură.

Cristi Nechita Rotta, director general al Rottaprint, cea mai mare tipografie flexografică producătoare de etichete autoadezive și ambalaje flexibile din România, relatează cum a făcut față compania multiplelor crize din ultima perioadă și cum reușește să aibă cei mai performanți tipografi într-o piață a muncii foarte dură.

Cum a evoluat business-ul Rottaprint în 2022, la nivel de cifră de afaceri, investiții?

În ciuda dificultăților resimțite de toată lumea în ultima perioadă, 2022 a fost unul productiv pentru Rottaprint, pe care l-am terminat cu o cifră de afaceri de peste 32 de milioane de euro. La nivel de investiții, cea mai importantă a fost finalizarea proiectului „Dezvoltarea de etichete inovatoare și prietenoase cu mediul”, de peste 3,7 milioane de euro, demarată acum mai bine de trei ani pentru achiziționarea de tehnologii și utilaje necesare în producția sustenabilă a etichetelor autoadezive și ambalajelor flexibile pe care le avem în portofoliu.

Această investiție a marcat, totodată, o nouă direcție pentru compania noastră către sustenabilitate și grijă față de mediu. Astfel, pe parcursul anului 2022, am făcut progrese semnificative în această direcție, introducând produse noi în portofoliu realizate în mod sustenabil și integrând noi procese de lucru care ne vor permite să creștem cantitatea de deșeuri care pot fi reciclate.

Care ați spune că sunt cele mai importante realizări din ultimul an?

Am continuat să fim dedicați misiunii de a oferi produse și servicii de calitate clienților noștri și am făcut eforturi pentru a ne dezvolta afacerea în mod sustenabil. Am implementat cu succes proiectul de etichete inovatoare, care a presupus resurse generoase. Proiectul a fost finanțat cu sprijinul granturilor acordate de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin mecanismele financiare Spațiul Economic European și Norvegian 2014-2021 în cadrul programului „Creșterea întreprinderilor mici și mijlocii din România”.

Din valoarea totală a investiției, asistența nerambursabilă a fost de 1,5 milioane euro. Obiectivul nostru a fost creșterea competitivității, dar mai ales reducerea impactului asupra mediului, prin introducerea în producție de noi tipuri de etichete inovative, concepute prin tehnologii aliniate principiilor sustenabilității.

Compania a înregistrat o producție de peste 120 de milioane de metri liniari tipăriți în 2022, iar industriile care au accesat cu precădere serviciile și soluțiile Rottaprint au venit din zona industriei alimentare, cei mai mulți fiind producători de lactate și brânzeturi, urmați de cei care produc alimente din carne și din segmentul prelucrării și conservării cărnii.

Greva din Finlanda a blocat industria celulozei

Dar provocările, greutățile?

Ca în cazul oricărui business, am traversat și momente dificile, mai ales având în vedere policriza actuală, marcată de pandemie, criza de materii prime, efectele conflictului din Ucraina și creșterea prețurilor la utilități și materiale de bază. Anul trecut, compania noastră s-a confruntat cu una dintre cele mai mari provocări pe care le-am întâmpinat în ultimele trei decenii.

A trebuit să facem față nu numai efectelor pandemiei, ci și unei situații fără precedent în industria europeană de etichete: greva sindicatului finlandez din industria celulozei şi hârtiei. Această grevă a blocat timp de patru luni (ianuarie – aprilie 2022) livrarea a 40% din producţia europeană la unele sortimente de hârtie indispensabile în industria etichetelor și ambalajelor.

Fenomenul a avut impact direct asupra disponibilității pe piață a tuturor materialelor din care se fabrică etichetele, fapt pentru care termenele de livrare a materiilor prime au crescut. Deși a fost o perioadă dificilă pentru Rottaprint, am reușit să o depășim printr-o comunicare și colaborare eficientă cu partenerii noștri de pe tot fluxul și să ne concentrăm pe producția de materiale pentru clienții noștri.

Ce estimări la nivel de business aveți pentru 2023 și ce planuri investiționale pentru anul în curs? Care sunt principalele direcții pe care vă veți concentra?

Suntem hotărâți să ne concentrăm eforturile în direcția dezvoltării și îmbunătățirii constante a afacerii noastre. Pentru a ne atinge acest obiectiv, avem alocat un buget de 2 milioane euro care va sprijini evoluția organică a business-ului. Ne axăm pe îmbunătățirea relațiilor cu partenerii noștri și dezvoltarea de noi produse, în parteneriat cu clienții noștri, care să faciliteze reciclarea și reutilizarea. Ne adaptăm fluxul în funcție de noile procese informaționale și de legile menite să susțină principiile protejării mediului.

În acest sens, vom continua colaborarea atât cu instituțiile de învățământ de profil, cât și cu operatorii ecologici care pot să ne ofere parteneriate solide cu alte afaceri, pentru că soluțiile sustenabile și contribuția la o economie circulară cer un efort comun. Anul acesta ne focusăm pe îmbunătățirea securității informației la Rottaprint, acordând o atenție deosebită securității cibernetice și protecției vieții private, în conformitate cu standardele SR ISO/IEC 27001:2022.

Au introdus ocupația de tipograf flexograf

Sunteți unul din angajatorii importanți din Cluj, pe o piață aparte. Ce ne puteți spune de echipa Rottaprint de aici? Câți angajați numără, cum a evoluat numărul lor anul trecut față de 2021 și dacă aveți în plan noi angajări?

De-a lungul celor peste 30 de ani de activitate, am pus inovația pe primul loc și am investit semnificativ în tehnologie și formarea specializată a angajaților noștri. În 2008, am prevăzut necesitatea de specialiști în domeniu și am inițiat procesul de introducere a ocupației de tipograf flexograf în Codul ocupațiilor din România.

Ulterior, am înființat prima școală de tipografi, unde experții noștri predau noilor generații, oferindu-le cursanților diplome acreditate de Ministerul Muncii și Educației. Avem o echipă extinsă și o rată ridicată de stabilitate în companie. În cultura noastră organizațională, accentul se pune pe valori precum excelență, integritate, creativitate, pasiune și spirit de echipă.

Tocmai de aceea, în fiecare an, avem obiective clare de creștere pe toate nivelurile. Suntem mereu deschiși la noi oportunități de extindere și diversificare, dezvoltăm zone noi de producție, astfel că mereu avem posturi disponibile pentru majoritatea locațiilor în care activăm. Căutăm oameni proactivi, pasionați și dornici să evolueze.

Ce caută oamenii de aici și ce așteptări aveți ca angajator local? Cum îi pregătiți pentru domeniul precum cea în care activați: tipografie flexografică? 

Angajații Rottaprint caută un mediu de lucru care să le permită un stil de viață echilibrat din toate punctele de vedere și integrat cu viața de familie. Printre obiectivele lor regăsim nivelul de trai adecvat, împlinirea potențialului profesional în cadrul unei echipe unite, realizarea aspirațiilor personale, menținerea sănătății și identificarea cu valorile companiei.

Pentru pregătirea tinerelor generații în vederea intrării în industria tiparului, colaborăm de cinci ani, cu două licee din Cluj-Napoca, unități care au clase dedicate profilului nostru de activitate. De trei ani avem un parteneriat solid cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, care are inclus în programele de studii, un masterat de studii poligrafice.

În cadrul colaborării cu liceele clujene, până la finalul anului 2022, am alocat peste 1.000 de ore de practică pentru elevi. În cadrul cursurilor practice, aceștia au posibilitatea să vadă concret ce înseamnă să lucrezi în industria tiparului, în funcție de zona de care sunt interesați, fie că vorbim despre operațiunile de pregătire de tipar (DTP, PPS, producție matrițe sau cerneluri), sau că ne referim la tiparul propriu-zis, inspecțiile pe flux sau sortare.

În cadrul practicii, care se desfășoară pe parcursul a două săptămâni, elevii iau contact cu produsele poligrafice specifice industriei, în funcţie de tipurile de comenzi care se vor imprima în cadrul companiei noastre. Au ocazia să acumuleze cunoștințe despre design, culori în poligrafie şi prelucrarea digitală a modelelor, pregătirea tiparului din punct de vedere Prepress, derularea imprimării pe diferite tehnologii de tipar: flexografie, tipar digital, serigrafie.

Totodată, pot să vadă cum se face gestiunea materiei prime şi SDV-urilor și pregătirea pentru livrare a produsului finit. Mai mult, pot descoperi exemple de aplicare ale managementului Kaizen la nivel de companie, iar prin interacțiunea cu specialiștii noștri din diferite departamente, sunt încurajați să pună întrebări pentru a înțelege mult mai bine munca pe care o desfășurăm în cadrul Rottaprint.

Ungaria, o piață de export foarte bună

Ați comunicat recent evoluția exporturilor în business-ul Rottaprint, iar Ungaria este una din principalele piețe de export pentru dvs. Ce ne puteți spune despre piața din țara vecină, care sunt principalele provocări cu care va confruntați aici, la nivel de clienti, angajați și competitie? Ce planuri de dezvoltare aveți anul acesta?

Cu siguranță anul trecut a fost un an bun pentru noi, cu o creștere semnificativă a exporturilor de peste 38% față de 2021. Ungaria și Germania au continuat să fie cele mai importante piețe externe pentru tipografie, dar activăm și în alte 13 țări din Europa și Asia, printre care Croația, Letonia, Marea Britanie, Israel, Republica Moldova.

Raportat la piața din Ungaria, una dintre principalele provocări cu care ne confruntăm este găsirea de angajați. Tocmai de aceea ne concentrăm pe strategii prin care putem atrage și reține personalul calificat pentru a ne putea extinde echipa. În ceea ce privește planurile de dezvoltare aici, avem în vedere introducerea de noi produse în portofoliu. Având în vedere că deja vindem cu succes unele dintre aceste produse pe piața din România, extinderea lor în Ungaria poate reprezenta o oportunitate valoroasă de creștere pentru Rottaprint.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
La sediul Asociaţiei Municipiilor din România (AMR) a avut loc o întâlnire de lucru a primarilor din AMR cu reprezentanți ai Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA).

Edilii municipiilor din Transilvania, la sfat cu Ministerul Dezvoltării

Articolul următor
Noi susținem viitoarele generații de electricieni și ne asigurăm că le suntem aproape de-a lungul parcursului educațional”, au motivat reprezentanții Electrogrup primirea tinerilor de la CTE.

Electricienii în devenire au vizitat sediul Electrogrup

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share