Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

„Comunicare și vindecare: managementul relației cu pacienții”

Comunicarea corectă are efecte pozitive asupra sănătății. Dar presiunea timpului și a resurselor limitate poate trece comunicarea în plan secund, cu consecințe reale: pacienți care – voluntar sau involuntar – ascund simptome sau boli, nu urmează corect tratamentul, sunt dificili sau chiar agresivi. Iar acest gen de situații pot duce la reclamații de malpraxis, chiar dacă nu au la bază o culpă medicală.

Prevalența acestei legături cauzale este enormă. Studii făcute în Statele Unite – s-au analizat depozițiile reclamanților în cazuri de malpraxis – au arătat că peste 70% dintre reclamații au fost urmarea unor probleme de relaționare între cadrele medicale și pacienți. S-a descoperit astfel o problemă ignorată multă vreme, pentru că toți se concentrau pe procedurile medicale și pe efectele fizice asupra bunăstării pacienților.
Studiile ulterioare au confirmat o relație extrem de puternică între abilitățile de comunicare a echipei medicale și capacitatea pacientului de a înțelege cu adevărat și de a urma recomandările acesteia. Abilitatea medicului de a asculta, de a explica, de a îndruma într-un mod empatic și plin de considerație pentru situația celui care suferă are efecte profunde.

O relație terapeutică bazată pe încredere și comunicare eficientă este esențială pentru efecte funcționale, biologice asupra stării de sănătate. Pacienții receptivi și informați pot administra cu succes partea care le revine în administrarea unei terapii, mai ales pe termen lung, adoptă comportamente preventive și urmează cu strictețe tratamente pentru suferințe cronice. Dar la fel de importantă este satisfacția pacientului și experiența subiectivă a îngrijirii pe care o primește. La rândul său, aceasta influențează determinant calitatea relațiilor între membrii echipei medicale, satisfacția lor profesională și propriile experiențe subiective. Este un cerc virtuos.
Comunicarea – chiar tehnici de bază, precum ascultarea activă și asertivitatea – va îmbunătăți substanțial relația cu pacienții și va produce efecte pozitive asupra reputației cadrelor medicale. Astfel, cresc și șansele ca pacientul să înțeleagă cu adevărat și să urmeze recomandările medicului, chiar și fără supraveghere.
De asemenea, reduce anxietățile pacienților privind starea de sănătate, rezultatele analizelor și testelor medicale, tratamentele și efectele secundare ale acestora. Anxietățile generează reacții comportamentale atipice; pacientul poate deveni nepoliticos sau chiar agresiv.
De cele mai multe ori, pacienții se simt „la mâna medicului”: li se impune un program de tratament, masă și odihnă cu care nu sunt obișnuiți, au senzația că-și cedează autonomia personală, ceea ce e apăsător și deprimant. Prin comunicare, însă, se pot evita aceste emoții și sentimente negative.
Iar existența unor proceduri de comunicare la toate nivelurile și în orice formă de organizare a activității oferă medicului libertatea să își exercite profesia într-o zonă de confort profesional și personal.

de Cătălin HOSU

 

Cătălin Hosu este consultant de comunicare cu experiență de peste 20 de ani și vicepreședinte al Asociației Române de Relații Publice din 2014. A activat întotdeauna pentru lideri ai pieței: jurnalist de radio, TV și presă scrisă, manager de comunicare, de relații cu presa și purtător de cuvânt pentru o companie multinațională, consultant de comunicare strategică și comunicare de criză. De peste doi ani, activează și ca expert într-un proiect de cercetare al Ministerului Educației, finanțat de Uniunea Europeană.
Cătălin Hosu va susține o prezentare cu tema „Comunicare și vindecare: managementul relației cu pacienții” în cadrul programului științific al Congresului „Zilele Medicinei Dentare Sibiene”, pe data de 23 noiembrie, începând cu ora 10:30, în Aula Magna a Facultății de Medicină, Universitatea „Lucian Blaga” Sibiu, str. Lucian Blaga nr. 2A.
COMM360 este compania de comunicare strategică fondată și condusă de Cătălin Hosu, cu un portofoliu de clienți bine-cunoscuți în sfera publică. Oferă servicii de consultanță, management și training pentru: comunicare strategică, comunicare de criză, managementul reputației, tehnici de comunicare și prezentare, mass media, new media și marketing digital.Horoscopul Azi

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Timișoara: Gala de Binefacere a antreprenorilor italieni dedicată copiilor din medii defavorizate

Articolul următor

Timflow, cel mai avansat sistem de monitorizare prin satelit a transporturilor de buștean

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share