Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Metroul de Cluj s-a împotmolit în birocrație

metroul

Asociația Pro Infrastructură (API) cere transparență, acces la ședințele de progres și contractarea unui manager competent și responsabil care să reprezinte beneficiarul în relația cu antreprenorii și supervizorii.



“Metroul ușor clujean e-n plop și plopu-n aer. Cu un ordin de începere emis pe 1 septembrie 2023, după o ceremonie electorală de prost gust regizată cu ocazia primei lopeți din 5 iunie 2024, n-are nici finanțare asigurată, nici proiect tehnic finalizat, deci nici autorizație de construire, însă debordează de promisiuni.

Primăria Cluj-Napoca (PCN) a plătit în 2024 un avans de 232 milioane euro, bani primiți de la guvernul Ciolacu, către antreprenorul general Gulermak. Probabil primarul Emil Boc are un plan precis de a face rost de ceilalți bani necesari ca să acopere valoarea contractului de 1,8 miliarde € fără taxa pe valoarea adăugată.

Fiindcă n-a fost în stare să pregătească bine și la timp magistrala, aceasta a fost scoasă de pe Planul Național de Redresare și Reziliență și pusă pe Programul Transport, însă doar verbal fiindcă n-are nici măcar cererea de finanțare depusă.

Din alocarea de 1,2 miliarde € disponibilă, doar linia de metrou M4 din București are contract de finanțare semnat de 2,1 miliarde €. Și mai sunt cereri ale beneficiarilor de 658 milioane € pentru trenul metropolitan Cluj-Napoca, linia tram-train Oradea și modernizarea M2 București”, conform API.

„Systra și Metrans se află în conflict de interese”

“Primarul Emil Boc nu se grăbește să-și asigure măcar o parte din restul de 1,5 miliarde €, plus TVA, cât mai are nevoie. Și nici nu mai are loc în Programul Transport, unde mai este spațiu doar de vreo 800 milioane € până când se atinge pragul de supracontractare de 300%, bani iluzorii pe care oricum se bat și alții.

Totuși, poate ne mișcăm în teren. Din avansul primit, Gülermak a cumpărat două TBM-uri, mașinăriile care sapă tunelurile, estimate la cel mult 30 de milioane €. Însă ele zac dezasamblate, fără proiect de conectare la o sursă de apă și energie electrică. Și fără fabrică de bolțari, prefabricatele din beton care „îmbracă” galeriile săpate de cârtițele mecanice.

Discursul public este încă dominat de o microproblemă: un zid de piloți forați la organizarea de șantier. Atât s-a putut. Ni se pare nouă sau suntem luați de proști?! Așa cum spunem de ani întregi, este îngrijorător că Primăria Cluj-Napoca nu are capacitatea de a gestiona investițiile majore: metroul, trenul și centura metropolitană.

Vin tot mai multe semnale că și Gulermak ne vinde gogoși pe care domnul Boc le servește mai departe clujenilor. Supervizorii care vor încasa vreo 40 milioane €, cei de la Systra și Metrans, sunt într-un evident conflict de interese: tot ei au livrat studiul de fezabilitate găunos care generează acum blocaje în proiectare.

Solicităm transparență, acces la ședințele de progres și contractarea unui manager competent și responsabil care să reprezinte beneficiarul în relația cu antreprenorii și supervizorii”, transmite API.

În 2023 a fost semnat contractul de proiectare și execuție de lucrări de infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), automatizare de trafic, racordare la alimentarea cu energie electrică) aferente magistralei. Panoul de șantier atestă ca dată a construcției 3 iunie 2024, iar cea a finalizării, 2 decembrie 2031.

Proiectul metroului constă în proiectarea,  construcția, echiparea și punerea în funcțiune a unei linii de metrou ușor, fără vatman, în Zona Metropolitană Cluj, de 21 km, având 19 stații și un depou, dotate cu facilități pentru integrarea cu celelalte sisteme de mobilitate.

metroul





Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Produs de Cluj

Produs de Cluj, model de bune practici. Două evenimente în paralel la Dej

Articolul următor

European Accesibility Act – ce măsuri concrete trebuie să ia companiile?

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Brașov, Covasna și Harghita 2024
The Voices of Business Awards Arad, Timiș și Caraș-Severin 2024
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
Investiții
Infrastructură
Turism
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share