Licitațiile la șoseaua de mare viteză care va străbate Ardealul și la centura metropolitană a Clujului (TR 35) vor fi reluate după ajustarea prețurilor, spune Sorin Grindeanu.
“Pe Autostrada Transilvania (A3) sper ca în săptămânile viitoare toate cele trei porțiuni care sunt blocate acum să intre pe un făgaș normal, să aibă constructori desemnați, un orizont de timp care să ducă la execuția acestor lucrări. Aceasta fie că vorbim despre Tunelul Meseș, fie de Chiribiș – Biharia, fie de cealaltă porțiune, Suplacu – Chiribiș, pe care deja am desuspendat-o.
Cea mai mare licitație realizată vreodată în istorie este cea legată de Tunelul Meseș. Va avea termenul de ofertă, sper eu, până la jumătatea lunii iunie, dacă nu chiar mai repede. Deci se intră după aceea în perioada de evaluare și de desemnare a câștigătorului. Toate acestea au fost posibile fiindcă am reușit să schimbăm cadrul legal”, a spus ministrul, la Cluj-Napoca.
“Sper ca anul acesta să poată fi dată în circulație tronsonul Chețani – Câmpia Turzii din A3, unde se lucrează foarte bine, deci o devansare față de termenul asumat de către constructor. Cu toate aceste trei loturi de care aminteam care vor avea desemnați câștigătorii zic eu că se termină toată discuția, una importantă, legată de celebra Autostradă Transilvania care în curând împlinește 20 de ani de când au început lucrările, apropo de primul lot, Chiribiș – Biharia”, a menționat Grindeanu.
Acesta a fost la Cluj cu ocazia semnării contractului pentru proiectarea execuția primei faze din magistrala 1 de metrou. El a spus că Guvernul va reaproba indicatorii economici pentru Centura Metropolitană Cluj-Napoca. “Prețurile s-au modificat față de data inițială, iar ajustarea vine pentru ca această licitație să poată fi susținută în parametri normali, să poată să vină companii care să realizeze aceste investiții”.
Autostrada Transilvania
Cea mai mare porțiune de pe teritoriul Sălajului a A3, Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 km), va fi materializată în șapte ani, conform Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Prețul lotului cu Tunelul Meseș s-a dublat, din 2020, de la 4,4 la 8,8 miliarde lei. CNAIR a anulat licitațiile din cauza creșterii prețurilor materialelor de construcție. Lotul Nușfalău – Suplacu de Barcău (13 km), executat de Nurol (Turcia), se află în întârziere, deși trebuia să fie gata. Pentru lotul Chiribiș – Biharia, pe care au lucrat inițial Bechtel, Corsan – Corvian și Trameco – Selina, au depus oferte Erbașu, Duna, Makyol, Precom, Strabag. Tronsonul Chețani – Câmpia Turzii (15 km), executat de Strabag și Geiger, după rezilierea cu Straco, ar putea fi terminat anul acesta. Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa fiind de 584 km.
Centura Metropolitană
Licitațiile pentru proiectarea și execuția tronsoanelor 2 și 3 ale TR 35 (42 km) au fost anulate: deși s-au înscris 29 de companii, nici una nu a depus ofertă. Pentru tronsonul 1 câștigătorul va fi anunțat în 29 iunie, fiind depuse șase oferte, din România și Austria. Investiția totală se ridică la 1,4 miliarde euro. Prima fază pornește din zona viitorului Spital Regional de Urgență Florești și merge până la Centura Vâlcele – Apahida (998 milioane euro). În etapa a doua se vor realiza lucrările din Florești în Gilău și de la nodul cu Centura Vâlcele – Apahida până la nodul 20 Câmpenești (410 milioane euro).