ROMAERO recuperează teren și intră pe un trend pozitiv, cu creșteri pe fiecare segment de activitate. Aflată în portofoliul Ministerului Economiei, compania trece prin insolvență după decizia aprobată în ianuarie 2024, ca urmare a pierderilor de 142 milioane lei din 2023. Dar își reconfirmă poziția de producător prin angajamentul față firma canadiană De Havilland pentru producerea a 12 unități DHC-515 Firefighter.
ROMAERO este specializată în activități de fabricație și mentenanță a aeronavelor civile & militare și cercetare-dezvoltare. Este principal furnizor pentru Boeing, Airbus, Bombardier, Aerospace, Dassault Industries, Embraer sau Gulfstream, și centru național de mentenanță pentru avioanele Hercules C-130, Spartan și Antonov.
Cu toate acestea, finalul anului 2023 a adus o pierdere de 142 milioane lei, la o cifră de afaceri de 40 milioane lei. Ca urmare a performanțelor financiare negative, Bogdan Costaș, directorul general al ROMAERO, a solicitat intrarea în insolvență, iar în ianuarie 2024 a fost aprobată.
„A fost o decizie foarte grea, dar singura măsură de a ne proteja împotriva creditorilor și de a reuși să scoatem ROMAERO la suprafață”, a subliniat Costaș la Adunarea Generală a Asociației Aeroporturilor din România, organizată la Sibiu.
ROMAERO trezea interes imobiliar și dezinteresul angajaților
ROMAERO este o companie strategică în domeniul aviației din România, fiind furnizor direct pentru Statul Major al Forțelor Aeriene. Terenul pe care se află compania – 34 hectare – sunt de maxim interes și pentru agențiile imobiliare, care le-au evaluat la 270 milioane euro. ROMAERO atrăgea interes din perspectivă imobiliară și-l pierdea pe cel al resursei umane calificate.
„ROMAERO a fost în groapă și eu zic că încet – încet se ridică. Era locul unde nu se plăteau salariile. În 2023, nu erau plătite de 5 luni. Încet-încet au început oamenii să vină înapoi”, amintea Bogdan Costaș, directorul general ROMAERO, care mai sublinia faptul că „este o locație cu cele mai scumpe terenuri din București. Evident, cei în domeniul imobiliar vor să pună mâna pe acele terenuri. Și mai este percepția că ROMAERO a devenit o locație pentru evenimente. Așa a fost. Poate unele evenimente vor continua, pentru că suntem o societate comercială și orice aduce profit este binevenit. Dar principala noastră activitate este legată de mentenanța aeronavelor civile, militare și fabricație. Avem suprafețe exterioare de 25.000 m2, unde putem parca aeronave. Avem, de asemenea, 24.000 m2 de hangare, unde avem partea de fabricație, avem 11 sloturi pentru aeronave civile și un hangar pentru avioane militare, unde se pot face în paralel trei aeronave Hercules C-130, cele mai mari ale armatei române”.
2026, anul echilibrului – zero pierderi
Pentru că trece printr-o perioadă de insolvență, ROMAERO nu are acces la fonduri europene, nu poate să participe la un stand expozițional al României, pentru că are datorii la bugetul de stat. De asemenea, nu poate angaja credite bugetare.
„Oricum noi suntem 95% pe autofinanțare, doar 5% era de la bugetul de stat. Trendul este pozitiv. Am avut o creștere în 2024 pe aviația militară de aproape 200% și civilă 79%, iar pe producție de 20%. La ROMAERO vrem să construim aeronave, nu blocuri. În 2025, pentru perioada de mentenanță, pot să spun că toate sloturile sunt ocupate. În 2 ani vom fi pe plus. Anul trecut am redus pierderea de la 140 milioane la 39 milioane, iar anul ăsta mi-am propus o pierdere de 25 milioane, iar în 2026 mi-am propus să fim pe 0”, susține Bogdan Costaș, director general ROMAERO Băneasa.
Producția continuă
ROMAERO trebuie să livreze până în 2027 12 avioane utilitare de stingere a incendiilor companiei De Havilland Canada, în cadrul programului DHC-515.
„În 2023, am încheiat un parteneriat cu De Havillland pentru care producem cockpit-ul, pilonii, flotoarele și ușile pentru avioanele utilitare care se folosesc la stins incendii în Europa. Avem 12 bucăți de realizat până în 2027”, declară directorul general ROMAERO.
Compania aerospațială românească a devenit în 2003 centru național de mentenanță pentru avioanele Hercules C-130. În 2019, a dezvoltat un parteneriat cu Sikorski pentru echipament și mentenanță pentru elicopterele multi-misiune Sikorski UH-60 Black Hawk, parte a gigantului american Lockheed Martin. Iar din 2020, ROMAERO este centru național de service pentru avioanele Spartan și Antonov.
Articol publicat în ediția tipărită cu nr. 139 a revistei Transilvania Business (08 iulie – 05 august 2025)
