UMB construiește jumătate dintre noile autostrăzi ale României

Țara noastră are 1.008 km de autostradă și drum expres în exploatare, alți 834 km contractați și încă 95 km în licitație de lucrări.

Asociația Pro Infrastructură (API) a realizat o monitorizare independentă a autostrăzilor și drumurilor expres aflate în proiectare și execuție. Dar și cele aflate în licitație de lucrări, plus cotele de piață ale constructorilor și estimările noastre cu inaugurările pe final de an.

“Suma totală contractată este de 10,8 miliarde euro la care adăugăm alte 2,1 miliarde estimate pe cele patru proiecte aflate în procedură de achiziție, din care 1,37 miliarde pentru lotul cu tunelul Meseș, perla coroanei. Prețuri fără taxa pe valoarea adăugată.

Constructorii? UMB și restul lumii, cu 53% din lungimea contractată a rețelei și 45% din suma tuturor proiectelor. Dacă îi socotim și pe cei de la Coni, Erbașu și Dimex, vedem că românii au 60% din cei 834 km parafați și 50% din valoarea totală a loturilor.

Turcii (Makyol, Alsim Alarko, Mapa – Cengiz, Ozaltin și Nurol) fac 20% din rețeaua aflată în execuție, dar au proiecte foarte grele și scumpe, așa că dețin 25% cotă de piață, valoric. Italienii (WeBuild și Pizzarotti) construiesc aproape 13% din lungime cu 17% valoric.

Cele două companii de origine austriacă, Strabag și Porr, sunt responsabile cu 4,6% din rețea și 4,9% valoric. Ceilalți doi antreprenori rămași, grecii de la Aktor și chinezii de la CCECC, au împreună 3,2% din totalul kilometrilor contractați și 2,3% din bani”, potrivit API.

Record național pe A3: termină mai repede cu opt luni

“În 2023 am inaugurat până acum 13,5 km pe Autostrada 3 Transilvania Nușfalău – Suplacu de Barcău, în 21 septembrie. În 29 noiembrie se va deschide primul segment din A0, însă doar între nodurile cu Drumul Național (DN) 1 și A3, adică 9,5 km. Următorul sector cert este tot pe A0, dar pe sud, între DN 5 și DN 6, probabil că în jur de 10 decembrie, tot 10 km.

Șanse foarte bune sunt și pe A3 Chețani – Câmpia Turzii, un record național: deschidere cu 8 luni și ceva înainte de termen. 15,7 km, dar la limită, în perioada 15-20 decembrie. Deci dacă adunăm loturile certe / cu șanse foarte bune, avem 48 km noi de autostradă în 2023, media mediocră a ultimilor cinci ani.

Celelalte două sectoare de drum expres, DEx 12 Slatina – Colonești și DEx 11 (rebotezat aiurea DEx 16), între A3 și Centura Oradea, au șanse 50%-50%. Le vom vedea inaugurate doar dacă ține vremea și antreprenorii vor trage la maxim pe ultima sută de metri”, a consemnat organizația de infrastructură”.

Strabag se grăbește să lege Centura Oradea

“Pe cei 31 km din DEx12 oficialii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au tergiversat nepermis o banalitate birocratică la Jitaru și descărcarea provizorie de la Colonești. Celor de la UMB acest lucru le-a convenit de minune (motiv de extensie de timp). Un tronson pe care-l dădeam sigur la început de 2023 a devenit unul de “Doamne-ajută”.

Pe cei 13 km de drum expres ai legăturii A3 – Centura Oradea, Strabag are termen martie 2024. Vrea să-i dea în trafic în decembrie, la limită. Mai are multă treabă de făcut, iar vremea și ultimele livrări necesare pot pune bețe în roate.

Deci doar dacă se aliniază toate planetele la sfârșit de an vom avea 93 km noi de autostradă și drum expres pe care putem circula, plus 10 km de autostradă muzeu pe A0 Nord 2, fiindcă iresponsabilii CNAIR nu au făcut descărcarea provizorie promisă de peste un an”.

Exit mobile version