ZF valorifică megatendințele globale și își consolidează poziția de lider mondial în tehnologia șasiurilor auto

Pe 10 iulie, înaintea târgului internațional IAA Mobility 2025, ZF a organizat Chassis Tech Day – un eveniment dedicat prezentării tehnologiei și strategiei din domeniul șasiurilor pentru autoturisme, una dintre direcțiile strategice ale Grupului. În calitate de lider mondial pe piața tehnologiei șasiurilor, ZF valorifică importanța tot mai mare a acestui domeniu, alimentată de megatendințe care modelează viitorul industriei auto: electrificarea, vehiculele definite de software și conducerea autonomă. Cu ajutorul unor actuatoare inteligente și al unei expertize solide în sisteme și software, ZF răspunde cererii globale pentru noi funcții de condus și câștigă contracte importante cu clienți din întreaga lume.

Vehiculul definit de software devine realitate. Noile controlere centrale, inclusiv cele specializate pe funcții auto specifice, preiau deja comanda asupra mai multor componente esențiale – de la frânare și direcție, până la amortizare.

„La ZF, această evoluție ne aduce beneficii pe două planuri”, explică dr. Peter Holdmann, membru în Consiliul de Administrație al ZF și director al diviziei Chassis Solutions. „Pe de o parte, prin creșterea cererii la nivel global pentru componente avansate, pregătite pentru integrare în sisteme – precum soluțiile noastre steer-by-wire și brake-by-wire. Pe de altă parte, prin interesul crescut față de funcții inteligente, capabile să coordoneze perfect aceste componente și să ofere avantaje clare utilizatorilor.”

Chassis 2.0: Poziție solidă pe piață pentru produsele interconectabile

Prin abordarea Chassis 2.0, ZF valorifică actuatoare inteligente și interconectabile pentru a activa noi funcții ale șasiului, controlate prin software. Toate aceste tehnologii fac deja parte din portofoliul actual al diviziei Chassis Solutions. În centrul acestei inițiative se află industrializarea tehnologiilor by-wire, în care sistemele de frânare și direcție funcționează fără legături mecanice – adică fără conexiuni fizice între volan și caseta de direcție sau între pedala de frână și sistemul de frânare.

La începutul acestui an, modelul NIO ET9 a devenit primul vehicul de pe piața chineză, produs în serie, cu un sistem complet steer-by-wire, dezvoltat de ZF. Au fost semnate alte două contracte cu producători auto din China. În plus, ZF a obținut un contract important cu Mercedes-Benz, producția de serie fiind programată să înceapă în 2026.

Portofoliul Chassis 2.0 de la ZF include și sisteme de amortizare active și semi-active. Sistemul activ de șasiu sMOTION, dezvoltat de ZF, rezolvă un compromis îndelungat în designul șasiurilor pentru autoturisme: stabilitatea și dinamica nu mai trebuie să excludă confortul – cele trei pot coexista armonios. În urmă cu 25 de ani, ZF a introdus pe piață primul său sistem semi-activ de amortizare CDC (Continuous Damping Control), iar astăzi furnizează 40% din necesarul global în acest segment. Poziția companiei este și mai puternică în domeniul direcției pe punte spate, datorită sistemului AKC. În 2024, ZF a atins o cotă de piață globală de 73% cu acest sistem, cu o acoperire remarcabilă de 80% pe piața asiatică.

„Cu tehnologia Chassis 2.0, răspundem cu precizie cerințelor actuale ale pieței,” declară dr. Peter Holdmann. „Estimările noastre arată că, până la finalul acestui deceniu, această linie de produse va reprezenta aproximativ 33% din cota globală de piață, generând venituri de circa 4,8 miliarde de euro. Obiectivul nostru este să ne consolidăm poziția de lider atât din punct de vedere tehnologic, cât și comercial, în toate categoriile majore din portofoliul Chassis 2.0.” Gama Chassis 2.0 este concepută pentru a răspunde nevoilor diverse ale pieței, fiind adoptată de clienți din toate segmentele. Printre partenerii recenți se numără producători de volum cu acoperire globală din Europa și America de Nord, OEM-uri chineze aflate în plină expansiune, precum și start-up-uri inovatoare, orientate spre piețe de nișă.

Excelență în software – independentă de hardware

ZF se numără printre puținii furnizori de tehnologie capabili să ofere expertiză avansată în software, fără a condiționa livrarea de prezența actuatoarelor proprii. Platforma software cubiX este o soluție integrată de control care gestionează, printr-un model logic unificat, toate componentele implicate în dinamica longitudinală, laterală și verticală a vehiculului. Rezultatul este o experiență de condus fluidă și personalizată, adaptată specificațiilor producătorului auto – chiar și atunci când unele componente ale șasiului nu provin de la ZF. Deja implementat în producția de serie, cubiX reprezintă un pilon important în direcția digitalizării controlului șasiului. Grupul ZF pregătește extinderea funcționalităților prin cubiX Tuner, un instrument de dezvoltare intuitiv, destinat constructorilor auto. Acesta analizează automat interdependențele dintre actuatoare și permite configurarea comportamentului dinamic al vehiculului –ADN-ul de brand– direct într-o unitate electronică de control, prin câteva clickuri.

„CubiX Tuner răspunde cerințelor clienților noștri de pe piețele globale, în special din Asia, unde există o presiune tot mai mare pentru accelerarea dezvoltării și reducerea costurilor,” explică Philippe Gasnier, director de dezvoltare în cadrul diviziei Chassis Solutions. „Este un instrument care aduce valoare adăugată reală în procesul de calibrare al șasiului și contribuie semnificativ la scurtarea ciclurilor de dezvoltare.”

ZF lansează „trackerul de fitness” al șasiului: sinergia perfectă între hardware, software și date

Integrarea expertizei ZF în hardware și software generează soluții inovatoare pentru noile cerințe din domeniul șasiului. Un exemplu concret este Smart Chassis Sensor, o tehnologie revoluționară care a intrat anul acesta în producția de serie pe modelul Cadillac CELESTIQ.

Compact și inteligent, senzorul este integrat într-o articulație sferică și măsoară mișcările relative ale caroseriei în raport cu șasiul. Prin monitorizarea accelerației în trei dimensiuni, Smart Chassis Sensor controlează funcții esențiale ale vehiculului și furnizează date de înaltă rezoluție – fundamentul pentru soluții avansate de diagnosticare predictivă și optimizare dinamică.

Această tehnologie este nucleul conceptului ZF Chassis Health: senzorul înregistrează continuu forțele ce acționează asupra vehiculului, iar algoritmi avansați analizează impactul acestor solicitări asupra componentelor șasiului. În timp real, starea acestora este evaluată și transmisă prin conexiuni cloud, utilizând interfețe standardizate și prelucrată prin algoritmi antrenați de inteligență artificială. Rezultatul este un sistem care acționează asemenea unui tracker digital de fitness, oferind informații critice despre performanța șasiului, siguranță și uzură. Această abordare bazată pe date permite o proiectare mai eficientă, reduce timpii neplanificați de nefuncționare și contribuie la scăderea numărului de vizite în service-urile auto.

În cadrul evenimentului Chassis Tech Day 2025, organizat la Friedrichshafen, ZF a prezentat cele mai recente inovații în materie de șasiu prin vehicule de test și modele de serie. Printre acestea se numără și NIO ET9, un model electric de top, prezentat în premieră în Europa. ZF echipează NIO ET9 cu actuatorul volanului și cu un sistem redundant pentru mecanismul de direcție, ambele susținute de software-ul proprietar. Vehiculul funcționează fără conexiune mecanică între volan și roțile din față.

Exit mobile version