Cum a fost distrus “Versailles-ul Transilvaniei”

Bonțida

Noile generații se chinuie acum să repare ce au stricat cele vechi | Foto: FTT

Devastat timp de șase decenii de naziști, comuniști, pușcăriași și localnici deopotrivă, cel mai important ansamblu baroc al Ardealului are nevoie de fonduri imense pentru a-și recăpăta strălucirea. Numai restaurarea clădirii principale era estimată, acum 10 ani, la 8 milioane €.

“Am locuit în Bonțida până în 1965, nu l-am prins pe contele Banffy, dar știu că se purta bine cu oamenii. Încă existau parcul, aleea cu copaci seculari, care apoi au fost doborâți, un canal cu două mori, făcut de Banffy, iar podul venețian era încă în picioare. După 1965 s-a rupt canalul, s-au distrus morile.

Pe atunci comuna era independentă, cu două ateliere de croitorie, două de pantofi. Un bătrân din sat avea fermă de legume, cultiva zarzavaturi pe care le comercializa, în ciuda cooperativei agricole de producție, cultiva sparanghel, nu se mergea la cules în Germania.

Numai după aceea a devenit o comună de navetă, cu oameni care mergeau la lucru la Cluj-Napoca sau Gherla, iar dezastrul a fost înființarea combinatului de porci (Agrocomsuin – Agroflip, n. red.)”, își amintește un fost localnic din comună.

Jaf cu complicitatea autorităților

“Țin minte când am ajuns la Bonțida, în anii ’90, cu o iarnă tristă, apoi o primăvară posomorâtă, castelul se găsea într-o stare deprimantă. Niște studenți entuziaști s-au pornit să îl restaureze; umblam pe la casele oamenilor să îi cazăm, ca să nu tot facă zilnic naveta de la Cluj-Napoca.

Am mers la primarul din acea vreme să îi semnalăm starea jalnică a castelului, dar el tot scotea o sticlă de pălincă, să ne facem să tăcem, mobila din casa lui semăna cu cea dispărută de prin castel. La fel, polițistul ne spunea să ne vedem de treabă. Numai unii dintre bătrâni din sat își mai aminteau de viața de la castel din timpul lui Banffy, deja tinerii din sat nu mai erau interesați.

De la Penitenciarul Gherla, când s-a dat aministie generală, foștii deținuți s-au aciuat iarna prin castel. Erau ca niște vandali: se îmbătau, distrugeau tot ce vedeau, au furat și din parohie. Acum trebuie să ne concentrăm să aducem viață în acest castel, prin evenimente, noi funcțiuni, în paralel să continue procesul de restaurare”, a spus Zsolt Fazekas, fostul pastor al Bisericii Reformate din Bonțida (1991-1996).

De la devastare, la suprarestaurare

“La prima mea descindere acolo, totul era vraiște și gol, statuile au fost duse la Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei (MNIT), la Cluj-Napoca. Trebuie remarcat și contextul acelei epoci: în anii ’50, pe când la noi era acel stalinism negru, Europa de Vest avea o perioadă culturală a modernismului, purității; goticul era considerat ca un stil pur, curat, barocul, mai puțin.

După ce am ce am sesizat polițiștilor devastarea castelului, au prins  unul dintre hoți și mi-au zis să trecem pe procesul verbal valoarea obiectelor furate, dar când le-am răspuns inițial că obiectele de patrimoniu sunt inestimabile, mi-au replicat că așa nu se poate face dosar penal, deci a trebuit să calculăm o anumită sumă. Pe de altă parte, romii din Bonțida au fost colonizați de Banffy deoarece puține persoane puteau face acea muncă murdară în lut pentru fabricarea cărămizilor. Ei au rămas acolo pentru că nu se pricepeau să facă altă meserie.

Acum castelul din Bonțida este într-o stare de semiruină, pe prăbușite, însă pericolul vine din suprarestaurare. E drept că mai demult s-a făcut un planșeu de beton armat pe o structură gotică – specialiștii de azi ar spune că a fost o intervenție proastă – dar acela l-a salvat de la moarte. Dacă am avea acum o finanțare uriașă pentru restaurare, am putea avea la final surprize deloc plăcute. Așa, câte puțin, este cel mai bine”, consideră arhitectul Virgil Pop, secretar al Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice Transilvania Vest.

Materiale de construcții la liber

“Am adunat atât detalii savuroase, cât și triste despre starea castelului de la Bonțida, concentrându-mă pe o perioadă trecută cu vederea în istoria acestuia, sec. XX. Am constatat că, în anumite vremuri, într-o parte a castelului se făceau lucrări de intervenție, iar în altă parte continuau distrugerile.

Stațiunea de Mașini Agricole și Tractoare (SMAT) și Cooperativa Agricolă de Producție (CAP) nu au avut grijă de acest ansamblu, măcinându-l decenii de-a rândul. Distrugerea statuilor, a fântânii cu cal reprezintă un act de violență, dar și de nepăsare. Era și o perioadă de sărăcie, după retragerea trupelor naziste din Transilvania, comunitățile locale căutam materiale de construcții pentru repararea caselor.

Castelul din Bonțida nu a fost văzut ca unul valoros, care să merite investiția: ba a fost platou de film, ba club muncitoresc, ba crescătorie de pui și iepuri. Autoritățile vremii au propus trecerea sa în administrarea uzinei Herbak Janos – Clujana sau a UBB, însă ambele au refuzat pentru că nu și-au asumat să gestioneze un complex imens și costisitor.

Aceeași atitudine de nepăsare am constatat-o și la Palatul Banffy din Cluj-Napoca, despre care unii specialiști spuneau că este o clădire neimportantă, iar autoritățile au spus că se poate face conservarea pe plan local, evitând restaurarea”, a subliniat istoricul de artă Ioana Rus-Cacovean.

Fundația Transilvania Trust (FTT) a organizat, la Casa Libertății Religioase, o masă rotundă cu titlul „Castelul Banffy de la Bonțida în perioada regimului comunist din România”. Evenimentul a inclus prezentarea cărții omonime semnate de Ioana Rus-Cacovean, lector la Universitatea de Artă și Design.

Punctul de pornire a discuției l-a constituit cercetarea de arhivă a autoarei privind vasta corespondență dintre Consiliile Regionale din Cluj și Gherla și Direcția Monumentelor Istorice între 1940 și 1986, pe baza căreia se poate reconstitui soarta castelului în cea de-a doua jumătate a sec. XX.

Atunci instituțiile încredințate cu protecția patrimoniului asistau neputincioase la măcinarea și reducerea la ruine de către beneficiarii castelului și localnici ale unuia dintre cele mai importante monumente istorice ale Transilvaniei. Discuția a fost moderată de Csilla Hegedus, președintele Fundației Transilvania Trust (FTT), organizație care s-a angajat să salveze și să restaureze castelul.

Arhitectul Richard Lieblich, 1958:

„Un dezastru pentru istoria arhitecturii transilvănene, o rușine pentru organele locale care “îl au în grijă” și o pată pe conștiința arhitecților și oamenilor de cultură din această țară”

Istoria castelului

“Pădurea spânzuraților (Forest of the Hanged)”

Producția a fost realizată, în 1964, de SCB. Filmul a fost realizat de regizorul Liviu Ciulei, cu actorii Victor Rebengiuc, Anna Szeles, Ștefan Ciobotărașu, Gina Patrichi, Ion Caramitru, Mihai Mereuță, Gheorghe Cozorici, Mariana Mihuț, Toma Caragiu. Castelul Banffy a fost utilizat ca decor pentru filmări. Scenografii au incendiat una dintre clădiri pentru realizarea unei scene, distrugerile provocate fiind masive. Filmul era vizionat de 5,4 milioane de spectatori în cinematografele din România, până în 2014. În 1965, a luat premiul pentru regie la Festivalul Internațional al Filmului de la Cannes (Franța).

Starea actuală

Informații esențiale

Perla barocului din Transilvania

Castelul de la Bonțida este cel mai mare ansamblu arhitectonic în stil baroc din zona Transilvaniei, fiind construit în sec. XV. Arhitecţii săi au fost Agostino Serena, Joseph Emanuel Fischer von Erlach, Anton Kagerbauer. Sculptorul Johann Nachtigall a transpus „Metamorfoza” de Ovidiu în statui de piatră care decorau poarta. MNIT a reuşit să salveze o parte dintre statuile din parcul baroc. În 1990, castelul a fost declarat monument istoric. În 1999, autorităţile au decis restaurarea, fiind semnat un acord între Ministerul Culturii și Cultelor din România, Institute of Historic Building Conservation din Marea Britanie și Oficiul pentru Protecția Patrimoniului Cultural din Ungaria. Lucrările s-a făcut sub înaltul patronaj al Regelui Charles, care a vizitat șantierul, fiind premiate cu distincția Europa Nostra de către Comisia Europeană. În 2007, Principesa Margareta și-a asumat rolul de patron spiritual al Centrului de Specializare în Reabilitarea Patrimoniului Construit. Obiectivul s-a dezvoltat ca un centru cultural care găzduieşte cursuri de restaurare.

Exit mobile version