Acest sistem este mult mai robust și mai ușor de întreținut decât cel din metal și a început să fie produs în România, conform Asociației Pro Infrastructură (API).
“Vrem dublu parapet central de beton pe autostrăzi și drumuri expres! În 5 iunie, pe DEx12 Craiova-Pitești, un tir a intrat ca-n brânză prin parapetul metalic central și a lovit violent o autoutilitară care circula regulamentar pe celălalt sens. Șoferul dubei a murit și o altă persoană aflată lângă el a fost grav rănită.
Nu este nici pe departe o premieră, ba dimpotrivă: am avut mai multe astfel de tragedii și frecvența lor ne îngrijorează. Soluția este simplă: parapetul de beton de tip New Jersey (NJ) care poate opri pătrunderea pe contrasens a vehiculelor grele. Acesta este mult mai robust decât lisa metalică dar și mai ușor de întreținut.
Deci este mai eficient economic pe termen lung și, luând în considerare și gradul sporit de siguranță rutieră oferit, devine opțiunea evidentă. Nu-i de mirare că Germania și Austria au început să înlocuiască lisa metalică pe drumurile lor și să pună dublu parapet de beton între sensuri. Ba chiar găsim exemple mai aproape de noi, în Grecia”, potrivit API.
Apel către instituțiile de drumuri
“Din punct de vedere tehnic, spațiul central de 3 m lățime de pe autostrăzi și drumuri expres se reconfigurează astfel: 2 m cu două rânduri de parapet de beton tip NJ între care se pune un simplu material de umplutură (pământ). Cei 2 x 50 cm rămași deoparte și de alta sunt lăsați liberi pentru a oferi un confort sporit, evitând senzația de înghesuială pe care șoferii o experimentează acum când se deplasează pe banda 2.
Normativul românesc este pregătit. Mai mult, avem parapet central de beton pe DEx16, lângă Oradea, inaugurat în martie 2024. Și chiar dublu NJ (pe viaducte) pe DEx4, lângă Tureni, care urmează să fie deschis traficului cel mai probabil pe 7 iulie.
Unde mai pui că lisa metalică e importată, în timp ce parapetul de beton se fabrică deja în România. Costurile suplimentare suportate de stat pe termen scurt pot fi diminuate prin întoarcerea în economia noastră a unei părți semnificative din acești bani.
Solicităm Ministerului Transporturilor, Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii, Companiei Naționale de Investiții Rutiere să implementeze noile loturi de autostrăzi și drumuri expres cu parapet central de beton și să înlocuiască treptat, cu aceeași soluție tehnică, tronsoanele aflate în exploatare în toată țara”, îndeamnă organizația de infrastructură.
Șosea născută greu
Antreprenorul Dimex 2000 trebuia să temine DEx – A3 în februarie, dar a motivat cu întârzierea autorizațiilor de mutare a utilităților. DEx 4 este necesar pentru o legătură mai rapidă pentru accesul în Cluj-Napoca din A3, în prezent acesta fiind posibil prin Turda sau Florești. Șoseaua va face legătura între A3 (zona Turda) și DN 1 (Tureni), ulterior până la Dej, prin proiectul Someș Expres (DEx 4 – 70 km). Șoferii care se vor deplasa dinspre județul Alba vor putea ocoli Turda și vor ieși de pe A10 pe A3, apoi pe DN 1, la Tureni.