Dan Lăzărescu, recent numit CEO al Robert Bosch România, a inaugurat, la prima sa apariție publică, BoschLab, spațiu destinat formării studenților Facultății de Automatică și Calculatoare (FAC) în sisteme software pentru vehicule inteligente și conducere autonomă.
“Este primul meu eveniment în calitate de director general, la patru săptămâni de la desemnarea în funcție, sunt foarte onorat. Acum 10 ani am început să discutăm despre primele contracte de studiu cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN).
Acest parteneriat este extrem de important pentru Bosch. Mergem pe acest drum de mulți ani, cu siguranță nu va fi ultimul nostru proiect comun. Bosch se află acum într-un proces de transformare.
Vă prezint, în premieră, viziunea noastră, bazată pe trei elemente: modern, performant și pentru oameni. Primul element, modern, este ceea ce găsiți în acest laborator, în UTCN, în complexul Observator – noul și viitorul centru de inteligență artificială.
Această transformare înspre modern este extrem de importantă. Trebuie să spargem vechile obiceiuri și să gândim modern. Viitorul este unul al modernismului, vă încurajez să nu rămâneți captivi în lucrurile care vă pot trage în spate.
Al doilea element este performant, iar aici UTCN este reprezentativă: studenții care acum sunt angajații noștri fiind unii extrem de performanți, iar pentru acest lucru suntem foarte recunoscători. Ultimul element este legat de oameni.
Mă mândresc cu faptul că Bosch nu este o companie care vine și pleacă, e una care vine și stă. Nouă ne place să vedem că, așa cum UTCN creează viitori specialiști, și noi contribuim la crearea de comunități care se bazează pe valori comune, care prosperă și progresează.
Aceste trei elemente le regăsesc în totalitate în UTCN și mă bucur că vom avea ocazia să facem și alte proiecte de acest gen”, a dezvăluit Dan Lăzărescu, director general al Robert Bosch România.
„Magnet” pentru viitorii studenți
“Bosch este un partener strategic al nostru, iar noul laborator reprezintă rezultatul unui parteneriat consolidat în timp. Vă asigur că vom răsplăti acest efort prin studenții buni pe care îi vom pregăti și care vor lucra la Bosch”, a declarat rectorul UTCN, Vasile Țopa.
“Este o oportunitate foarte importantă pentru studenți să aibă la dispoziție un astfel de laborator, echipamente moderne pe care să lucreze, tehnologii moderne. Aceste aspecte le vor aduce un mare avantaj atunci când va fi vorba despre dobândirea de competențe.
Deschiderea laboratorului consolidează relațiile cu Bosch cu care am avut foarte multe colaborări fructuoase. Orice laborator creează și oportunități de cercetare, deci în mod sigur unele experimente realizate aici vor putea fi diseminate pe partea științifică.
Un nou laborator înseamnă dezvoltarea bazei materiale. Pe viitorii candidați îi poate face să ia decizia de a opta pentru FAC. Studenților le doresc să returneze cunoștințele într-o formă utilă mediului socio-economic”, a spus decanul FAC, Vlad Mureșan.
“Am început proiectul laboratorului în ideea de a face un spațiu pentru a pune în fiecare zi împreună partea de teorie cu cea de practică. Am introdus un curs nou în planul de învățământ – sisteme bazate pe cunoaștere, dezvoltat cu diviziile de la Bosch.
Am văzut ce competențe noi ar trebui să aibă studenții, așa am gândit activitățile de laborator. Studenții vor pune în practică noile noțiuni de la curs la proiecte și laboratoare, vor lucra cu tehnologii similare cu cele din industrie, deci le va fi mult mai ușor să se integreze.
În acest laborator se ține și cursul de conducere autonomă de către experții Bosch pentru studenții FAC, stațiile de lucru sunt mai performante, având inclusiv părțile de Machine Learning și AI. Am gândit laboratorul și ca spațiu de coworking.
Mulți dintre angajații Bosch sunt absolvenți de-ai noștri, au fost ani în care compania a recrutat și 40. Sunt absolvenți din 2018 care au avut contact cu Bosch la nivel de licență, disertație și au ajuns în poziții de lideri în companie. În 2025 s-a dublat numărul studenților interesați de acest curs”, ne-a spus Roxana Both-Rusu, coordonator al proiectului.
UTCN a organizat inaugurarea laboratorului BoschLab – The Space for Software Defined Vehicles, spațiu educațional și de cercetare avansată dedicat formării studenților în sisteme software pentru vehicule inteligente și conducere autonome. Bosch și UTCN colaborează în proiecte educaționale și de cercetare, compania angajând anual absolvenți ai instituției.
Decanul FAC: “Deschidem curând un laborator cu Terapia”
Cum ați materializat acest proiect?
Noi am avut dintotdeauna colaborări bune cu Bosch pe liniile didactică și de cercetare, acest laborator reprezintă o consolidare, dotat în urma unei sponsorizări constând într-o sumă consistentă, investiție ce a cuprins mobilierul și echipamentele. Studenții vor avea șansa să lucreze pe echipamente noi, aspect care se va materializa într-o îmbunătățire a competențelor pe care le dețin.
Ce se va întâmpla aici?
Vor fi studiate aplicații referitoare la achiziția și procesarea datelor cu ajutorul senzorilor care ulterior vor fi prelucrate prin utilizarea unor algoritmi de AI în diverse domenii. Va fi o parte fizică, de hardware, ce implică senzoristica și sistemele de achiziții de date, apoi partea de procesare, utilizând algoritmi moderni precum cei de AI cu diverse rezultate concrete.
Câți studenți ajung să lucreze la Bosch?
Avem foarte mulți absolvenți care lucrează acolo, de la specializările automatică și calculatoare, în principal la centrul de inginerie de la Cluj-Napoca, dar și la fabrica de la Jucu. Studenții noștri reprezintă o importantă sursă de recrutare pentru Bosch, au toate condițiile pentru a se dezvolta așa cum își doresc.
Mai aveți astfel de laboratoare sponsorizate de companii?
Avem un laborator în parteneriat cu grupul american Emerson, iar în februarie vom inaugura un nou laborator, de conducere a proceselor industriale, în colaborare cu producătorul de medicamente Terapia.
Cum vedeți viitorul pieței auto?
Aceasta va evolua pe partea de optimizare pe componentele electrică și termică – consum energetic, reducerea noxelor, diminuarea poluării la mașinile electrice prin depozitarea bateriilor și a componentelor asociate acestora. Cine va produce un autovehicul mai eficient energetic din perspectiva reducerii poluării va avea multe de câștigat. Probabil că într-un viitor nu prea îndepărtat vor fi și autovehicule aeriene, aceasta pentru că se va ajunge la o saturație pe șosele, nu va mai fi loc fizic ca să circule atâtea mașini.
Poate începeți un proiect pe vehicule spațiale…
O tendință de actualitate este și conducerea autonomă, în SUA există aplicații de tip taxi fără conducător auto propriu-zis: mașina este condusă de către o aplicație software conectată la partea hardware. Componenta autonomă este o direcție de dezvoltare care implică însă mai multe probleme. Una este comunicarea între autovehicule ca să se eficientizeze traficul și să se evite accidentele. Apoi, legislația: cine este socotit vinovat dacă se întâmplă un accident, cine răspunde – producătorul autovehiculului, proprietarul acestuia, inginerul care a proiectat sistemul de evitare a neplăcerilor?
Văd că nu excludeți nici autovehiculele “clasice”.
Într-un orizont de timp limitat, vor rămâne pe piață și cele termice pentru că în momentul actual nu există capacitatea de producție energetică astfel încât să acopere un necesar de consum în situația în care vor exista numai astfel de autovehicule. Se pune apoi problema autonomiei la cele electrice. Dacă ne referim la trasee lungi, autostrăzi, unde nevoie de a accelera este mai mare, atunci consumul crește, iar autonomia lor scade.
