Carmen Petcu, managerul De’Longhi România, a relatat, pe platforma INNO, evoluția și perspectivele în Transilvania ale producătorului de electrocasnice.
- „E competiție, câteodată pe piață e greu să găsești anumite competențe. S-au mai așezat lucrurile, a trecut iureșul saltului dintr-o companie în alta ca soluție să câștigi repede bani mulți. Oamenii au început să aprecieze, să își dorească un parcurs axat pe dezvoltare personală, de expertiză, care se poate croi numai alături de companii reziliente, ce au demonstrat flexibilitate și tenacitate în timp, inovație, în context politic sau economic atât de schimbător. Reziliența e un bun indicator de competență în business”.
- „Am găsit în România un bazin bun de recrutare de oameni cu competențe necesare pe toate nivelurile, în continuare accesibil. De’Longhi are acum la Cluj peste 3.000 de oameni. Asta se construiește în timp, cu rabdare, competențe pe care le crești și le dezvolți, oameni care cresc în timp. Apoi, o relație permanent bună, foarte bună, cu toată administrația locală, regională, una de parteneriat, cu respect și considerație”.
- „Am investit indirect în mediul de afaceri regional, am atras parteneri mai mari sau mai mici care și-au deschis sau dezvoltat filiale și linii de producție dedicate în zonă. De orice ai avea nevoie, în Nord-Vest găsești 1-2-3 companii, care știu să facă ce ai nevoie la o calitate corectă. Diversitatea ocupațională în regiune e o resursă pe care trebuie să ne bazăm tocmai ca să putem să ne concentrăm pe domeniul nostru de expertiză”.
- „Viitorul în România ni-l vedem optimist, dar cu precauție, ca întotdeauna, cu ochii la piața și economia globală, acum marcată de evenimente și schimbări majore”.
- „Uzina de la Satu Mare e la început de drum, o picătură. Vom înainta, dar cu multă precauție”.
- „Tot ce am construit la Cluj a fost, din fericire, în pantă ascendentă. Gradul de autonomie pe competențe tehnice, pe capabilitatea și seriozitatea de a duce la bun sfârșit investiții, programe de dezvoltare au creat o referință pentru De’Longhi”.
- “Am primit un vot de încredere ca să pornim uzina în Salonta în 2020. Nu a fost un proiect simplu, dar astăzi e o uzină cu rezultate bune, o echipă matură. Deși începutul a fost greu, am învățat împreună repede. În România lumea învață repede. Când am pornit Satu Mare, am folosit foarte mult experiența acumulată, mulți din oamenii cu care am pornit Salonta”.
- „Act local, play local e o șansă pentru oricine dorește să crească un business în România. Indiferent de structura capitalului, producția, manufacturing la noi în țară e o expertiză dovedită în timp și în multe industrii. Reușim să facem ce trebuie când trebuie”.
- „Sunt foarte mândră de ceea ce se produce în România. Atâta vreme cât se produce în această țară, fără diferențiere că e o companie românească sau una cu capital străin, e un câștig pentru tot mediul economic, unul de durată”.
- „Semnul cel mai bun că o companie capătă încredere în România e momentul în care, dincolo de valul întâi, a investit încă un euro. O astfel de investiție se activează pe baza indicatorilor financiari interni de competitivitate, nu este altă cale. La fel se întâmplă în China, Franța sau Bulgaria”.
- “Legislația nu e întotdeauna ce ar trebui să fie; primul euro e cel mai greu de investit. Pe lista mea de dorințe sunt multe: drumuri lărgite în cadrul parcului industrial de la Jucu, digitalizare, energie electrică verde și ieftină, o uzină integrată și automatizată, multe alte îmbunătățiri.
- “Recomand și altor companii să vină, să muncească pentru un orizont rezonabil de timp, să aducă expertiză și calitatea / eficiența muncii. Nu mai e loc de “un tun”. România încă are un foarte bun potențial de creștere”.
Incursiunea De’Longhi ca investitor în România este una din poveștile de succes ale Regiunii Nord-Vest, de la intrarea pe piață în 2012, la Jucu (Cluj), până la noile capacități industriale de lângă Salonta (Bihor) și Satu Mare. De’Longhi s-a stabilit inițial la Jucu sub semnul unei întâmplări norocoase, uzina construită de Nokia fiind disponbilă spre vânzare. Între timp, producătorul de espressoare și electrocasnice mici a ajuns în România la o cifră de afaceri anuală de 2 miliarde lei, livrând anual milioane de aparate. Creșterea a avut un ritm susținut, de la 100 de angajați de la Jucu, în 2013, la peste 4.000 de acum. Rezultate bune în timp au susținut dezvoltarea și creșterea portofoliului de produse, investițiile în tehnologie și capacitate. Echipa română dezvoltă local proiecte alături de furnizori de încredere, în automatizări, dezvoltare industrială, IT.