Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Noul tren metropolitan va merge pe vechile șine la Cluj

Lucrări la infrastructura feroviară pentru creșterea vitezei de circulație la 100 km/h, între Jucu și Bonțida | Foto: CFR Infrastructură

CFR Infrastructură a convenit cu municipalitatea clujeană că nu se mai impune construirea unui fir suplimentar.

Trenul metropolitan Cluj-Napoca – Apahida va putea rula pe infrastructura existentă, iar astfel nu va fi compromis proiectul culoarului rutier de nord al municipiului, a anunțat primarul Emil Boc.

„Pentru trenul metropolitan s-a ales soluția tehnică. Exista presiunea realizării unui al treilea fir de cale ferată, dar s-a decis că tehnologia permite să nu mai fie nevoie de realizarea firului suplimentar. Trebuie să mai purtăm discuții cu CFR Călători și să ne corelăm cu modernizarea căii ferate Cluj-Napoca – Oradea.

Până în februarie 2024 vom avea terminat studiul de fezabilitate la trenul metropolitan. E proiectul de acest gen cel mai avansat din România. Acest lucru ne dă posibilitatea să putem face culoarul de nord. Dacă mai trebuia încă un fir de cale ferată, pierdeam o bandă de circulație din culoarul de nord, mai precis din str. Câmpul Pâinii.

Trenul metropolitan, care este propus să aibă o frecvență la 30 de minute, va fi distinct de proiectul electrificării liniei Cluj-Napoca – Oradea, de altfel cele două proiecte au finanțare separată”, a spus edilul clujean.

Proiecte imobiliare blocate în Nordul Clujului

El s-a referit și la marile proiecte imobiliare, dintre care două mall-uri, prevăzute în zona de nord a municipiului, unde municipalitatea a prevăzut un viitor bulevard. “Am întocmit un Master Plan pentru zona de nord a Clujului, timp de un an am oprit dezvoltările imobiliare în vederea stabilirii acestei strategii, am discutat cu specialiștii.

Vom face totul exact ca la carte, așa cum prevede legea. Nu se aprobă niciun astfel de proiect rezidențial fără școală, creșă, grădiniță, urmat de intervenții la lărgirea infrastructurii rutiere, poduri. Proiectele imobiliare sunt corelate cu cele de infrastructură. Vor începe dezbaterile publice, apoi li se impun dezvoltatorilor condițiile prevăzute de lege și respectarea principiilor stabilite pentru acest oraș”, a spus Boc.

Organizațiile civice, mai tari decât CFR-ul

La începutul anului, Asociația Pro Infrastructură (API) a propus ca proiectul feroviar dintre Cluj-Napoca și Apahida să se realizeze pe două fire și nu pe trei, cum solicita inițial CFR Infrastructură. “D-le Boc, nu este nevoie de al treilea fir. Trebuie, în schimb, ca oficialii CFR să adopte un management de trafic eficient și o semnalizare modernă!

CFR trebuie să-și aducă la zi (2023) managementul de trafic și semnalizarea, într-un dispecerat centralizat, în loc de impiegat de mișcare în toate stațiile. Nu vi se pare mai inteligent de investit în așa ceva, în era comunicării digitale, decât într-un fir sau două în plus printr-un oraș aglomerat?”, avertiza API.

De asemenea, platforma Tren Metropolitan Cluj susținea că nu este necesară construirea unei linii dedicate deoarece gradul de saturaţie a liniei pe sectorul Cluj-Napoca – Apahida permite intercalarea serviciilor metropolitane între trenurile existente fără a exista perturbări de circulaţie.

Proiecte cu finanțare diferită

Trenul metropolitan este vizat să circule, la final, între localitățile Bonțida și Nădășelu (43 km), cu Park & Ride la Gârbău și cu 23 de stații. Frecvența nu a fost stabilită, fiind propuneri de 15, 30 sau 60 de minute. Primarul susținea că o frecvență de 90 de minute nu este viabilă.

În cazul în care CFR își menținea cerința, al treilea fir de cale ferată presupunea costuri foarte mari, putând determina abandonarea proiectului municipal. Primăria și-a propus să construiască, lângă vechea linie de cale ferată, culoarul de nord, un bulevard care să conecteze zona Gării Cluj-Napoca de zona IRA.

Electrificarea magistralei feroviare Cluj-Napoca – Episcopia Bihor este un proiect de 2,2 miliarde de euro gestionat de CFR Infrastructură. Toate cele patru contracte pentru electrificarea magistralei au fost semnate. Acestea au ca sursă de finanțare Planul Național de Redresare și Reziliență și însumează 9,36 miliarde de lei, fără taxa pe valoarea adăugată.

Câștigătorii licitațiilor sunt: lotul 1 (Cluj-Napoca – Aghireș), asocierea Railworks, 1,6 miliarde lei; lotul 2 (Aghireș – Poieni), asocierea Railworks, 1,5 miliarde; lotul 3 (Poieni – Aleșd), asocierea FCC Construccion, 2,1 miliarde; lotul 4 (Aleșd – Frontieră), WeBuild, 2,4 miliarde.

Prin electrificarea și reabilitarea liniei Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră (166 km) se vor asigura condiții tehnice pentru circulaţia cu viteza de 160 km/h pentru trenurile de călători şi de 120 km/h pentru cele de marfă, creşterea gradului de confort şi de siguranţă a traficului feroviar.

După reabilitare și electrificare, distanța Cluj – Oradea ar urma să fie parcursă în 1:45 min în loc de 3 ore în prezent. De asemenea, va fi realizat și pasajul de cale ferată Tăietura Turcului, cu impact major pentru decongestionarea traficului în zonă.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Muzeul de Artă Arad, reinclus în circuitul turistic cultural al județului

Articolul următor

THEODORA GOLF CLUB face un pas important pentru un viitor sustenabil bazat pe energie verde

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share