Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Drumul Apusenilor dublează prețul terenurilor de la “granița” Clujului

Forul județean a raportat finalizarea proiectul de modernizare a Drumului Apusenilor, întregul traseu (25 km) fiind reabilitat cu fonduri UE.
Drumul modernizat dezvăluie o priveliște spectaculoasă asupra Barajului Drăgan | Foto: TB, CJ Cluj

“Transalpina de Cluj”, șosea modernizată pe fonduri europene, a dus la mărirea prețurilor la proprietățile din zonă, dar și la triplarea numărului de turiști.

“Eu vin demult pe acest traseu; Drumul Apusenilor era atunci tot o groapă și-o hârtoapă, deseori apăreau acele pâraie pe mijloc. Întotdeauna zona a fost un punct de atracție, pe această șa s-au organizat și festivaluri, are un foarte mare potențial turistic. A fost și scopul pentru care am ales drumul pentru modernizare, în 2016.

S-a ales acest traseu deoarece leagă Bihorul de Cluj, dar și Sălajul, după ce trece drumul național. Tot acest traseu se leagă de marile canale de circulație de pe Coridorul European TEN-T. Am dori să îl legăm și de Autostrada Transilvania, de care va fi conectat odată, din păcate, deocamdată avem doar porțiuni din A3.

Atracțiile zonei, Barajul Drăgan, peisajul sunt superbe, dar pe drum încoace poți să treci și pe lângă Castelul de la Ciucea, unde întregul domeniu va intra în reabilitare. Tot pe fonduri europene s-a reabilitat Cetatea Bologa, plus că sunt multe alte atracții și în Bihor. E un traseu de comunicare între trei județe”, a spus Istvan Vakar, vicepreședinte al Consiliului Județean (CJ) Cluj.

Camioanele forestiere, dușmanii asfaltului

“Rămâne ca și cei care locuiesc aici și folosesc acest drum să îl iubească pe măsura investiției pe care au primit-o. Spun asta pentru că am observat, pe drum încoace, acel gater, porțiunea plină de noroi; am văzut cu câtă “grijă” se ocupă de șosea cei care au afaceri acolo și cât de curat o lasă. Asta e diferența, nu suntem chiar în Austria, sperăm că și cei de aici vor încerca să întrețină drumul.

Am avut și o situație de criză cu acel pod pentru care la prima proiectare se prevedea doar reabilitarea. Apoi, ca în poezia aceea, podul s-a dărâmat, a venit apa și l-a luat, vom face altul pe râu în jos, altul mai trainic și mai frumos. Dacă precedentul a rezistat 70 de ani, acesta va fi mai rezistent.

Ne putem întreba de ce drumul a costat 1 milion euro/km. Este importantă durabilitatea sa, deoarece aici volumul de precipitații e mai mare decât în oraș, iar iernile, mai grele. Dacă avem infiltrații, îngheț-dezgheț sub drum, evident că se strică.

Sper ca, după cinci ani, cât are garanția, să rămână într-o formă bună, circulabilă, demnă de un drum de nivel european. Îmi pun speranța că pensiunile vor apărea precum ciupercile după ploaie. Sunt convins că a crescut deja valoarea zonei, terenurilor, investițiilor”, crede oficialul CJ Cluj.

De ce costă 1 milion de euro/km

“1 milion de euro pe kilometru pare mult, într-adevăr, dar sunt lucrări foarte complexe pentru punerea în siguranță a drumului. Au fost montate plase de protecție, parapetele au însemnat 10% din suma totală. Am avut noroc cu un constructor foarte bun, să sperăm că nu va fi nevoie de multe remedieri, a intervenit prompt și până acum.

În contract a fost inclusă și garanția oferită de constructor, iar aceasta înseamnă că timp de cinci ani bugetul local nu va avea de suferit pentru că antreprenorul va face remedierile pe propria cheltuială.

Traficul de mare tonaj este permis, dar în limitele capacității portante pe care o permite drumul. Sper că toți cei care vor circula pe acest drum să o respecte – iar măsura trebuie impusă de către cei de la drumurile județene: să pună o limită de tonaj, ca să reziste drumul”, susține Mariana Rațiu, director al Direcției de dezvoltare și investiții a CJ Cluj

“Acesta a fost unul dintre cele mai reprezentative proiecte executate de către firma noastră de-a lungul anilor, pe toate le-am tratat cu aceeași deferență. Ne bucurăm că la final drumul este apreciat de beneficiar și de toți cei care îl folosesc. Ne străduim să îl păstrăm la aceeași calitate”, a spus Dan Mihancea, președinte-director general al antreprenorului ARL Cluj.

Zeci de pensiuni apărute în zonă

“Modernizarea Drumului Apusenilor și alte lucrări la infrastructura din zonă au urcat mult valoarea terenurilor, de la 5-6 euro la 10-12 euro/mp. Avem peste 20 de pensiuni în zonă, multe dintre ele încearcă să își diversifice oferta prin activități de divertisment, închirieri de ATV-uri și biciclete.

A fost reabilitată Cetatea Bologa, sunt trasee turistice omologate, se pot face drumeții în natură, plimbări în zona lacului. Știm că există potențial turistic în multe locuri din România, dar drumurile de acces sunt destul de proaste. Aici, la noi, infrastructura se ridică la potențialul turistic. Drumul este foarte bun, există capacitate de cazare, restaurante, iar turiștii au ce să facă”, ne-a mărturisit Delia Toderaș, ghid de turism la Centrul Turistic Poieni.

 

Numărul triplu de turiști

“Până acum accesul locuitorilor a fost greu, mai ales la Tranișu, Lunca Vișagului, Floroiu. Erau câteva festivaluri, Verde de Bologa, MOX, întrerupte apoi de pandemie. Ne-a ajutat mult că Valea Drăganului a fost declarată ca stațiune de interes turistic local. Comunitatea locală este foarte mulțumită de modernizarea drumului, turiștii care au venit aici aduc deja alți prieteni.

Zona a devenit destul de aglomerată datorită acestui drum nou, s-a triplat numărul de turiști. În puține județe există un asemenea drum în zona de munte. Există 5-600 de locuri de cazare la hoteluri și pensiuni, avem solicitări destul de mari pentru construirea de unități turistice. Până acum nimeni nu a dorit să facă în zonă investiții din cauza drumului”, a explicat Ioan Dejeu, viceprimar al comunei Poieni.

Alunecări de pe versanți în timpul lucrărilor

“Pentru concretizarea proiectului am accesat o finanțare europeană, drumul fiind inclus în traseul Transilvania de Nord de către Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest, în perioada 2015-2016. În 2017 am semnat contractul de finanțare, a urmat elaborarea proiectului tehnic, a avut loc licitația de lucrări, au fost contestații, probleme cu ANAF.

Este unul dintre proiecte desfășurate fără întârzieri, fără corecții, deși are cea mai mare valoare europeană nerambursabilă contractată pentru un drum județean în Cluj. Comunele Poieni și Săcuieu sunt traversate de acest traseu. Partea de consolidări, extrem de costisitoare, a fost necesară pe unele porțiuni, multe sisteme de siguranță fiind impuse de finanțator, dar și de legislație.

Unii dintre operatorii de utilități și-au dus cablurile în subteran, alții vor urma, infrastructura fiind creată. Și până acum drumul a beneficiat de lucrări de întreținere, dar nu era unul de nivel european. În timpul lucrărilor s-au produs alunecări de pe versanți și a trebuit să consolidăm toate aceste porțiuni”, au relatat reprezentanții CJ Cluj.

Drum mărginit de tei și platani

Forul județean a raportat finalizarea proiectului, întregul traseu (25 km) fiind reabilitat cu fonduri UE. Proiectul a vizat modernizarea drumurilor județene DJ 764B și DJ 108K, traseu cunoscut ca Drumul Apusenilor. „Avem un traseu complet modernizat, foarte spectaculos, cu un imens potențial turistic, care traversează una dintre cele mai atractive zone din Munții Apuseni”, a spus președintele CJ Cluj, Alin Tișe.

Traseul județean începe de la intrarea în localitatea Valea Drăganului (intersecția cu DN 1), continuă până în proximitatea Barajului Drăgan – Floroiu și ajunge până la limita administrativă cu județul Bihor. Au fost modernizate 80 de podețe și 7 poduri, din care cel amplasat pe râul Crișul Repede a fost ridicat de la zero.

În cadrul proiectului au mai fost construite 9,5 km de trotuare, 7 stații de autobuz, 5 zone de parking auto, fiind amenajate 50 de intersecții cu drumurile laterale. Cu acest prilej au fost montați 10,6 km de parapete metalice, fiind construiți 7,2 km de ziduri de sprijin.

A fost realizat întreg sistemul de semnalizare și marcaj auto. Pe 6 km au fost plantați puieți de tei și platan. În valoare de 132 de milioane lei, lucrările de modernizare sunt parte a proiectului ce urmărește conectarea localităților din județele Cluj şi Bihor la Rețeaua Europeană de Transport TEN-T.

În Bihor este gata în iulie

Traseul din județul vecin al Drumului Apusenilor va fi terminat în luna iulie, a declarat vicepreședintele CJ, Mircea Mălan, conform Bihoreanul.  Instituția a împărțit proiectul în două tronsoane, unul dintre ele, DJ 108K, între Valea Drăganului și Remeți (13 km), început în 2019 de asocierea Drumuri Orășenești Oradea (DOO), fiind gata din august 2021.

Pentru modernizarea tronsonului de 43 km care cuprinde DJ 764A Beiuș – Stâna de Vale și DJ 108J Stâna de Vale – Coada Lacului a fost așternut primul strat de asfalt, rămânând de executat podețe și de așternut stratul de uzură. Lucrările sunt executate de DOO în asociere cu MBS Group Turda, Aquacons Oradea, D’Agostino Angelo Antonio Construzioni Generali. Valoarea proiectului este de 146 de milioane de lei.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Participă la Techsylvania. Până în 18 mai poți achiziționa biletele cu un preț special

Articolul următor

Ambasadorul Georgiei în România a vizitat Oradea

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share