Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Cei mai doriți angajatori din România

Unde își doresc cel mai mult să lucreze românii în țară? Evident, la multinaționale. Ce oferă ele în plus față de firmele autohtone? În primul rând, salarii mult mai bune, dar și o cultură organizațională și un mediu de lucru greu de regăsit în cele locale. Vă prezentăm companiile cele mai dorite și strategiile pe care acestea le pun la bătaie pentru a înrola cei mai buni angajați din România. Instrumentul folosit: platforma online Unde Lucrăm, unul dintre cele mai eficiente sisteme de măsurare a satisfacției salariatului – adică informațiile “direct de la sursă”. Principalele criterii: evaluările angajaților, salariile, beneficiile și interviurile.
Top general România
1. Microsoft 9,55
2. Profit Point 9,47
3. Oracle 9,16
4. Emerson 9,09
5. Nobel 9,06
6. IBM 9,04
7. Continental 8,98
8. Honeywell 8,95
9. ING 8,94
10. Playtika 8,93
Sursa: Undelucram.ro
Cele mai bune venituri din țara noastră se obțin în serviciile din IT, dar și în domenii industriale ca extracția petrolului, activități anexe extracției, prelucrarea țițeiului ori fabricarea produselor din tutun. În domeniul financiar-bancar cel mai bine stau intermedierile financiare, dar și sectorul de asigurări, reasigurări și fonduri de pensii, în timp ce salariile în bănci nu sunt prea tentante. Transportul aerian este plasat sus în vârful ierarhiei salariilor nete. Surprinzătoare este prezența activităților de editare, în timp ce administrația publică nu mai este demult Cenușăreasa salariilor, venind puternic din urmă, ca și sectorul de apărare, cu venituri nete care se apropie de 1.000 de euro. Deci bătaie pe un post la stat.
Nivelul cel mai ridicat de salarizare este la serviciile IT (6.157 de lei), iar cel mai mic, la hoteluri și restaurante (1.409 lei), deci o diferență de 4.748 de lei între o cameristă și un informatician. Creșterea cea mai importantă de salarii s-a resimțit la fabricarea autovehiculelor și accesorii (+14 %), iar cea mai mare scădere a avut loc în industria metalurgică (-3,6 %), în timp ce industria cea mai constantă a fost fabricarea altor produse din minerale nemetalice (+0,09 %). La 89 % dintre domeniile de activitate se constată variații pozitive ale veniturilor și numai la 11 % acestea sunt negative. Salariile cele mai mici se dădeau la hoteluri și restaurante (1.409 lei), fabricarea articolelor de îmbrăcăminte (1.536 lei), prelucrarea lemnului (1.661 lei), prelucrarea pieilor (1.720 lei), construcții (1.742 lei).
Top salarii medii nete (noiembrie 2017)
Servicii în tehnologia informației 6.157 lei
Extracția petrolului 4.803 lei
Transporturi aeriene 4.726 lei
Intermedieri financiare 4.649 lei
Prelucrarea țițeiului 4.574 lei
Asigurări, reasigurări, fonduri pensii 4.413 lei
Activități anexe extracției 4.408 lei
Fabricarea produselor din tutun 4.328 lei
Activități de editare 4.200 lei
Administrație publică, apărare 3.952 lei
Bănci, instituții financiare
ING este cea mai apreciată bancă ce activează în România pentru mediul dinamic pe care îl oferă, șansele de dezvoltare, competitivitate și mediu tânăr, atmosfera de lucru, respectul și înțelegerea față de angajați, timpul de soluționare a problemelor foarte redus, colegii competitivi, serviciile de calitate, în general, o bună rampă de lansare pentru job-uri viitoare. I se reproșează în schimb mediul bățos corporate, comunicarea între departamente, volumul mare de muncă – uneori peste program, sistemul IT dificil, procedurile multe și stricte.
“O companie în care trebuie să stai maxim 3-4 ani, după care să fugi către altceva”, rezumă un ofițer bancar din București. Sfaturi pentru conducere: “Trebuie lucrat la sistemul de garanție și restituire de comisioane, e absurd să pui tu banii înapoi după ce ai alergat după ei”, remarcă un consultant financiar clujean.
Un manager de relații cu clienții din Sibiu câștiga 1.200 de lei, un back officer, 1.400-1.600 de lei, un analist de servicii IMM, 2.500 de lei, un sourcing officer, 3.500 de lei, plus bonus anual de 5.000 de lei, un business analyst, 4.500 de lei, iar un software developer ajungea la 12.000 de lei. Într-un top dominat de multinaționale își găsesc loc, alături de o bancă locală, și instituții de credit mici și dinamice ca Icredit, Fire Credit, Provident, însă la mare distanță față de primele.
ING 8,94
BCR 8,67
Raiffeisen 8,66
Banca Transilvania 8,52
BRD 7,92
Icredit 7,30
Fire Credit 7,28
Provident 7,28
Societe Generale 7,14
Bancpost 7,10
BPO, servicii
Hewlett-Packard apare de două ori în top prin HP Inc și HP Enterprise. Holdingul american este dorit pentru posibilitatea de a lucra de acasă – chiar integral, oportunitatea de a schimba echipa și țara, acțiunile la firmă oferite gratuit, automatizarea proceselor, bonusurile de performanță consistente (chiar echivalentul unui salariu întreg), feedback-ul periodic, programele de carieră și de formare, dar și pentru beneficii ca tichete de masă, reduceri la multe magazine, abonament la sală, prime pentru copii de sărbători, asigurare medicală.
Carențele observate de angajați sunt procesele automatizate deficitare, birocrația excesivă, statul peste program, șansele mici de creștere. Managerilor li se cere o mai mare implicare și asumarea responsabilităților, revizuirea sistemelor de carieră și promovare, păstrarea angajaților proprii în detrimentul celor subcontractați. Salariul unui analist se ridică la 2.000-2.200 lei, al unui project manager, la 3.800 de lei, a unui PHP developer, la 5.500, al unui business analyst, la 8.600 de lei.
HP 8,89
Genpact 8,70
HP Enterprise 8,63
Xerox 8,51
Teleperformance 8,38
Accenture 8,36
Stefanini 8,33
Wipro 8,23
Sykes 8,16
Telus 8,12
Retail
O firmă autohtonă surclasează mari lanțuri comerciale precum Kaufland sau Carrefour, iar Auchan, Cora, Profi nici măcar nu apar în top. Mobexpert este apreciată pentru stagiile de internship, echipă, oportunitățile de avansare, pachetul de compensații și beneficii, organizare, deschidere spre nou, ședințele săptămânale, colectivul tânăr, tehnologiile actualizate. Deficiențele semnalate sunt volumul mare de muncă, programul de lucru prelungit, fluctuația de personal.
Un consilier clienți ia 1.700 de lei, un asistent manager, 1.800 de lei, un specialist resurse umane sau un product manager, 3.000 de lei. Pe poziția a treia apare un alt angajator autohton, Dedeman, apreciat pentru salariile bune – dar care depind de vânzări, discounturile pentru salariați, beneficiile numeroase, fiind “sancționat” mai ales de aceștia pentru programul de lucru în weekend și în sărbătorile legale. Supermarketurile din România sunt prezente prin nume precum Mega Image sau Lidl, iar comercianții de produse electronice, prin Emag sau Altex.
Mobexpert 8,68
Kaufland 8,61
Dedeman 8,49
Carrefour 8,46
Emag 8,43
Decathlon 8,35
Mega Image 8,34
Lidl 8,25
Interbrands 8,03
Altex 8,02
Producție
Americanii de la Emerson sunt cei mai “vânați” pe partea de producție, fiind tatonați de grupurile Continental și Honeywell. Majoritatea angajatorilor fac parte din sectorul automotive, însă a pătruns și British American Tobacco (BAT). Dintre companiile din domeniul petrolului apar OMV Petrom și Rompetrol. Oamenii își doresc să lucreze la Emerson pentru salariul atractiv, programul flexibil, echipa dinamică, mediul multicultural, al 13-lea salariu, multitudinea de bonusuri.
Angajații din Cluj reproșează faptul că sediul este la capătul orașului, că au salarii destul de mici față de alte companii din domeniu, că nu beneficiază de feeedback, se plâng de fluctuația mare de personal sau de volumul foarte mare de lucru. “Fiți mai atenți cu angajații loiali, oferiți mai mult suport, training și recunoaștere angajaților”, își sfătuiește superiorii un inginer.
2.100 de lei ia un operator asamblare, 2.700-4.000 un inginer, 4.500 un team leader, 6.500 un manager.
Emerson 9,09
Continental 8,98
Honeywell 8,95
BAT 8,43
Petrom 8,06
Autoliv 7,90
Schaeffler 7,87
Leoni 7,74
Lear 7,73
Rompetrol 7,61
Software, tehnologii
Vârful de lance în IT este Microsoft, cotată cu un punctaj aproape de perfecțiune, după ce o perioadă Oracle a fost pe primul loc în preferințele informaticienilor. “Cea mai bună alegere pentru carieră și nu numai. Cei mai buni oameni din branșă. Management de top, apropiat și mereu conectat la oamenii din echipă, îndrumare continuă în carieră”, își definește compania un angajat.
Atuurile corporației americane sunt mediul dinamic și interactiv, accesul la ultimele tehnologii și produse, echipe foarte bune și colaborative, transparență, dezvoltare continuă, mentorat, beneficii, activități relaxante și flexibile.
Cea mai mare problemă semnalată este lucrul frecvent peste program. În acest domeniu oamenii pun un foarte mare accent pe prestigiul brandului, astfel că nume mari precum Oracle, IBM, Bitdefender sau Avira apar menționate frecvent. Salariile sunt și ele în consecință: un manager de proiect sau un escalation engineer câștigă 7.500 de lei lunar, iar un inginer de suport, aproape 11.000 de lei.
Microsoft 9,95
Oracle 9,16
Nobel 9,06
IBM 9,04
Playtika 8,93
Cegeka 8,83
Bitdefender 8,74
Zitec 8,73
Unisoft 8,62
Avira 8,62
Telecomunicații
Cei doi granzi ai pieței de telefonie mobilă din România, Orange și Vodafone, merg cap la cap, la o diferență infimă, rivala pe TV cablu RCS&RDS fiind la o distanță apreciabilă față de acestea, iar UPC, și mai departe. Alte două grupuri multinaționale, Ericsson (Suedia) și Telekom (Germania) ocupă poziții bune în top, iar Huawei este și ea prezentă. Totuși, un asistent de relații cu clienții sau un reprezentant de vânzări ia la Orange doar 1.200 de lei pe lună, cu mențiunea că ultimul obținea încă 2.000 de lei din comisioane, iar un business sales representative, 3.000 de lei din comisioane, la un salariu de 2.000 de lei.
Un director din Cluj-Napoca ajungea la venituri de 9.000 de lei, cu salariu de 4.000 de lei, bonusuri, comisioane și tichete de masă, deși lucra în regim part time. Tot 9.000 de lei lua un DevOps engineer din București, dar cu carte de muncă integrală. Asigurarea de sănătate, posibilitatea de avansare, condițiile bune de lucru erau cele mai apreciate, iar salariile mici de început, cele mai dezavuate.
La concurența de la Vodafone, salariații indică printre avantaje sistemul de salarizare, mediul de lucru, acceptarea de tineri fără experiență, lucrul în echipă, beneficiile (voucher pentru telefon, decontarea combustibilului, asigurare medicală și stomatologică), iar printre deficiențe, stresul, procedurile stufoase, managementul mediocru din retail.
Un operator call center sau un reprezentant de relații cu clienți ia 1.400-1.600 lei/lună, un lider de proiect, 4.100 de lei, un analist financiar, 4.900 de lei, un director de magazin, 6.000 de lei, cu bonusuri cu tot, iar un innovation specialist, 110.000 de lei pe an.
Sfaturi pentru conducere: “Mai multă înțelegere și empatie pentru angajați. Nu suntem roboți!”, avertizează un funcționar informații cu clienții din Craiova. Un lider de proiect din București are o previziune sumbră: “Cred că o să închidă toate birourile din România și va rămâne numai Operations”.
Orange 8,88
Vodafone 8,87
Ericsson 8,46
Telekom 8,34
Huawei 8,15
RCS&RDS 8,13
UPC 7,90
Elicom 7,54
Expert Connection 7,06

„Anul trecut a fost unul bun pentru economia românească din perspectiva angajărilor, dovadă fiind creșterea numărului de angajați la nivel național. Acest lucru a avut la bază deschideri de birouri, centre logistice, fabrici, noi unități de producție ale investitorilor străini, dar și o extindere a operațiunilor companiilor deja prezente în România. Pe lângă dificultățile întâmpinate în procesele de recrutare, angajatorii s-au confruntat cu provocarea de a menține o retenție bună a angajaților: numeroase companii au fost nevoite să crească salariile sau să îmbunătățească sistemul de bonusare. Tot mai multe fac eforturi pentru a menține o retenție ridicată și pentru a-și motiva angajații să fie eficienți la locul de muncă. Pe lângă tradiționalele beneficii – tichete de masă, abonamente medicale sau prime oferite la evenimente speciale – angajatorii se îndreaptă către conturarea unui brand cât mai solid, prin exploatarea atuurilor din propria organizație”,
Adrian Stanciu, CEO Smartree, companie de externalizări

“La nivelul României, pentru o creștere solidă, nu sunt suficiente doar un grad ridicat de încredere și previzionarea unei perioade de avânt economic, e nevoie de stabilitate politică și financiară. Aceste două elemente sunt esențiale pentru o creștere organică care să aducă încredere investitorilor străini și locali. Pentru dezvoltarea continuă a afacerilor, pregătirea forței de muncă cu aptitudinile potrivite e vitală. Ca parte a strategiei de resurse umane în era tehnologiei, 76 % dintre directorii generali declară că organizațiile lor contribuie la educarea forței de muncă prin intermediul stagiilor de practică și ucenicie. În România, 88 % dintre executivi susțin că implementează programe de învățare și dezvoltare continuă ca strategie pentru a atrage angajații cu abilități digitale. Drept urmare, programa de educație pe termen mediu și lung trebuie să vină în întâmpinarea nevoilor mediului de afaceri și să pună un accent mai mare pe competențele digitale”,
Ionuț Simion, Country Managing Partner PwC

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

RCB Electro 97 din Bistriţa, afaceri de 28 mil. euro, din producţia de cabluri electrice

Articolul următor

Eldi Brutăria, model de succes în industria de panificaţie

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share