Șoselele de mare viteză ale Transilvaniei, subfinanțate în 2020

Autostrăzile Transilvania (A3) și Sebeș – Turda (A10) vor avea o finanțare cu mult sub necesar în acest an, avertizează Asociația Pro Infrastructură (API).

“Președintele Klaus Iohannis a promulgat legea bugetului de stat pentru anul 2020, după ce guvernul Orban și-a asumat răspunderea în Parlament la finalul anului trecut pentru această lege. Deși, declarativ, vor fi prioritizate principalele investiții pe fonduri europene aflate în derulare, lucrurile nu par să stea așa”, relevă API.

Un prim exemplu ar fi centura orașului Bacău, un proiect de 800 de milioane de lei cu taxa pe valoarea adăugată (TVA) pe care lucrările au început în martie 2019 și au avansat pe parcursul anului foarte bine, fiind utilizați 250 de milioane de lei. Estimările API indică un necesar de 350-400 de milioane în 2020, alocarea guvernului fiind de 64 de milioane.

Comparativ, construcția Centurii Târgu-Mureș, aflată într-o licitație suspendată de trei luni, fără oferte depuse, cu șanse reduse de contractare în 2020, are o alocare mai mare. Organizația susține că un alt proiect drastic subfinanțat este Autostrada Sebeș – Turda.

Chiar dacă avansul în 2019 nu a fost cel scontat, au fost consumate 183 de milioane de lei. Alocarea pentru 2020 este de doar 56 de milioane, mult sub o estimare realistă de 200 de milioane.

“Drumul Expres Craiova – Pitești (cele trei loturi aflate în construcție, în valoare de peste 2 miliarde de lei, cu TVA) au o alocare modică de 96 de milioane, deși premierul a spus că în doi ani se finalizează lucrările (evident, o promisiune fantezistă). Podul peste Dunăre de la Brăila, investiție de peste 2 miliarde de lei care a atras în 2019 peste 500 de milioane, are o alocare de doar 97 de milioane în 2020.

Alte proiecte subfinanțate în 2020, în opinia noastră, ar fi A3 Autostrada Transilvania și A3 Râșnov – Cristian, centurile Satu Mare, Timișoara, Rădăuți, reabilitarea Drumului Național 76, realizarea studiilor pentru Autostrada Timișoara – Moravița, realizarea studiilor pentru modernizarea căilor ferate București-Giurgiu și Cluj Napoca – Oradea sau dublarea căii ferate între Mogoșoaia și Balotești”.

Exit mobile version