Compania CFR Infrastructură a scos la licitație loturile dintre localitățile Cluj-Napoca și Poieni ale viitoarei linii ferate de mare viteză, programată să dezvolte viteze de până la 160 km/h. Traseul nu reprezintă nici jumătate din proiectul feroviar Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, estimat la 1,6 miliarde euro.
Licitația publicată în Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice vizează loturile 1 și 2 ale programului de electrificare și reabilitare a liniei dintre Cluj-Napoca și Episcopia Bihor. Aceasta cuprinde serviciile de proiectare și execuție a lucrărilor de modernizare (lotul 1), electrificare și reabilitare (lotul 2) pentru a crește viteza de circulație. Lotul Cluj-Napoca – Aghireș e estimat la o valoare financiară de 1,5 miliarde de lei, iar lotul Aghireș – Poieni, de 1,4 miliarde, sume la care se adaugă taxa pe valoarea adăugată.
“Prin modernizarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare pe cele două loturi, Cluj – Aghireș (lotul 1) și Aghireș – Poieni (lotul 2), se vor asigura condiţii tehnice pentru circulaţia cu viteza de 160 km/h pentru trenurile de călători şi de 120 km/h pentru trenurile de marfă, creşterea gradului de confort şi de siguranţă a traficului feroviar.
Durata de implementare este de 102 luni pentru fiecare contract, astfel: 6 luni pentru proiectare, 36 luni pentru execuția lucrărilor, iar perioada de garanție a obiectivului este de minimum 60 de luni” a detaliat conducerea CFR Infrastructură.
Sursa de finanțare indicată de companie o reprezintă fondurile externe nerambursabile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, componenta 4 – transport sustenabil – Reforma 1.5 – dezvoltarea infrastructurii feroviare și managementul traficului feroviar. Termenul limită pentru primirea ofertelor a fost fixat în 14 februarie, cu deschiderea în aceeaşi zi.
Obiectivele general și specifice pentru cele două contracte
- Creșterea vitezei de circulație la valori cuprinse între 120 și 160 km/h pe întregul tronson
- Modernizarea stațiilor (inclusiv haltele de mișcare)
- Modernizarea clădirilor stațiilor de călători, inclusiv construirea de pasarele sau tuneluri pietonale
- Ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare
- Modernizare de poduri, podețe
- Repararea sistemului de drenaj, îmbunătățirea terasamentelor
- Facilități pentru persoanele cu dizabilități
- Montarea de panouri fonoabsorbante sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot
- Construirea de drumuri de întreținere de-a lungul căii ferate (unde nu sunt disponibile drumuri publice)
- Modernizarea instalațiilor de electrificare (25 kV) pe toată lungimea tronsonului
- Maximizarea capacității de tranzit
- Asigurarea interoperabilității prin implementarea STI, în special la sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare, lungimea liniilor din stații, haltele de mișcare
- Instalații de centralizare electronică noi în stații, introducerea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R)
- Modernizarea echipamentului de telecomunicații
Sursa: CFR SA
Proiectul general prevedea reabilitarea liniei Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor (166 km), electrificarea liniei pe 160 km şi o cale ferată dublă pe 88 km. CFR Infrastructură are ca obiectiv strategic realizarea unei noi rute electrificate în relaţia cu Ungaria care să contribuie la preluarea parţială a traficului spre Vestul Europei.