Cornel Bardan, director general SC APA CTTA SA ALBA: „Performanța unei companii stă într-o bună colaborare între factorii decizionali și cei care pun în practică deciziile”

SC APA CTTA SA ALBA se numără printre puținii operatori din țară care a reușit să ducă la bun sfârșit toate cele 11 contracte de lucrări de pe POS Mediu, fără să fazeze în următorul exercițiu financiar niciunul dintre acestea. Totodată, este primul operator din România care a semnat contractul cu cofinanțare pe POIM 2014-2020, în valoare de 114 milioane de euro. Sunt doar două realizări ale echipei companiei conduse de către Cornel Bardan, directorul general al SC APA CTTA SA ALBA. Un manager pe care ne-a plăcut să îl intervievăm.

 

Care sunt elementele cheie din cariera dvs, și vă propun să începem acest interviu cu o scurtă prezentare a activității dumneavoastră profesionale de până acum.

Activitatea profesională mi-am început-o în 1988, după  absolvirea Facultății de Mecanică din Timișoara, dar dacă vă referiți la experiența managerială din cadrul societății pe care o conduc acum, aceasta a început în anul 2000, ca director de exploatare, apoi din 2003, ca director comercial. În 2004 am început experiența în administrația publică, devenind deputat în Parlamentul României, mai apoi Prefect al Județului Alba până în anul 2012, după care am revenit în cadrul SC APA CTTA SA ALBA, ca director comercial. Din anul 2017, sunt director general al acestei societăți, iar faptul că am venit din interior a constituit un avantaj, cunoscând deja echipa și problemele cu care se confruntă compania.

Ați fost în companie la înființarea sa, din punctul dvs. de vedere care sunt bornele cele mai importante în evoluția operatorului SC APA CTTA SA ALBA?

Activitatea de bază a societății noastre este asigurarea serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare (C.T.T.A: captare, tratare, transport apă). Suntem operator regional al acestor servicii pe raza județului Alba, acționariatul societății fiind format din Consiliul Județean Alba și Consiliile Locale din cele 11 municipii și orașe, iar activitatea din județ este asigurată de către 7 sucursale, fără personalitate juridică, amplasate în diferite zone ale județului nostru.

Care sunt principalele provocări cu care se confruntă compania dvs. în prestarea serviciilor de apă și canalizare?

Provocările operatorului în prestarea serviciilor de apă și canalizare sunt în general specifice acestui sector de activitate, unele fiind și individuale. Provocările sunt cu atât mai mari cu cât sunt cerințele și exigențele consumatorului, dar și ale noastre, ca furnizor de serviciu. Printre cele mai importante provocări care necesită o abordare mai atentă enumerăm:

Cum se asigură compania dvs. că furnizarea apei potabile respectă standardele de calitate și siguranță?

Asigurarea furnizării apei potabile la standardele de calitate și siguranță nu este doar o obligație legală, ci și unul din scopurile principale ale activității noastre. Pentru această luăm măsuri pentru:

 

Ce măsuri se iau pentru a reduce pierderile de apă în rețea și a îmbunătăți eficiența distribuției?

Printre măsurile stabilite de noi de reducere a pierderilor și îmbunătățirea eficienței distribuției se numără:

Cum sunt abordate nevoile specifice ale diferitelor zone sau comunități în ceea ce privește accesul la apă potabilă și la servicii de canalizare?

Relieful județului nostru este unul care face destul de dificilă atât alimentarea cu apă potabilă, cât și racordarea la rețeaua de canalizare. Este la fel de adevărat că aceasta presupune și costuri mai mari, dar ne străduim ca prin accesarea de fonduri europene să existe cât mai puține comunități din județul nostru care să nu beneficeze de serviciile noastre.

În acest sens, implementăm mai multe proiecte atât prin P.N.R.R., cât și prin POIM.

Primul proiect pe care aș dori să îl amintesc este Sprijinirea conectării populației cu venituri mici la rețelele de alimentare cu apă și canalizare existente în județul AlbaValoarea totală eligibilă a Proiectului care face obiectul finanțării nerambursabile acordate prin PNRR este de 5.458.677,20 lei și vor beneficia în total 584 gospodării, conform celor 3 tipuri de investiții:

– 306 gospodării vor beneficia de branșarea la rețeaua publică de alimentare cu apă,

– 51 gospodării vor beneficia de racordarea la rețeaua publică de canalizare,

– 227 gospodării vor beneficia de branșarea la rețeaua publică de alimentare cu apă și racordarea la rețeaua publică de canalizare.

Prin programul Operațional Infrastructură Mare derulăm proiectul „Modernizarea sistemului de monitorizare a infrastructurii de apă în județul Alba”. Vorbim de un proiect cu o valoare totală de 10.570.915 lei, care este implementat în următoarele localități din județul Alba: Alba lulia, Sebeș, Aiud, Blaj, Cugir, Ocna Mureș, Cîmpeni, Abrud, Baia de Arieș. Obiectivul specific al proiectului constă în achiziția și montarea a 13.877 de contoare cu citire la distanță, echipamente și software pentru digitalizarea activității SC APA CTTA SA ALBA.

Un al treilea proiect pe care îl derulăm este Crearea de facilități de producție de energie electrică din SER pentru consumul propriu al APA CTTA”, în valoare de 6.157.243 lei. Acest proiect presupune instalarea de panouri fotovoltaice cu o putere de 450 W, rezultând o capacitate totală a sistemului de 982,4 kWp.

Cum vă adaptați la schimbările climatice și cum afectează disponibilitatea și distribuția apei, și ce strategii dezvoltați pentru a încuraja utilizarea eficientă a apei și a promova conștientizarea despre conservarea acesteia?

Pe fondul caniculei, în perioada de vară, consumurile cresc din cauza folosirii apei și în alte scopuri decât cel uman, în special cel agricol, astfel suntem nevoiți să raționalizăm apa în mai multe localităţi din județ, în zilele în care se anunţă temperaturi foarte ridicate. Din cauza secetei prelungite, resursele din rezervoarele de înmagazinare se epuizează cu rapiditate, fiind necesară refacerea periodică a acestora.

APA CTTA face apel sistematic către populaţie să folosească apa potabilă cu responsabilitate, strict pentru consum propriu şi în scop menajer. În caz contrar, există posibilitatea ca programul de raționalizare să fie implementat pentru mai mult timp sau chiar situația neplăcută de a întrerupe furnizarea apei potabile.

Prin investițiile și proiectele pe care societatea noastră le implementează, sperăm că multe dintre aceste probleme să fie rezolvate.

Cum colaborați cu autoritățile locale și alte părți interesate pentru a asigura o distribuție optimă a apei, respectiv eficiența în furnizarea serviciilor de canalizare?

Vă spuneam, mai devreme, că am accesat diferite programe de finanțare pe fonduri europene, dar să nu credeți că a fost simplu. Modificările legislative care apar mereu nu fac altceva decât să îngreuneze un proces care ar trebui să fie mult mai simplu, în interesul nostru, al beneficiarilor. Nu este posibil ca o procedură de achiziție să dureze între 6 și 10 luni de când este publicată. Pe plan local, în schimb, nu avem probleme, găsind mereu o cale de dialog pentru o colaborare eficientă, lucru pentru care țin să le mulțumesc celor care au făcut și fac posibile aceste demersuri.

 Cum vă asigurați că angajații dvs. sunt bine pregătiți și motivați să ofere servicii de înaltă calitate?

Am activat în diverse medii profesionale, acest lucru fiind, desigur, în avantajul meu. Îmi este mai ușor să-mi înțeleg oamenii din echipă, să avem un dialog mai bun și să găsim soluții eficiente. Ceea ce am învățat este faptul că performanța unei companii stă într-o bună colaborare între factorii decizionali și cei care pun în practică deciziile. Apoi, faptul că reușești să treci peste ceea ce scrie strict în „fișa postului”, să te implici și să-i ajuți pe cei de lângă ține, nu poate decât să te ducă la performanță. Un bun manager nu conduce de unul singur, ci acordă încredere echipei, fiindcă astfel oamenii vor avea o altfel de abordare. În fond și la urmă urmei, vorbim despre spiritul și performanța unei echipe, nu ale unui singur om.

Care sunt prioritățile dvs. pe termen scurt și lung în ceea ce privește administrarea companiei și cum măsurați succesul în atingerea acestora?

Prioritatea mea și a societății pe care o conduc este asigurarea serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare prin investiții, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Ar fi de punctat că SC APA CTTA SA ALBA a investit mereu în alimentarea cu apă și în canalizare, din fonduri proprii (medie anuală în jur de 14 milioane de lei), dar suntem mândri că, în ultimii ani, am  reușit să atragem importante finanțări externe nerambursabile pentru realizarea unor investiții în infrastructura de apă: SAMTID (7.7 milioane euro), POS 2007-2013 (102 milioane euro). Ceea ce noi considerăm o mare realizare este faptul că suntem printre puținii operatori din țară care am reușit să ducem la bun sfârșit toate cele 11 contracte de lucrări de pe POS Mediu, fără să fazăm în următorul exercițiu financiar niciunul dintre acestea. În 2017 am fost primul operator din România care a semnat contractul cu cofinanțare pe POIM 2014-2020, în valoare de 114 milioane de euro. În momentul de față, acest proiect este în derulare și, de asemenea, și alte 3 proiecte, pe care ne dorim să le ducem la bun sfârșit.

Ligia VORO

Exit mobile version