Hectarele industriei de apărare a României, dominate de clădiri părăsite și verdeață spontană, sunt, totuși, un asset. Dincolo de această notă contabilă, în ce stare se află infrastructura sectorului de apărare? Realistic. Cu ce capacități, resursă umană și, mai ales, cu ce tehnologie produce România armament pentru a-și aproviziona Forțele din Sistemul Național de Apărare (FSNA)?
Oricine aruncă un ochi superficial peste titlurile articolelor din presă, trage concluzia că nu se mai produce nici un firicel de praf de pușcă în România. Lucrurile nu stau chiar așa, dar nici foarte bine. Industria de apărare este, totuși, sub media sectoarelor economice. Ce-i drept, nici nu a fost motivată până acum câțiva ani sau finanțată cum ar putea să se întâmple în următorul cincinal în virtutea Planului Readiness 2030 (în loc de REarm).
Dar de unde pleacă apărarea României la momentul anunțului Comisiei Europene, care vrea să aloce Planului Readiness un buget de 800 miliarde de euro? Cifra de afaceri cumulată a companiilor de stat care activează în sectorul de profil a ajuns în 2023 la 1,89 miliarde lei, în scădere cu 2% față de 2022, dar aproape dublată față de 2021.
Ca un termen de comparație, cele 22 de entități ROMARM plus alte companii de stat afiliate sectorului, au cifra de afaceri ceva mai mare decât bugetul Consiliului Județean Cluj (337 milioane €).
Teoretic, companiile ROMARM sunt unități de producție. Însă în multe situații acestea se află în stare latentă. Fabrica de Pulberi Făgăraș nu produce pentru că materiile de bază necesare nu se mai găsesc în țară, iar angajații în 2024 au protestat reclamând lipsa contractelor. Avioane Craiova se afla în 2021 aproape de insolvență, iar Ministerul Economiei i-a șters datoriile, pentru ca în 2024 compania să nu livreze niciunul dintre cele 10 avioane IAR 99 Standard modernizat. Piloții nu aveau pe ce să se antreneze.
Mai departe, ROMAERO Băneasa este vânată de rechinii imobiliari pentru terenul de 34 ha, loturi premium!. Anul trecut, Guvernul a decis să mute datoriile de 466 milioane lei (comparativ, în 2023 CA era de 40,1 milioane lei) către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, în ideea de a trezi interesul unor potențiali investitori.
În paginile 10 – 11 din acest număr al Transilvania Business (TB #137) puteți citi despre Arsenal Reșița, care se află în conservare. Pe poarta producătorului de obuze n-a mai ieșit muniție sau tehnică militară din anul 2008. Britanicii de la TOR Internațional sunt interesați de un parteneriat pe termen lung.
Olandezii de la Damen s-au retras de la Șantierul Naval Mangalia și din parteneriatul cu statul român, pe fondul licitației anulate care viza construcția a patru corvete.
Pirochim Victoria, partenerul nemților de la Rheinmetall în proiectul de construcție a celei mai mari fabrici de pulberi explozive din Europa, a încheiat 2023 cu o cifră de afaceri de 0,37 milioane lei. Proiectul se află în standby pentru că vecinii de la Viromet au obținut în instanță suspendarea executării primei notificări de expropriere.
Așa cum pandemia COVID-19 a scos la suprafață faptul că România nu avea unități de producție strategice care să asigure necesarul de măști sanitare (FFP2, FFP3), dezinfectant sau izolete, și am fost nevoiți să stăm la mâna companiilor externe, la fel conflictul din Ucraina și amenințarea Rusiei ne dezvăluie că nu prea mai producem armament.
Dar care sunt veștile bune? Sunt? Apar. Semne de viață a dat ROMARM când a semnat în 2022 un memorandul cu Raytheon, parte din concernul american RTX, pentru producerea de rachete SkyCeptor la Electromecanica Ploiești.
În 2023, Parlamentul a aprobat achiziția a 150 de transportoare Piranha, produse la Uzina Mecanică București, împreună cu americanii de la General Dynamics.
Uzina Mecanică Cugir a demarat prima fază în valoare de 9 milioane de euro, dintr-un proiect cu un buget multianual de 80 milioane euro, asigurat de statul român. 12 oferte au fost depuse pentru reabilitarea și modernizarea unei hale care va adăposti noua linie de producție. Iar dacă etapele vor fi îndeplinite la timp, primele cartușe pentru arme tip NATO vor fi produse în prima parte a anului 2027.
Integrarea fabricilor din sectorul automotive în lanțul de producție al industriei de apărare este un alt semn. Nu știu dacă poate fi trecut la categoria pozitive 100% pentru că, de fapt, producătorii din automotive trec printr-o perioadă dificilă sub influența scăderii producției auto în Europa, invaziei Chinei – care deține o treime din cotă de piață globală – sau războiul comercial al taxelor vamale, pus pe hold deocamdată.
Rheinmetall, lider în sectorul defense, a integrat fabrica Automecanica Mediaș și produce vehicule speciale, iar la Satu Mare deține un hub de mentenanță. Recent, COMPA Sibiu s-a arătat interesată pentru a prelua comenzi din sectorul de apărare. De altfel, Planul Readiness 2030 și parte din cele 800 miliarde de euro vor asigura o încărcare fabricilor de automotive și șansa să-și păstreze angajații.
Marius Munteanu Ghiur
Articol publicat în ediția tipărită cu nr. 137 a revistei Transilvania Business (09 aprilie – 05 mai 2025)