Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Ivan Popovic, Service Unit Manager – Engineering Business Manager NTT DATA Romania: “Cred că o echipă puternică reprezintă fundația fiecărui proiect”

Încă din copilărie, Ivan Popovic și-a dovedit că poate să își depășească limitele, să reușească acolo unde alții renunță. Pasionat de când era adolescent de IT și cu această dorință de autodepășire, nu e întâmplător că a ajuns, de 15 ani, să se specializeze în embedded systems & software și să performeze în acest domeniu. În septembrie 2016 s-a numărat printre primii angajați ai Filialei Novi Sad a NTT DATA Romania. Despre venirea în companie, despre job și industrie, Ivan Popovic, Service Unit Manager – Engineering Business Manager în cadrul NTT DATA Romania, ne-a vorbit într-un interviu acordat prin Skype.

 

Care sunt responsabilitățile dvs. ca Service Unit Manager – Engineering Business Manager în cadrul NTT DATA Romania?
Practic, eu activez ca Service Unit Manager, ceea ce înseamnă că am un rol managerial, de middle management. Momentan am patru echipe în unitate, nu sunt echipe mari pentru că proiectele sunt în dezvoltare, câteva dintre ele au fost demarate în acest an, astfel că încă formăm echipe. De asemenea, sunt Head of Novi Sad Office în cadrul NTT DATA Romania, ceea ce presupune alte responsabilităţi din punctul de vedere al managementului, care nu sunt direct legate de expertiza tehnică.
În plus, ca Head of Novi Sad Office şi ca parte a Advanced Embedded Technologies (AET) Business Unit, lucrez pe partea de suport pentru pre-vânzări ceea ce înseamnă că eu am o prima întâlnire cu clienţii, în principal pe partea tehnică, ca expert în embedded software, astfel încât să îmi pot sprijini colegii, pentru a înţelege cerinţele clienţilor, pentru a le oferi propuneri sau soluţii, în această fază de pre-vânzare.
Această discuţie iniţială este urmată de întâlnirea de vânzări, de partea complexă, în care facem schimb de informaţii suplimentare. Urmează apoi să fie realizată oferta şi ulterior semnăm contractul după care începem să lucrăm pe proiect.
În afara de acestea, sunt responsabil de comunicarea cu clienţii existenţi, care aparţin de Service Unit. Pe de o parte, avem două echipe implicate în două proiecte pentru companii furnizoare în industria automotive, iar o a treia echipă dedicată unei companii IoT. Eu m-am ocupat de pre-vânzări și de conducerea acestor proiecte, dintre care unul a fost încheiat cu succes, iar alte două sunt în curs de finalizare.
Pe partea de management și de livrare, avem mai multe proiecte, dar de acestea sunt responsabili colegi din România.
De asemenea, sunt implicat în estimarea tehnică, în găsirea soluțiilor de arhitectură tehnică.

 

Ce înseamnă soluții de arhitectură tehnică?
Este similar cu arhitectura. Pe scurt, îi oferi clientului un plan incipient despre cum îi vei rezolva problema, la fel cum cineva care își dorește o locuință ar veni la tine și ți-ar cere: Îmi dați, vă rog, o schiță a casei? Nu este vorba doar despre schiță, ci aceasta include și măsurătorile, materialele care vor fi utilizate etc. Este la fel și în domeniul nostru, clientul vine, ne spune că își dorește un anume produs sau să lucrăm la o parte anume a unui proiect mai mare. După aceea noi facem arhitectura, definim cum va fi structurat software-ul, câteodată definim care hardware va fi utilizat în timpul dezvoltării și facem schițe ale soluției. În plus explicăm cum va funcționa, definim întregul concept și apoi începe partea de integrare, însemnând că programatorii dezvoltă soluția, produsul pe baza planului pe care l-am făcut.
Când construiești arhitectura, de cele mai multe ori nu te ocupi și de dezvoltare, de codarea soluției. Câteodată se întâmplă ca arhitecții de software să fie implicați și în codare, dar, în general, nu participă la scrierea codurilor. E adevărat sunt și cazuri când un manager de proiect care are un background tehnic solid poate acționa și ca un arhitect de software. Am fost și eu în această situație când m-am ocupat de managementul proiectului pentru clienți și, în același timp, am oferit și soluția tehnică, arhitectura.

 

De ce ați ales NTT DATA Romania?
Întotdeauna mi-am dorit să lucrez într-o companie mare, să simt că fac parte dintr-o corporație internațională, iar faptul că NTT DATA Romania este parte a unui concern japonez a fost un mare plus. NTT DATA este o companie imensă, care îți oferă multe posibilități pentru dezvoltare profesională și personală, îți oferă foarte mult spațiu de explorat.

 

Care a fost cel mai important proiect pe care echipa dvs. și dvs. l-ați dezvoltat? Dar cel mai provocator?
Din punctul meu de vedere, proiectele sunt ca niște copii pentru ingineri, pentru că inginerii creează lucruri. Când ai copii, nu poți să faci diferențe între ei și să spui că unul îți place mai mult decât celălalt. La fel este și în IT, nu poți să spui că un proiect este cel mai important sau cel mai provocator, toate sunt importante și provocatoare. S-ar putea să ai un proiect de 2-3 luni astăzi care îți aduce odată cu el și un parteneriat pe o lungă durată de timp. Fiecare proiect pe care l-am avut ca inginer în trecut, a fost tratat la fel, am dat tot ce am avut mai bun pentru a-l finaliza în aceeași manieră profesionistă, ceea ce încerc să le transmit colegilor mei, echipelor noastre. Chiar dacă faci o muncă așa-zis plictisitoare, de exemplu developerilor nu le place să scrie documentația, toate aceste lucruri sunt necesare dacă îți dorești să ai rezultate bune. Inclusiv aceste sarcini plictisitoare sunt obligatorii și trebuie să le îndeplinești cu cel mai înalt grad de profesionalism și în modul cel mai bun cu putință.

Din punct de vedere al provocărilor, nu vorbim întotdeauna de o provocare tehnică, ci poate să fie una de logistică, legată de livrarea componentelor, spre exemplu. Această livrare poate să dureze mai mult decât ține efectiv proiectul. Uneori, deși partea tehnică este simplă, este mai provocator să îi comunici unui client că soluția pe care o prezinți tu este unica posibilă.

 

Cât de importantă este echipa în domeniul dvs.?
Îmi doresc să vă ofer un răspuns care să nu sune a clișeu. Cred că o echipă puternică reprezintă fundația fiecărui proiect, iar dacă echipa este puternică, reușește singură, iar managerul o sprijină doar, pentru că oamenii se organizează singuri. Dacă există coeziune în echipă, un grad înalt de motivație, din experiența mea, oamenii vor munci peste limitele lor normale. Când te uiți la oamenii dintr-o echipă, știi că expertiza lor nu este suficientă pentru a finaliza un proiect, dar dacă sunt într-o echipă bună, echilibrată, lucrează într-adevăr ca un sistem propriu. Ca inginer îmi plac aceste lucruri, am avut experiențe de această natură, nu am avut nevoie de cineva care să ne supravegheze și să ne verifice cum am progresat, ci aveam mecanisme proprii, funcționam ca un perpetuum mobile. Asta îmi place la echipele din domeniul meu. Fie că vorbim de o echipă de proiect, de suport, de logistică, de management, dacă între aceste echipe există coeziune, sunt bine organizate și comunică foarte bine, ele funcționează ca un mecanism de ceas elvețian.

 

Cât de mult vă influențează spațiul de muncă, cât contează pentru creativitate?
Consider că în meseria noastră tot ceea ce ai nevoie este un spațiu propice, un echipament bun, însemnând un laptop sau un desktop bun cu un monitor mare, și un scaun confortabil. Cafeaua reprezintă un plus imens. Restul reprezintă doar bonusuri cu care lumea s-a obișnuit în industria IT, mă refer la fructe, dulciuri, săli de jocuri, locuri de odihnă, săli de sport și altele asemănătoare. Dar, de fapt, pentru a-ți face treaba, ai nevoie doar de liniște, de un laptop, de conexiune buna la internet, de un monitor de calitate și de un scaun confortabil.

 

Cât de mult a evoluat domeniul dvs. de activitate în ultimii cinci ani?
Într-adevăr a evoluat foarte repede. Îmi amintesc nu doar ultimii cinci ani, ci și cum arăta acest domeniu când făceam un proiect intern sau după ce am început să lucrez în embedded pentru industria automotive, IoT și industria de consum. Îmi amintesc că lucram la niște proiecte pentru IoT în 2009, când nu se discuta atât de mult despre IoT și capabilitățile acestuia și când nu era totul atât de conectat. Este o industrie care evoluează rapid, pentru că azi totul este conectat, nu mai există linii clare între industrii, totul este amestecat. Când am început să lucrez, resursele pe care le aveam la îndemână erau foarte limitate, trebuia să ai grijă la ce software scriai, ca să nu utilizezi multe resurse și să obții un cod foarte optimizat, care să funcționeze cu procese de putere foarte limitate, cu resurse limitate de memorie. Astăzi, avem platforme care sunt încorporate, de 3, 4, 5 ori mai puternice decât PC-urile pe care am început să dezvoltăm primele proiecte. Astăzi avem noi tehnologii care au apărut, precum cloud, care este utilizat din ce în mai mult. Avem mașinării care comunică cu cloud, avem date trimise în cloud, ceea ce acum 10 ani părea science-fiction.

 

Care sunt provocările de viitor din punct de vedere al tehnologiei?
Principala provocare este aceea de a ține pasul cu schimbările din industrie pentru că trebuie să fii tot timpul la curent cu cele mai noi tendințe, trebuie să urmezi cele mai noi tendințe, pentru că o parte dintre aceste tendințe vor deveni standarde în viitor. Dacă ești la curent cu ele, tranziția va fi mult mai ușoară. Pot să vă dau un exemplu de acum câțiva ani când anumiți producători de televizoare au dispărut deoarece nu s-au conformat tendințelor. De exemplu, acum 8-9 ani a început un trend de a dezvolta televizoare pe o platformă Android, înainte au fost televizoarele plate – LCD și altele de acest gen. Companiile care nu s-au adaptat și au continuat să utilizeze ecranele vechi, cu tuburi, nu au mai avut timp pentru a le ajunge din urmă pe cele care au început să producă plasme, LCD și au acaparat mare parte a pieței, astfel, au dispărut. Și, în consecință, au dispărut. Este un ciclu care se repetă, iar, dacă ești o companie tech, trebuie să fii la zi, să cunoști cel puțin tendințele și ce se întâmplă în jurul tău, ceea ce este partea ușoară. Partea dificilă este să prevezi viitorul, să prevezi în ce direcție evoluează industria. Dacă începi un pionierat într-o zonă în care nimeni sau foarte puțini activează, ai toate șansele să ai succes în viitor și să fii cel care dictează dezvoltarea acelei tehnologii. Aceasta este o mare provocare pe care compania o are și pe care, de asemenea, o avem ca ingineri.

 

NTT DATA Romania are o campanie de comunicare foarte interesantă “You are the future”, care vorbește despre oamenii din companie și respectul datorat acestora. Ce părere aveți despre campanie, despre motto, simțiți că sunteți viitorul?
Personal, întotdeauna pun oamenii pe primul loc. Nu este un clișeu și nu o spun doar pentru că îi place cuiva să o audă. Aș aminti de un chestionar anonim care a fost realizat în cadrul companiei și la care au participat membrii echipei mele. Chestionarul viza managerii, astfel că am primit câteva rezultate ale acestuia, nu mi s-a spus cine ce a scris, dar colegii mei au răspuns că pot discuta cu mine oricând pe orice subiect, fie că este vorba de un subiect tehnic, fie de unul personal. Mi-a plăcut asta. Încerc să relaționez cu oamenii, încerc să creez o legătură cu ei, să îi ajut cât de mult pot, chiar mă străduiesc și acest lucru mă împlinește. Spun asta pentru că fiecare persoană contează, pentru că fiecare face ceva, poate rolul unei persoane poate părea nesemnificativ, dar, dacă vezi imaginea de ansamblu, și acea persoană este viitorul, și acea persoană face o treabă bună.

 

Ați dori să mai adăugați ceva…
Doar că îmi place să lucrez, sunt un workaholic și din fericire, în NTT DATA Romania am o echipă de oameni la fel ca mine, cu care comunic foarte bine, atât cu cei din management cât și cu cei din programare. Este destul de ușor să lucrezi când oamenii se înțeleg, astfel încât nu trebuie să le explici să facă ceva pentru că știu ce vrei dintr-un singur cuvânt spus. Consider că acest lucru este foarte relaxant, este o satisfacție că pot comunica atât cu managementul cât și cu oamenii cu care lucrez atât de bine, că ne înțelegem perfect, că avem o foarte bună relație bidirecțională.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

UBB, prima universitate din România în clasamentul URAP

Articolul următor

PRO BUSINESS TOGETHER 2

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share