Fondatorul celui mai mare complex turistic din Ardeal, deținător al unui business de 150 milioane € pe Dealul Feleacului, pe 100 ha, spune, pentru Transilvania Business, de ce își dorește să investească 35 de milioane pentru schimba fața stațiunii Muntele Băișorii.
Ce era înainte de Wonderland, cum ați ajuns aici?
În 2004, aveam Sala Talisman, în cartierul Zorilor, unde a apărut primul supermarket din Cluj, între blocurile din complexul Observator, înainte fiind restaurantul Orizont, cel mai mare de evenimente de pe vremea lui Ceaușescu. S-a nimerit că sora primarului Emil Boc avea geamurile fix spre intrarea mea și încontinuu făcea moțiuni peste moțiuni că o deranjez. Atunci m-am panicat și am zis că mă duc unde văd cu ochii, să nu am niciun vecin. În 2005 mi-am luat teren aici, însă abia în decembrie 2012 am obținut autorizația de construire. Am așteptat cinci ani să îmi dea localnicii drum de acces de jos. Era un teren mlăștinos. Cumpăram câte o parceluță de câte 1.000 mp, de la zeci de oameni. Am făcut de atunci vreo 3-400 tranzacții, în fiecare săptămână, de am amețit. Acum am în intravilan 10 ha, al meu 10 ha pădure și altele, plus 85 ha concesionate, deci în total peste 100 ha, în diverse categorii de folosință.
Văd că se lucrează din greu afară, aveți șantier.
Nu este al meu, e dincolo de gard, sunt mai mulți investitori, unul dintre ei, dezvoltator imobiliar, ridică 2.000 de case, a cumpărat mai multe terenuri.
Piața de hoteluri și restaurante cum o vedeți?
Întotdeauna a fost una cu suișuri și coborâșuri, dar trebuie să te adaptezi în viață. Noi, cei din HoReCa trebuie să ne creăm businessuri care să nu depindă de politicieni. Cu cât ei ne îngreunează mai tare în viață, noi trebuie să compensăm prin munca noastră ca să contracarăm aceste neajunsuri. Cât timp este contextul favorabil tu, ca patron, poți să mergi într-o vacanță; dacă nu, trebuie să pui osul: să optimizezi lucrurile, să nu ai pierderi, să gândești fiecare om, să fructifici fiecare oră lucrată ca să poți aduce plusvaloare, să îți bați capul noaptea ca să îți vină idei. Dacă ratele la bancă sunt aceleași și venitul un pic, înseamnă că trebuie să mai inventezi ceva, să atingi o nouă nișă.
Este cea mai grea perioadă pentru HoReCa?
Eu zic că, dacă vei face pe plac clientului, niciodată nu poți falimenta. Nu m-am uitat la concurență, ci doar să îmi pun eu ideile în practică. Am întotdeauna cel puțin 10 idei în plus, însă efortul este să faci rost de buget și să le pui în practică. În pandemie mi-am dat seama că, dacă toată societatea este în faliment, vei depinde direct de aceasta. Am fost conduși de oameni politici interesați numai de treburile lor, nu foarte competenți, care toată viața lor nu au plătit o taxă pe valoarea adăugată, nu au avut angajați cărora trebuie să le dea salariu în ziua respectivă. Ei se cațără pe aceeași oameni pe care îi sufocă, iar pe ai lor nu îi ating cu nicio lege.
O simțiți la venituri?
Este panica aceasta că lumea nu mai cheltuie, deși salariile nu au scăzut ori s-au înjumătățit. În România, numai când se aude că este război în Israel, scade tot, nu se mai investesc bani, cad bursele, nu te mai creditează băncile. Sunt de fapt speculații, o presiune indusăă de unii care exploatează aceste informații. Toate au însă impact asupra clientului care nu mai vine la tiroliană, spunând că dacă este gratis în parc, merge acolo pe un leagăn, că poate vin vremuri grele. În țara noastră suntem aproape într-o continuă criză: din 2008 în 2010, apoi pandemia, războiul cu Ucraina, instabilitatea politică, înscăunarea lui Donald Trump ca președinte, războiul din Gaza. Dacă nu am avea atâtea rețele de socializare, am trăi bine, echilibrat și lejer. Eu trebuia să fac o tranzacție serioasă, să vând o parte din proprietate, dar mi-a spus cumpărătorul că, în urma unui eveniment din Israel, nimeni nu mai scoate niciun ban, toată lumea stă să vadă ce se mai întâmplă, cum reacționează SUA. Altădată dispăreau civilizații, imperii întregi într-o zi, dar lumea își făcea treaba, acum dacă este un pic de agitație la 3-5.000 km de noi, suntem terminați. Din păcate, această percepție deformată afectează consumatorul, în primul rând cel de divertisment.
Informaticianul din HoReCa
Darius Mârza este de profesie IT-ist, cu ambii părinți ingineri, însă a pornit în business ca furnizor de servicii de sonorizare, foto-video pentru evenimente, apoi ca organizator. A cumpărat o fermă cu 58 de bivoli, nu a găsit forță de muncă și vândut-o, apoi a lucrat timp ca programator la companiile Iquest și NetLogic, însă a abandonat domeniul când a început proiectul din Feleacu. Investiția în resortul de lux Wonderland se ridică până acum la 50 milioane €, inclusiv credite și datorii. Mârza evaluează zona Wonderland la 150 milioane €; i s-a făcut o ofertă de 100 milioane € pe care nu a acceptat-o. Wonderworld Feleacu, principala firmă din grup, profilată pe activități recreative și distractive, înregistra în 2024 afaceri de 14 milioane lei și un profit minim, cu 46 angajați.
Cum stați ca business, la ora actuală?
La noi, venitul de bază este din partea de evenimente, 90% din activitate, unde nunta, banchetul sau botezul care sunt contractate nu se anulează. Ceea ce ne impactează este acel 10% prin faptul că omul nu mai iese la restaurant, la cazări pretențioase, la activități de divertisment plătite. Deci impactul este la activități în care omul are de ales, nu la cele la care trebuie să meargă – nunta fiind de multe ori și o obligație. Desigur, în pandemie au fost afectate și nunțile.
S-au închis restaurante de fine dining în Cluj, s-au deschis multe fast-food-uri.
Am observat această tendință și la noi la cazări: la ce este foarte top lumea face un pas în spate, merge la buget redus; deși salariile nu au scăzut, oamenii sunt mai reținuți. Ei au aceiași bani dar se gândesc că nu știu ce mai vine și nu cheltuiesc mult pentru că este tensiune, panică asupra consumatorului.
Cât de mult vă afectează măsurile fiscale ale guvernului?
Când aud că România ia împrumuturi să plătească pensiile și salariile, îmi urcă tensiunea. Asta în loc să alocăm fonduri pentru mărirea infrastructurii de energie electrică. M-am străduit să punem panouri solare, având o expunere foarte bună, dar nu am putut să accesăm fondurile care s-au acordat, de altfel toți cei din HoReCa, nefiind considerați ca mari consumatori industriali. Eu plătesc 2-300.000 lei / lună pentru curent, în funcție de anotimp, 80% din cheltuielile totale. Ca să accesăm acea finanțare, trebuia să nu avem datorii la bugetul de stat, nici măcar dacă beneficiam de eșalonare, cazul nostru. În 2019 am avut de achitat 1,2 milion € impozit anul următor, având atunci activitate foarte bună, trebuia să plătesc în anul următor, în plină pandemie, când am avut scădere de venituri de 97%, când nici măcar salariile și curentul nu le-am putut acoperi. Normal că am făcut eșalonare, iar astfel nu m-am calificat la nicio linie de finanțare publică. Când am plătit integral eșalonarea ca să apuc să depun la timp proiectul, am constatat că doar 20% dintre proiecte s-au analizat. Dacă nu aveam inițiativa evenimentului Wonder Family Fest, pentru care a trebuit să apelez la credit, obțineam de la bănci suma necesară, 500.000 €, și nu mă mai complicam cu statul. Eu n-am avut niciodată bani la dispoziție, i-am obținut doar prin muncă, tenacitate, perseverență și, desigur, cu credite.
Ce planuri aveți de aici încolo?
Efort și sacrificiu. Încerc să optimizez totul la maxim, începând de la energie electrică. În ultimii cinci ani am investit doar în partea turistică și de agrement, care acum se resimt foarte tare din pricina că lumea nu mai cheltuie bani. Toți banii de evenimente i-am băgat să dezvolt partea turistică și de activități care merg șubred, fiind foarte afectate, însă plătesc toate ratele și dobânzile aferente acelor credite. Practic, toate acele bunuri pe care le-am achiziționat nu produc, însă noi ținem și angajații, și creditele din businessul de evenimente.
Mai extindeți complexul?
Deocamdată doi ani stau în stand-by, să îmi revin.
Ați cumpărat complexul Alpin, din Băișoara, care e următorul pas?
Doi am stat în negociere acolo, am luat hotelul indirect, printr-un apropiat de-al meu. Vizavi de Alpin am două cabane, de 27 de ani, acolo am schiat pentru prima dată, mi-a plăcut la Cabana Pionierilor. Din păcate, hotelul s-a tot degradat de la un an la altul, toată lumea voia să profite și să nu facă nimic. Poate reușesc să iau toată zona și să fac o treabă faină. Din păcate poți să faci din hotel o perlă de aur dacă nu ai la dispoziție și pârtia, care este în proprietatea Primăriei Băișoara. Problema este birocrația, nu poți să faci anumite lucruri dacă în cartea funciară terenul figurează în categoria de folosință lizieră sau pădure. Deci trebuie scos din circuitul forestier, procedură care durează mult, iar după ce se intabulează pârtia, studii de fezabilitate și oportunitate, se constituie caietul de sarcini în vederea scoaterii la licitație.
Cât ar fi investiția?
La hotel se ridică la 8 milioane €, este de trei stele, construit acum 50 de ani, dar bine conservat. Ar fi ideal ca în primăvara viitoare să putem deschide șantierul la pârtie. Investiția totală s-ar cifra la 30-35 milioane €, însă sper să o optimizez.
Cum veți gestiona și Wonderland, și Băișoara?
Simplu: aici vârful de sezonul este vara, acolo începe din decembrie până în aprilie. Deci 90% dintre oameni, inclusiv de la parcul de aventură, telescaun, tiroliene i-aș muta acolo. Pe toți i-am învățat, i-am pregătit să utilizeze ratracuri, pot să fac permutarea, așa le-aș da activitate tot anul, altfel au patru luni pe zero. Avem 100 de oameni în activitatea constantă, iar în funcție de evenimente, până la 250 în perioada de vârf, mulți zilieri, personal de servire.
Un complex imens
Spațiul în care se află Wonderland ocupă 32 ha, însă posibilitățile de extindere merg până la 100 ha. Resortul de lux cuprinde spații de cazare de 4-5*; patru săli de evenimente pentru 2.500 de invitați; centru de echitație; parc de aventură (cățărare, bungee jumping); parc cu dinozauri animatronici și animale în libertate; telescaun, tiroliană, tubing, pistă de bob gravitațional; bază sportivă cu terenuri; piscină exterioară de 3.000 mp cu plajă de 10.000 mp; spa; zonă de jocuri; zboruri cu balonul sau elicopterul. Acesta găzduiește 700 de evenimente pe an, până acum organizând 14.000. Familia Mârza a cumpărat acum doi ani Hotelul Alpin, din Băișoara, strategia fiind ca după preluarea domeniului schiabil să transforme zona într-un complex cu restaurante, săli de conferință, cramă, spa, patinoar, teren de minigolf, heliport.



