Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Bruynseels: “Metroul din Cluj va costa până la 6 miliarde €”

metrou
Utilajele pentru săparea tunelului au fost depozitate în decembrie pe șantierul din Florești | Foto: Economedia

Deputatul din Comisia pentru buget, finanțe și bănci propune renunțarea la cel mai mare proiect al municipiului în detrimentul centurii metropolitane.

“Clujenii se plâng de trafic și de prețurile exagerate din oraș, mai ales la imobiliare, care le fac viața aproape imposibilă. Cu excepția celor care lucrează în corporații sau au salarii mari, pentru oamenii cu venituri normale este foarte greu. Mulți clujeni au început să își pună problema plecării într-un oraș mai mic, deși ar trebui să producă aici valoare adăugată.

Prețurile sunt foarte mari, comparabile cu Bucureștiul, dar exagerate cu ceea ce oferă Clujul; se estimează că vom ajunge la 3.000-3.500 euro/mp. Proiectul megaloman al metroului ar avea 21 km lungime, 19 stații; unul foarte ambițios, dar despre care mulți clujeni spun că nu se justifică.

Tendința nu este de a construi metrou în orașe mici precum Clujul, cu 300.000 de locuitori, ci în cele cu peste 1 milion. Să nu mai vorbim de ideea de a ne apuca să săpăm în subsol, în contextul în care tehnologia avansează foarte repede, iar alte state implementează deja soluții bazate pe drone care pentru România reprezintă soluții fanteziste”, consideră Ramona Bruynseels.

„Cârtițele” dorm o jumătate de an

„Proiectul se va implementa pe termen lung, deci clujenii vor trebui să se confrunte cu aglomerația dintr-un trafic înrăutățit, o problemă fundamentală, să se obișnuiască în praf și zgomot, dar și cu mulți bani investiți în acest proiect.

De ce se te înhami la un asemenea proiect pentru care plătești și un avans de peste 200 milioane de euro, deși până acum nu s-a întâmplat nimic, iar proiectul a fost demarat efectiv în 2023? Într-adevăr, au sosit “cârtițele” de săpare a tunelurilor (în decembrie 2024, n. red.), însă nu au trecut efectiv la treabă, că bani s-au dat pe ele, dar acum stau și lâncezesc în Florești.

Ni s-a comunicat un cost al proiectului de 2,5 miliarde de euro, dar de fapt va ajunge la 5,5 miliarde, mai mult decât dublu decât cel inițial. Oamenii văd mai mult utilitatea Centurii Clujului și nu a metroului și sunt îngrijorați de asumarea de către administrația locală a unui proiect foarte costisitor”, arată deputatul clujean.

De la PNRR, la obligațiuni verzi

Bruynseels a menționat că sursa de finanțare europeană inițială de 300 milioane €, prevăzută prin Programul Național de Redresare și Reziliență, va fi înlocuită de sume alocate de Ministerul Transporturilor și printr-un program de obligațiuni verzi. Proiectul are prevăzut ca termen de finalizare 2031 pentru primele stații, cu o estimare de 164.000 de călători zilnic și o reducere a traficului de 29.000 mașini.

Municipalitatea clujeană a informat lucrările la săpăturile în subteran vor începe în aprilie 2025, deși inițial erau programate pentru toamna lui 2024. În prezent se lucrează la utilități și logistică. Până acum s-au cheltuit în proiect 280 milioane €, dintre care 50 de milioane exproprierile.

Estimările din bugetul de stat prevăd, pentru 2025, 70 milioane € pentru asigurarea continuității proiectului, de 340 milioane € în 2026, de 600 milioane € în 2027. conform Radio Cluj. „Acești bani pot fi suplimentați la rectificarea bugetară. Nimeni nu o să îți pună 10 miliarde € în cont, iar tu să îi cheltuiești în viitorii 10 ani”, a spus viceprimarul Dan Tarcea.

Șapte stații, prevăzute până în 2026

La inaugurarea șantierului de mutare a utilităților, organizată în iunie 2024, au participat cinci prim-miniștri: foști sau în exercițiu. “2031 este termenul de realizare a întregii magistrale, 2026 – termen intermediar pentru primele șapte stații. Să ne revedem sănătoși în 2031, la cea dintâi cursă de metrou, iar până atunci să lucrăm profesionist pentru ca acest lucru să se întâmple”, îndemna edilul clujean Emil Boc.

În 2023 a fost semnat contractul de proiectare și execuție de lucrări de infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), automatizare de trafic, racordare la alimentarea cu energie electrică) aferente magistralei.

Executant este asocierea Gulermak Agir Sanayi, Gulermak Spolka, Alstom Transport, Arcada Company, proiectant fiind Yuksel Proje Ankara – Sucursala București. Durata de realizare a investiției este de 96 luni, ordinul de începere fiind dat în 1 septembrie 2023.

Panoul de șantier atestă ca dată a construcției 3 iunie 2024, iar cea a finalizării, 2 decembrie 2031. Proiectul metroului constă în proiectarea,  construcția, echiparea și punerea în funcțiune a unei linii de metrou ușor, fără vatman, în Zona Metropolitană Cluj, de 21 km, având 19 stații și un depou, dotate cu facilități pentru integrarea cu celelalte sisteme de mobilitate.



Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Zalău

Făuritori de amintiri, pe Valea Someșului. În Țara Silvaniei

Articolul următor

Oradea se promovează la Târgul internațional de turism de la Milano

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
Citeste mai mult

Peștera Urșilor a fost scanată 3D

Studenții Facultății de Construcții, Cadastru și Arhitectură a Universității din Oradea (FCCA), de la specializarea Măsurători Terestre și…
Citeste mai mult

Mureș Depo Alimente, botez oficial

În vecinătatea fabricii de nutrețuri combinate UMB Feed de la Sânpaul ființează, din 2024, Mureș Depo Alimente. Investiția,…
Investiții
Infrastructură
Turism
Citeste mai mult

Peștera Urșilor a fost scanată 3D

Studenții Facultății de Construcții, Cadastru și Arhitectură a Universității din Oradea (FCCA), de la specializarea Măsurători Terestre și…
Educație
Citeste mai mult

Peștera Urșilor a fost scanată 3D

Studenții Facultății de Construcții, Cadastru și Arhitectură a Universității din Oradea (FCCA), de la specializarea Măsurători Terestre și…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share