- 2,6 miliarde lei (529,5 milioane euro) din vânzări consolidate către terți
- Vânzări nete totale de 11,9 miliarde lei (2,4 miliarde euro)
- Investiții de 246,4 milioane lei (aproximativ 50 milioane euro)
- Bosch este un partener de încredere în proiectele din domeniul educației.
- Bosch a sărbătorit 30 de ani de angajament față de societatea românească.
Bosch, lider global în furnizarea de tehnologii și servicii, a încheiat anul fiscal 2024 cu vânzări consolidate în valoare de 2,6 miliarde de lei (529,5 milioane de euro) în România, înregistrând o creștere de 2,6%, în ciuda condițiilor dificile ale pieței. Vânzările totale nete de 11,9 miliarde de lei (2,4 miliarde de euro) din România, inclusiv vânzările companiilor neconsolidate și livrările interne către companiile afiliate, s-au menținut la un nivel similar cu anul precedent. „În anul fiscal 2024, Bosch a înregistrat o performanță constantă în România, în ciuda unui mediu economic și politic plin de provocări, urmând o strategie centrată pe tehnologie, sustenabilitate și inovație în toate operațiunile sale din țară: producție, cercetare și dezvoltare, vânzări și servicii”, a declarat Mihai Boldijar, director general al Robert Bosch S.R.L. și reprezentantul Grupului Bosch în România.
În 2024, Bosch a sărbătorit 30 de ani de prezență continuă și de succes pe piața locală. „În prezent, Bosch în România reprezintă un jucător cheie în industria românească, având în vedere utilizarea tehnologiilor de ultimă oră, dar și un angajator de top, un partener de încredere pentru sistemul educațional și pentru comunitățile locale prin activitățile sale de responsabilitate socială corporativă și propria fundație, înființată acum 5 ani”, a adăugat Boldijar. Numărul de angajați din cadrul Bosch în România a ajuns, la 31 decembrie 2024, la 10.320, cu o ușoară scădere (de 1,9 procente) față de anul precedent. Bosch a investit în 2024 aproximativ 246 de milioane de lei (50 de milioane de euro) în România, în principal pentru dezvoltarea fabricilor sale de la Cluj și Blaj, precum și în R&D.
„Pentru a valorifica potențialul viitor pe termen lung, Bosch va continua să dezvolte expertiza locală în România, cu accent pe inovație și sustenabilitate”, a adăugat Boldijar. În primul trimestru al anului 2025, Bosch a reușit să-și sporească cifra vânzărilor anuale cu 4 procente la nivel global. De asemenea, compania a avut un început bun și în România în 2025, cu o ușoară creștere a vânzărilor față de 2024. Cu toate acestea, pentru anul fiscal în curs, Bosch preconizează în continuare doar o creștere economică globală moderată, de 2 până la 2,5 procente și estimează că economia globală nu va începe să ia avânt până în 2026. În România, Bosch prevede o evoluție modestă pentru 2025, din cauza mediului de piață provocator. „Deși ne așteptăm la un an dificil și în România din cauza situației actuale, Bosch continuă să gestioneze turbulențele din industria auto din ultimii ani și rămâne dedicată pieței locale”, a continuat Boldijar.
Angajamentul față de calitate, eficiență și sustenabilitate în producție
Unitățile de producție Bosch din Blaj și Cluj și-au continuat și în 2024 angajamentul pentru calitate, eficiență și sustenabilitate. Unitățile de producție din Blaj au făcut progrese semnificative pentru reducerea consumului de energie, economisind 1.042 MWh, și au reușit să dubleze producția de energie verde față de anul precedent prin extinderea sistemului fotovoltaic pe acoperișurile a două clădiri suplimentare, generând astfel 641 MWh. În plus, unitatea Bosch din Blaj a continuat să își dezvolte capacitatea de producție în 2024 prin extinderea utilajelor din cadrul diviziei Tehnologie industrială și prin optimizarea liniilor pentru senzori de gaz NoX de generația a treia. Începând cu anul 2025, activitățile diviziei Tehnologie industrială vor fi conduse de noua entitate juridică Bosch Rexroth S.R.L., în timp ce Bosch Automotive S.R.L. va continua producția pentru sectorul auto. Această tranziție va permite companiei Bosch Rexroth să opereze mai eficient pe piața din România. În plus, unitatea din Blaj este implicată în proiecte educaționale, cum ar fi Centrul de calificare, în cadrul căruia angajații obțin certificate eliberate de Ministerul Educației și Ministerul Muncii. De asemenea, programul de școală duală include o nouă specializare, cea de operator montator subansamble, iar parteneriatul cu Universitatea 1 Decembrie 1918 din Alba Iulia continuă prin programul universitar dual, program esențial pentru piața muncii din regiune.
În plus, fabrica Bosch din Cluj, care produce din 2013 unități de control electronice de înaltă calitate pentru sporirea siguranței în trafic și confortul în timpul șofatului, a livrat clienților săi internaționali peste 500 de milioane de unități de control electronice. Concentrându-se pe eficiența energetică, panourile solare ale fabricii din Cluj au generat în 2024 5.660 MWh, reprezentând aproximativ 11 procente din cererea totală de energie electrică și contribuind la o reducere anuală a consumului de energie cu 4.672 MWh, în combinație cu o pompă de căldură instalată în 2021. De asemenea, un sistem modern de gestionare a deșeurilor asigură sortarea eficientă a fluxului de deșeuri, optimizând atât logistica, cât și fluxul de lucru al angajaților. Între timp, fabrica continuă să integreze soluții de automatizare de ultimă oră, inclusiv roboți și co-roboți, pentru a spori eficiența producției și a susține un viitor digitalizat și sustenabil. În plus, fabrica Bosch din Cluj este un pionier în materie de educație duală în România. De la lansarea sa în 2014, peste 500 de elevi au beneficiat de program, cu o rată medie de retenție de 85 de procente. În plus, programul pilot Bright Students @ Bosch, inspirat din modelele de educație duală din străinătate și dezvoltat în parteneriat cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, va avea anul acesta prima serie de absolvenți specializați în inginerie și Industrie 4.0, cu expertiză avansată.
Contribuție la mobilitatea viitorului prin activități de cercetare și dezvoltare
Centrul de inginerie Bosch din Cluj, înființat în 2013, joacă un rol important în transformarea continuă a sectorului mobilității. Folosind expertiza în materie de software, hardware, inginerie mecanică și fiabilitate și planificarea vânzărilor, centrul contribuie în mod semnificativ la dezvoltarea de produse și servicii de ultimă oră care utilizează inteligența artificială (IA) în cadrul soluțiilor de conducere automatizată, mobilitate electrică și mobilitate conectată. Cu o forță de muncă de aproximativ 1.700 de angajați, centrul este un element cheie pentru portofoliul de proprietate intelectuală Bosch, generând peste 100 de invenții anual. Printre realizările cheie recente se numără transformarea competențelor în inginerie pe bază de date, responsabilitate crescută în aplicațiile de inginerie bazată pe date și îmbunătățirea vizibilă a eficienței și produselor prin integrarea IA. În 2024, Centrul de inginerie Bosch din Cluj a inaugurat a doua clădire modernă de birouri la Cluj-Napoca, o investiție care subliniază angajamentul pe termen lung al companiei Bosch față de România. Ca parte a acestui angajament, centrul a dezvoltat trei programe de master și patru cursuri universitare în colaborare cu Universitatea Tehnică și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.
Bosch își consolidează activitatea din domeniul serviciilor la Timișoara
În 2024, Bosch a continuat să consolideze rolul strategic al Centrului de soluții de business si tehnologie din Timișoara, oferind Grupului Bosch și clienților externi servicii de top. Prin investiții continue în tehnologie, oameni și parteneriate locale, centrul, care funcționează prin două entități juridice: Bosch Service Solutions SRL și Bosch Global Business Services SRL, contribuie activ la atingerea obiectivelor globale în materie de digitalizare și excelență operațională. Bosch Service Solutions se concentrează pe automatizarea inteligentă a proceselor prin integrarea tehnologiilor IA și a celor de flux de lucru digital. Divizia urmează două direcții principale: optimizarea serviciilor în materie de software pentru automatizare și eficiență și dezvoltarea de produse proprii adaptate nevoilor pieței. Aceste inovații sporesc performanța operațională și îmbunătățesc experiența utilizatorului. În plus, Bosch Global Business Services din Timișoara, cel mai mare centru de servicii Bosch la nivel mondial, a avut o contribuție semnificativă la creșterea cu 8 procente a afacerii diviziei. În 2024, divizia a continuat să se bazeze pe capacitățile operaționale și a introdus noi linii de afaceri, cum ar fi Finanțe corporative, Raportare și Trezorerie. Divizia din Timișoara se mândrește cu un rating de satisfacție a clienților de 4,6 din 5. În plus, Bosch Global Business Services a încheiat în 2025 un parteneriat strategic cu Universitatea de Vest din Timișoara, care își propune să facă o punte între mediul academic și industrie, încurajând digitalizarea și inteligența artificială.
Dezvoltarea sectoarelor de activitate Bosch
În sectorul de activitate Mobilitate, divizia Mobility Aftermarket a înregistrat din nou o creștere de două cifre în România în anul 2024. Factorii cheie de succes sunt reprezentați de consolidarea relațiilor de afaceri cu distribuitorii strategici, precum și de cursuri de instruire tehnică și programe de management pentru service-uri auto. Piesele de schimb auto Bosch sunt apreciate de multe companii din programul de loialitate eXtra (extra-premii.ro), în cadrul căruia service-urile auto și magazinele de piese de schimb pot câștiga recompense de stimulare. Rețeaua Bosch Car Service, cu peste 80 de service-uri auto în România, este foarte apreciată pentru profesionalismul tehnicienilor săi, pregătiți să utilizeze cele mai noi tehnologii auto.
În sectorul Tehnologie pentru construcții și energie, divizia Bosch Home Comfort din România a reușit să atingă o creștere de peste 70 de procente față de 2023, în ciuda condițiilor incerte de pe piața HVAC și a afacerilor extrem de competitive din domeniul proiectelor. Factorii de creștere au fost soluțiile de încălzire industrială oferite mai multor municipii din țară, dezvoltarea în domeniul sistemelor de răcire și o evoluție constantă a soluțiilor pe bază de gaze naturale, cel mai provocator sector al pieței de încălzire.
În sectorul Bunuri de larg consum, divizia Scule electrice Bosch a înregistrat în 2024 o creștere moderată a vânzărilor. Divizia a continuat să răspundă nevoilor clienților prin lansarea de produse noi, cum ar fi categoriile de scule electrice profesionale Bosch pentru grădină sau sculele de mână. De asemenea, divizia a lansat anul trecut magazinul online oficial www.bosch-shop.ro, dedicat sculelor electrice profesionale, pentru casă și gradină, aparatelor de măsură și accesoriilor. În 2025, divizia Scule electrice Bosch intenționează să-și consolideze poziția pe piață prin lansarea de noi produse și inovații, în special în segmentele de scule electrice și dispozitive de măsură Bosch Professional. Un exemplu este noua gamă de dispozitive de măsură și testare „Bosch Electrical Testing”, dedicată electricienilor. În plus, BSH Electrocasnice, care a vândut peste 7,5 milioane de electrocasnice pe piața românească începând din 1999, și-a menținut în 2024 poziția de lider în cadrul categoriilor cheie datorită calității superioare a produselor, punând accent pe digitalizare și conectivitate prin Home Connect. Campania globală #LikeABosch a continuat, promovând tehnologii care motivează utilizatorii. În 2025, BSH va lansa noi produse axate pe economisirea timpului și eficiența energetică, inclusiv frigiderul-congelator Green Collection realizat din materiale sustenabile, plite pe gaz cu control precis al flăcării, friteuze cu aer și aspiratoare robot.
În sectorul Tehnologie industrială, divizia de vânzări Bosch Rexroth a încheiat anul fiscal 2024 cu rezultate similare cu cele de anul precedent, înregistrând o dezvoltare foarte bună în materie de hidraulică industrială. Împreună cu partenerii săi certificați, divizia contribuie la reducerea costurilor de operare pentru utilizatorul final, oferind produse de înaltă calitate în domeniile hidraulicii industriale, aplicațiilor hidraulice mobile, tehnologiei mișcării liniare, al acționărilor și comenzilor electrice și al tehnologiei de asamblare.
Grupul Bosch: perspective și direcție strategică pentru anul 2025
Grupul Bosch continuă cu strategia sa ambițioasă 2030 pentru a-și consolida poziția competitivă, chiar dacă mediul de piață a constituit anul trecut o frână semnificativă a creșterii: având o cifră de 90,3 miliarde de euro, furnizorul de tehnologie și servicii a generat în 2024 venituri din vânzări cu 1,4 procente mai mici decât în anul precedent, sau cu 0,5 procente mai mici după ajustări în funcție de schimbul valutar. Marja EBIT din operațiuni a fost de 3,5 procente. „În anul fiscal 2024, am realizat îmbunătățiri importante în ceea ce privește costurile, structurile și portofoliul”, a declarat Stefan Hartung, președintele consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH. Cu o rată normală a inflației cuprinsă între 2 și 3 procente, Bosch își propune să atingă până în 2030 o creștere anuală între 6 și 8 procente, în medie. În primul trimestru al anului, Bosch și-a sporit cifra veniturilor din vânzări cu 4 procente față de anul precedent. Grupul Bosch urmărește în continuare o marjă țintă de 7 procente pentru 2026 și consideră că aceasta este o sarcină extrem de dificilă, având în vedere provocările actuale. Pentru a menține succesul în contextul piețelor și tehnologiilor aflate în continuă schimbare, Bosch va continua să se ocupe intens de costuri și structuri și se va concentra pe domenii de afaceri profitabile. „În calitate de lider tehnologic la nivel global, ne angajăm pe deplin să punem în joc cu îndrăzneală punctele noastre forte, cum ar fi nivelul ridicat de inovație”, a declarat Hartung.
De asemenea, compania consideră că un stimul major pentru creștere este colaborarea sa cu startup-urile. Fiind unul dintre cei mai mari investitori de capital de risc corporativ din Europa, Grupul Bosch a anunțat un nou fond pentru capital de risc: filiala Bosch Ventures investește aproximativ 250 de milioane de euro. Bosch preconizează că evoluțiile din sectorul său principal de activitate, Mobilitate, în special din domeniul electromobilității, hidrogenului și autovehiculelor definite de software, vor fi un stimul major pentru creștere. În cadrul diviziei Bunuri de larg consum, Bosch vede oportunități semnificative de creștere care decurg din noile cerințe ale clienților. În materie de scule electrice, accentul se pune pe extinderea gamei de dispozitive fără fir, iar BSH Hausgeräte lansează anul acesta un frigider-congelator care este primul aparat electrocasnic de pe piață compatibil Matter. În cadrul diviziei Tehnologie industrială, Bosch se așteaptă ca aportul de comenzi să se stabilizeze și urmărește în continuare obiectivul de a obține venituri din vânzări de aproximativ 1 miliard de euro până la începutul următorului deceniu cu software și servicii digitale, cum ar fi Hydraulic Hub. În plus, automatizarea fabricilor se va concentra pe domenii de creștere, cum ar fi producția de baterii, semiconductori și bunuri de larg consum. În cadrul diviziei Tehnologie pentru construcții și energie, Bosch preconizează că achiziția planificată a afacerii de încălzire, ventilație și aer condiționat (HVAC) Johnson Controls și Hitachi va aduce o creștere semnificativă. În ciuda tuturor turbulențelor globale, acțiunea climatică rămâne o preocupare centrală pentru Bosch. Compania subliniază acest lucru prin noi obiective ale domeniului de aplicare 3, care urmăresc reducerea și mai mare până în 2030 a emisiilor de carbon în afara sferei directe de influență a Bosch, cum ar fi cele rezultate din utilizarea produselor. Indiferent de obiectivele sale de creștere, Bosch intenționează să-și dubleze până atunci obiectivul corespunzător de reducere a emisiilor de CO2 de la 15 la 30 de procente față de 2018. „Schimbările climatice nu vor dispărea doar pentru că economia globală se confruntă în prezent cu alte provocări”, a avertizat Hartung. „Sustenabilitatea rămâne o prioritate pentru Bosch.”