Clujul își face fabrică de hidrogen. Destinații: autobuze, tren metropolitan, termoficare

hidrogen

Modelul eCitaro Fuel Cell, prezentat la Cluj, are o autonomie de peste 600 km | Foto: Daimler, Info-Bus

Unitatea de producție destinată noilor autobuze care folosesc acest combustibil va fi edificată în autobaza de pe str. Plevnei a Companiei de Transport Public (CTP), în colaborare cu Universitatea Tehnică (UTCN).

“Continuăm modernizarea transportului nepoluant și dotarea cu aceste mijloace. Acest proiect nou este realizabil, astfel de autobuze vor circula, din 2027, pe străzile din Cluj-Napoca. Pornim de la ideea de a construi, în prima etapă, fabrica de hidrogen verde.

În paralel va fi demarată procedura de achiziție a acestui tip de autobuz. Studiul de fezabilitate a fost deja aprobat, deci urmează să fie demarată procedura de construire a fabricii, în incinta autobazei noastre de str. Plevnei”, a arătat directorul general al CTP, Liviu Neag.

“Cluj-Napoca este orașul cu stadiul cel mai avansat din România în investiția unei stații de producere locală a hidrogenului. Automat lucrurile devin mult mai interesante pentru că atunci scad costurile de producție, iar costul pe kilometru devine mult mai mic. Modelul pe care îl prezentăm aici îndeplinește cu succes toate cerințele unui autobuz urban.

Este un vehicul cu emisii zero, propulsat electric, cu un mare avantaj – autonomia. Spre deosebire de autobuzele doar cu baterii, unde autonomia nu e suficientă pentru un parcurs zilnic complet, cel pe hidrogen asigură 600-700 km, peste necesarul unui transport public zilnic”, a menționat Bogdan Aldea, director de vânzări la Daimler Truck & Bus România.

Oraș-test pentru producători

Producătorul german a prezentat, la Cluj, modelul Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell, menit să propună o soluție tehnică viabilă pentru înlocuirea autobuzelor cu propulsie convențională. Turneul mai cuprinde orașele Pitești, București, Iași și Oradea. Autobuzul va reveni în Germania pentru a pune capăt turului pe 6 octombrie.

Modelul prezentat are o autonomie de 600 km în varianta solo (88 pasageri) și 500 km în cea articulată (128 pasageri) fără necesitatea încărcării intermediare. Costul unui asemenea autobuz este de 900.000 €. Acesta folosește baterii litiu-ion de ultimă generație și o pilă de combustie compactă pe bază de hidrogen.

Managementul termic inteligent utilizează căldura reziduală a pilei de combustie pentru climatizarea habitaclului în sezonul rece, reducând consumul de energie. Funcția de precondiționare la distanță asigură temperatura optimă înainte de plecare fără a descărca bateria.

Mercedes, după Toyota

Municipalitatea și-a propus construirea unei uzine care să producă hidrogen – inclusiv din deșeuri – pentru autobuze, trenul metropolitan, termoficare. Obiectivul a fost anunțat, anul trecut, la testele cu un autobuz Toyota pe bază cu pile de combustibil pe bază de hidrogen, produs în Portugalia, prezentat aici prin programul european JIVE, de promovare a noii tehnologii în Europa Centrală și de Est.

“Ne dorim să avem o flotă de astfel de autobuze, uzină de producere, stație de încărcare de hidrogen, alături de componenta electrică. Vrem să producem energie pe bază de hidrogen la compania de termoficare și să avem rame de tren metropolitan pe baza acestui combustibil. Nu facem uzina doar pentru autobuze, vrem să gândim, cu UTCN, un proiect pe hidrogen pentru termoficare, deșeuri”, spunea edilul Emil Boc.

„Avem o echipă dedicată acestui domeniu; mai mult, UTCN face parte din Hubul de Hidrogen care reunește mai multe universități din România și institute de cercetare, așa încât zona de hidrogen va fi una de cercetare pentru viitor”, a precizat rectorul UTCN, Vasile Țopa.

Exit mobile version