“TGV-ul” Oradea – Cluj – Constanța va costa până la 12 miliarde de euro

Ovidiu Cîmpeanu (foto dreapta) propune o linie ferată construită de la zero care să asigure viteze peste cele practicate pe autostrăzi

Trenul de mare viteză care să meargă cu 250 km/h de la Oradea la Constanța presupune o investiție de 10-12 miliarde de euro care poate să fie finanțată din fonduri europene, susține directorul de dezvoltare al municipalității clujene, Ovidiu Cîmpeanu.

“Luna aceasta, Comisia Europeană (CE) propune extinderea rețelei TEN-T Core cu o linie de mare viteză pe ruta Oradea – Cluj-Napoca – Sibiu – Brașov – București – Constanța. Mă bucur să văd că se fac pași importanți în realizarea unui proiect major pentru România, care ne va lega rapid de București și de Constanța, dar și de Budapesta și Viena.

Prin aprobarea noii rețele TEN-T la nivel european se va asigura și posibilitatea de a atrage fonduri europene pentru finanțarea acestui proiect extrem de important pentru România. Se pot începe studiul de fezabilitate și proiectul tehnic încă de anul viitor. Până în 2030 am putea circula cu un astfel de tren de mare viteză. Eu aș merge pe varianta unei construcții de la zero, care sa permită viteze de peste 250 km/h”, spune Cîmpeanu.

Ce înseamnă o linie ferată de mare viteză

“Trebuie să modernizăm și infrastructura feroviară, care a rămas mult în urmă. Este nevoie, precum în țările avansate, să avem un tren cu care să facem două ore până la București. Căile ferate de mare viteză sunt un mod de transport confortabil, sigur, flexibil și prietenos cu mediul înconjurător. Acestea oferă beneficii socio-economice extrem de importante, în acord cu obiectivele UE în materie de transport și coeziune.

La nivelul UE trebuie stabilit un plan clar de construire a unor linii feroviare de mare viteză și în Europa de Est, care să fie conectate cu cele din vest. Costul unei linii duble de mare viteză pe ruta Oradea – Cluj-Napoca – Brașov – București (600 km), este de 10-12 miliarde de euro. Dacă îl facem pe acesta un proiect de țară, banii pot fi atrași din fonduri europene.

Ce își propune UE

Sursa: Curtea de Conturi Europeană

Exit mobile version