Evenimentul „Secretele Antreprenorului de Succes (SAS)”, organizat săptămâna trecută la Double Tree by Hilton Oradea, de către IMM Club, a adus în fața audienței numeroși speakeri de renume. Tema ediției din acest an, „Cum pot IMM-urile să atragă și să mențină talentele: Este Salariul elementul Cheie?”, a pus în discuție una dintre cele mai presante provocări ale antreprenorilor moderni: atragerea și păstrarea talentelor în contextul turbulențelor socioeconomice globale.
Sebastian Văduva, profesor universitar, antreprenor și trainer cu dublă cetățenie româno-americană, decanul Griffiths School of Management & IT la Universitatea Emanuel din Oradea, le-a dezvăluit celor prezenți cu pot IMM-urile să se transforme în fabrici de talente.
Acesta a vorbit, pentru început, despre situația geopolitică la nivel global, dar și despre contextual în care se află România și moștenirea din ultimii 30 de ani.
Criză = oportunitate
Sebastian Văduva le-a recomandat antreprenorilor prezenți ca atunci când aud cuvântul criză să se gândească la oportunitate.
„Noi, ca și antreprenori, știm că în perioada următoare vor crește taxele și impozitele. Sau vor fi mai multe verificări. Probabil că mai mulți clienți își vor anula comenzile. Suntem foarte ispitiți să ne concentrăm pe problemele astea. Recomandarea mea este să vă concentrați nu atât de mult pe criză, cât pe oportunitate. Să vedeți care sunt lucrurile pe care le puteți face. Care sunt lucrurile care sunt în controlul vostru și pe care le puteți influența”, a precizat antreprenorul.
Având în vedere situația geopolitică, alegerea lui Trump în America și măsurile luate de acesta, creșterea inflației și a costului de capital, plus creșterea cheltuielilor de apărare, Sebastian Văduva consideră că este o oportunitate pentru companiile din automotive să se repoziționeze pe industria de apărare.
Revoluția tehnologică
Profesorul universitar crede că mai importantă decât situația geopolitică este revoluția tehnologică.
„Aici sunt două aspecte foarte importante: robotica și inteligența artificială, care rearanjează felul în care activăm. Felul în care noi facem business. Suntem într-o revoluție similar cu ceea ce se întâmpla la sfârșitul anilor 90. Și nu uitați, combustibilul secolului XXI este informația, sunt datele. Dacă nu ai un mecanism prin care să le capturezi, să le interpretezi, să le prelucrezi, s-ar putea să rămâi în urmă”, subliniază Sebastian Văduva.
Acesta consideră că este foarte important efectul pe care îl are inteligența artificială legat de divertisment, legat de dezbinare și dezinformare.
„Închipuiți-vă cât timp, câtă energie, câți nervi au fost cheltuiți de angajații dumneavoastră în ultimele șase luni vorbind despre fleacuri. Vorbind cu cine să voteze, de ce să voteze, dând share. Și toate lucrurile astea se întâmplau în timp ce voi îi plăteați. În timp ce ei primeau salarii de la voi, pe timpul firmei, se ocupau de lucruri interesante, de You Tube, de Instagram, de TikTok. Gândiți-vă că fenomenul acesta va continua. Și poate că acum aveți angajați de 20 -25 de ani. Gândiți-vă ce se va întâmpla peste 10 ani, când îi veți avea pe oamenii care acuma au 15 ani. Cei care sunt lipiți de telefon, de TikTok. Cum vei putea să-ți implementezi proiectele? Cum vei putea să faci productivitate cu oamenii respectivi? O foarte interesantă provocare”, i-a provocat să se gândească profesorul universitar pe cei din sală.
Ieftin și bun nu există
Acesta a vorbit și despre contextual românesc, spunând că IMM-urile din România s-au clădit pe forță de muncă ieftină și evaziune fiscală.
„Ne-am clădit pe forță de muncă ieftină, care nu mai funcționează. Dacă e bun, nu e ieftin. Dacă e ieftin nu e bun. Ne-am clădit pe bani pe care diaspora i-a câștigat în străinătate și a investit în apartamente în Oradea. Deocamdată merge, dar nu știm cât. Din păcate, avem un management inadecvat. Inclusiv firmele de IT sunt firme de outsoursing, care au angajat oameni și au externalizat inclusive managementul. Cred că este foarte important să înțelegem că avem acest deficit de management și dacă ne uităm în jurul nostru, avem o cultură antiantreprenorială. 90% din populație nu este antreprenorială. Nu gândește în termeni de business”, a precizat Sebastian Văduva.
Antreprenorul crede că noi trebuie să ne transformăm dintr-o forță de muncă ieftină, într-o forță de muncă valoroasă, productivă.
„Trebuie să luăm oamenii pe care-i avem și să aducem rezultate extraordinare. Cum putem să producem calitate în produse și în special în servicii. Avem o perspectivă extraordinară de turism, pe care nu o fructificăm primordial pentru că nu avem servicii. Avem productivitate în agricultură, dar nu avem capacitatea de servicii”, a afirmat profesorul universitar.
Digitalizare și tehnologizare
Acesta mai crede că trebuie să îmbrățișăm digitalizarea și tehnologizarea. Trebuie să lucrăm cu inteligența artificială, cu instrumentele de ultima oră. Trebuie să facem investiții.
„Firmele locale care au reușit, au reușit și datorită faptului că s-au digitalizat. Au avut în cadrul lor o persoană la nivel de CEO care a știut tehnologia. Secretul cu tehnologia nu este disponibilitatea tehnologiei, ci folosirea tehnologiei”, spune repatriotul.
Le-a cerut profesorilor de la Informatică să nu se streseze să creeze noi tool-uri ci să se gândească cum pot să convingă oamenii să-și transforme comportamentul, să folosească tool-ul respectiv.
„Problema nu este că nu avem tool-uri. Problema este că oamenii, în virtutea a obiceiurilor lor, merg în continuare cu pix, cu creion, cu telefon”, a observat specialistul.
Parteneriat cu diaspora
Sebastian Văduva crede că românii au nevoie de mai mult curaj pentru a-și vinde business-ul. Să facă promovări, să facă postări, să aibă acest „killer instinct”, în special în Occident. Să facă un lobby sistemic. Un lobby pro-business. Și aici o contribuție deosebită o poate avea diaspora.
„Avem parteneriatul cu diaspora: între 5 și 7 milioane de români. Oameni care pot veni cu o expertiză, oameni care ne pot ajuta la introduceri. Pot deschide uși. Diaspora trebuie fructificată”, este de părere profesorul universitar.
Educația Antreprenorială în școli
Sebastian Văduva militează pentru Educația Antreprenorială în școli. În acest sens a scris și o carte: „Trăsăturile și tentațiile oamenilor de succes”, care ar dori să devină manual pentru licee. Motivul pentru care a scris această carte, este că a văzut și în Statele Unite un astfel de manual.
„M-am uitat și mi-am spus că în România nu există ceva de genul ăsta. Ceva prin care să le spunem înseamnă antreprenoriat, ce înseamnă business”, a precizat profesorul universitar.
Mai mult, Sebastian Văduva le-a spus celor din sală că vrea să recruteze voluntari din rândul antreprenorilor prezenți la conferință, care să se ducă în școli și să le predea elevilor lecții de antreprenoriat. Astfel încât Educația Antreprenorială să nu mai fie predată de profesorul de educație fizică.
Salarii de 10.000 de euro în Oradea
Repatriotul și-a încheiat pledoaria spunând că de abia așteaptă să vadă angajați în Oradea care să câștige peste 10.000 de euro fiecare. Sau firme care să plătească peste 1 milion de euro taxe și impozite.
„Vreau să vă spun că astea nu sunt lucruri rele, sunt lucruri foarte bune și sunt semnul unei țări civilizate, dezvoltate și bogate”, a conchis Sebastian Văduva.
Credit foto: ZOE PHOTO