IMM Sibiu: Efectul măsurilor fiscale preconizate va fi invers

Adrian Rada, președinte Patronat IMM Sibiu

Patronatul IMM-urilor din România reacționează la măsurile fiscale preconizate pentru recuperarea deficitului bugetar, apreciind că acestea vizează în special mediul de business privat, în timp ce „cheltuielile statului rămân în continuare nejustificat de mari”, susține Adrian Rada, președintele IMM Sibiu. Efectul măsurilor va fi invers: încasări mai mici la buget și diminuarea activității economice, scăderea competitivității companiilor românești, ar fi o parte dintre efectele preconizate. IMM-urile văd și o soluție, de mult așteptată și întârziată: realizarea reformei administrației publice centrale. Oferă și modele de restructurare a ministerelor.

Nu poate exista solidaritate doar din partea antreprenorilor corecți. Având în vedere informațiile apărute în spațiul public referitoare la măsurile preconizate a fi luate de noul guvern pentru rezolvarea crizei bugetare și care vizează introducerea de noi taxe și impozite pentru mediul de afaceri și mărirea celor existente, IMM ROMÂNIA, confederaţie patronală reprezentativă la nivel naţional, atrage atenția viitorilor guvernanți asupra următoarelor aspecte:

  1. nu se poate cere antreprenorilor și angajaților din mediul privat să suporte singuri deficitul bugetar, iar administrația publică centrală să rămână blocată în același mod de organizare;
  2. nu se poate solicita solidaritate din partea mediului privat – angajați și angajatori- dar aceasta să nu fie susținută și de o reformă a administrației publice;
  3. creșterea impozitelor și introducerea de noi taxe trebuie să fie ultima măsură la care apelează orice guvernare, după reducerea cheltuielilor publice, reforma administrației, eficientizarea folosirii resurselor publice.

„Nu putem cere solidaritate doar din partea antreprenorilor care își plătesc corect taxele, în timp ce cheltuielile statului rămân în continuare nejustificat de mari. Statul ar trebui să prioritizeze reducerea risipei din sectorul public și îmbunătățirea colectării fiscale, înainte de a impune noi poveri IMM-urilor. Este nevoie de un parteneriat real între mediul de afaceri și stat, bazat pe responsabilitate și echilibru, nu pe impunerea de noi taxe celor care deja contribuie la buget”, a declarat Adrian Rada, președintele IMM Sibiu.

IMM ROMÂNIA atrage atenția că introducerea de noi taxe și impozite pentru mediul de afaceri și mărirea celor existente va avea următoarele efecte:

  1. încasări mai mici la buget și scăderea activității economice sau chiar a închiderii întreprinderilor din cauza imposibilității susținerii taxelor și impozitelor. Reamintim că Guvernul a preconizat la introducerea impozitului suplimentar de 1% pentru companiile care au o cifră de afaceri mai mare de 50 de milioane de euro/an o creștere  a încasărilor la buget de 8 miliarde de lei, dar în realitate s-au încasat doar 1,6 miliarde de lei;
  2. pierderea competitivității companiilor românești, în special a IMM-urilor, prin creșterea prețurilor ca urmare a transferării costurilor suplimentare, generate de politica fiscală, către produsele/serviciile finale;
  3. scăderea puterii de cumpărare a întreprinderilor și a consumatorilor;
  4. creșterea ratei inflației;
  5. scăderea consumului și implicit a producției interne;
  6. creșterea ratei șomajului ca urmare a disponibilizărilor pe care angajatorii vor trebui să le facă in contextul închiderii sau reducerii activității economice.

Solicitările IMM ROMÂNIA, în acest context, sunt:

Reformarea administrației publice centrale, cerută tot mai insistent

O condiție esențială pentru reducerea cheltuielilor bugetare este realizarea imediată, în maxim 2-3 luni, a unei reforme a administrației publice centrale, care ține exclusiv de atribuțiile Guvernului. Readucem în atenție excesele în organizarea administrației publice centrale în teritoriu.

Serviciile publice deconcentrate ale ministerelor și instituțiile publice organizate la nivel de județ ale administrației publice centrale sunt într-un număr nesustenabil și care nu își justifică existența într-un număr atât de mare.

Nr. crt. Judet/municipiul București Numărul[1]

de servicii publice deconcentrate ale ministerelor și instituțiilor publice în/din coordonarea/subordinea autorităților administrației publice centrale organizate la nivel de județ

1 Alba 72
2 Arad 39
3 Arges 32
4 Bacau Nu sunt menționate
5 Bihor 54
6 Bistrita-Nasaud 71
7 Botosani 49
8 Brasov Nu sunt menționate
9 Braila 39
10 Bucuresti 32
11 Buzau Nu sunt menționate
12 Caras-Severin 45
13 Calarasi 40
14 Cluj 11
15 Constanta 11
16 Covasna 10
17 Dambovita 35
18 Dolj 10
19 Galati 33
20 Giurgiu 34
21 Gorj 13
22 Harghita 53
23 Hunedoara 10
24 Ialomita 11
25 Iasi 54
26 Ilfov Nu sunt menționate
27 Maramures Nu sunt menționate
28 Mehedinti 52
28 Mures 24
30 Neamt 29
31 Olt 27
32 Prahova Nu sunt menționate
33 Satu-Mare 11
34 Salaj 28
35 Sibiu 9
36 Suceava 49
37 Teleorman 29
38 Timis 2
39 Tulcea 44
40 Vaslui 43
41 Valcea 11
42 Vrancea 36
TOTAL 1.152 (fără cele 6 județe care nu prezinta situația)

[1]Sursa: prefectura mai.gov.ro/servicii-deconcentrate/

În medie sunt 32 de servicii publice deconcentrate, ale ministerelor și ale instituțiilor publice centrale, organizate la nivel de județ[1] ale administrației publice centrale,  cu mențiunea că în București unele ministere au instituții deconcentrate în fiecare sector, iar unele instituții centrale au structuri regionale, numărul final fiind astfel mai mare. Multe din aceste instituții pot fi organizate la nivel regional, cu birouri județene fără personalitate juridică, pentru o mai bună utilizare a fondurilor bugetare și reducerea costurilor de administrare.

[1] Calculate astfel: 1152/36 UAT (fără cele 6 județe care nu prezintă situația) = 32

Exemple de organizare a ministerelor la nivel de județ

Ministerele au în județe structuri proprii care ar putea fi organizate în cadrul unei singure structuri, având în vedere că se află sub coordonarea aceleiași instituții centrale.

Ministerul Agriculturii are până la 8 instituții în fiecare județ:

-Direcţia pentru Agricultură Judeţeană;

-Oficiul de Studii Pedologice şi Agrochimice;

-Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Seminţelor şi Materialului Săditor;

-Filiala Teritorială de Îmbunătăţiri Funciare;

-Oficiul pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale;

-Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură;

-Oficiul Judeţean de Zootehnie;

-Oficiul Fitosanitar.

Ministerul Muncii are în fiecare județ cel puțin 4 instituții:

– Casa Județeană de Pensii;

– Inspectoratul Teritorial de Muncă;

– Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă;

– Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială.

Ministerul Mediului are în medie 5 instituții în fiecare județ :

-Agenţia pentru Protecţia Mediului;

-Comisariatul Judeţean al Gărzii Naţionale de Mediu;

-Sistemul de Gospodărire a Apelor;

-Direcţia Silvică;

-Administraţia Bazinală de Apă (pot fi mai multe in același județ).

IMM ROMÂNIA solicită Guvernului reforma tuturor instituțiilor deconcentrate și reducerea cheltuielilor bugetare cu personalul și administrarea acestora:

  1. în fiecare județ o instituție centrală să aibă o singură instituție deconcentrată, condusă de un director general, cu directori adjuncți pentru fiecare domeniu;
  2. schema de personal trebuie reorganizată, prin existența unei singure structuri a serviciilor suport (juridic, financiar-contabil, resurse umane, administrativ etc.);
  3. acolo unde este posibil toate aceste structuri deconcentrate trebuie să funcționeze într-o singură clădire, nefiind necesar ca pentru toate serviciile să existe un imobil separat, cu costurile de întreținere aferente (pază, iluminat, curățenie, administrare, parc auto).

Reorganizarea instituțiilor deconcentrate trebuie să fie urmată și de o reevaluare a competențelor acestora, în scopul evitării dublării/suprapunerii de atribuții:

  1. în domeniul alimentației publice se suprapun atribuțiile Direcțiilor de Sănătate Publică cu cele ale Direcțiilor Sanitar-Veterinare și oficiilor pentru Protecția Consumatorilor;
  2. în domeniul depozitării deșeurilor se suprapun atribuțiile poliției locale cu cele ale gărzii de mediu.

IMM ROMÂNIA consideră că aceste măsuri pot fi luate fără să genereze probleme în funcționarea serviciilor publice, în acest mod realizându-se economii la bugetele publice.

Exit mobile version