Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Cornel Bardan, director general SC APA CTTA SA ALBA: „Performanța unei companii stă într-o bună colaborare între factorii decizionali și cei care pun în practică deciziile”

SC APA CTTA SA ALBA se numără printre puținii operatori din țară care a reușit să ducă la bun sfârșit toate cele 11 contracte de lucrări de pe POS Mediu, fără să fazeze în următorul exercițiu financiar niciunul dintre acestea. Totodată, este primul operator din România care a semnat contractul cu cofinanțare pe POIM 2014-2020, în valoare de 114 milioane de euro. Sunt doar două realizări ale echipei companiei conduse de către Cornel Bardan, directorul general al SC APA CTTA SA ALBA. Un manager pe care ne-a plăcut să îl intervievăm.

 

Care sunt elementele cheie din cariera dvs, și vă propun să începem acest interviu cu o scurtă prezentare a activității dumneavoastră profesionale de până acum.

Activitatea profesională mi-am început-o în 1988, după  absolvirea Facultății de Mecanică din Timișoara, dar dacă vă referiți la experiența managerială din cadrul societății pe care o conduc acum, aceasta a început în anul 2000, ca director de exploatare, apoi din 2003, ca director comercial. În 2004 am început experiența în administrația publică, devenind deputat în Parlamentul României, mai apoi Prefect al Județului Alba până în anul 2012, după care am revenit în cadrul SC APA CTTA SA ALBA, ca director comercial. Din anul 2017, sunt director general al acestei societăți, iar faptul că am venit din interior a constituit un avantaj, cunoscând deja echipa și problemele cu care se confruntă compania.

Ați fost în companie la înființarea sa, din punctul dvs. de vedere care sunt bornele cele mai importante în evoluția operatorului SC APA CTTA SA ALBA?

Activitatea de bază a societății noastre este asigurarea serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare (C.T.T.A: captare, tratare, transport apă). Suntem operator regional al acestor servicii pe raza județului Alba, acționariatul societății fiind format din Consiliul Județean Alba și Consiliile Locale din cele 11 municipii și orașe, iar activitatea din județ este asigurată de către 7 sucursale, fără personalitate juridică, amplasate în diferite zone ale județului nostru.

Care sunt principalele provocări cu care se confruntă compania dvs. în prestarea serviciilor de apă și canalizare?

Provocările operatorului în prestarea serviciilor de apă și canalizare sunt în general specifice acestui sector de activitate, unele fiind și individuale. Provocările sunt cu atât mai mari cu cât sunt cerințele și exigențele consumatorului, dar și ale noastre, ca furnizor de serviciu. Printre cele mai importante provocări care necesită o abordare mai atentă enumerăm:

  • Gestiunea infrastructurii de apă și canalizare în condițiile în care încă există multe conducte de transport și distribuție apă potabilă, respectiv rețele de canalizare cu vechime de peste 35-40 ani, stații de epurare comunale care necesită modernizare;
  • Adaptarea la schimbările climatice cu manifestări din ce în ce mai intense și violente (perioade mai lungi de secetă hidrologică și pedologică, alternate cu perioade de ploi abundente);
  • Asigurarea și gestionarea resurselor financiare în condițiile creșterii inflației și a scăderii consumului/încasărilor pentru a acoperi cheltuielile de exploatare și întreținere, precum și rambursarea la timp a împrumuturilor;
  • Lipsa personalului calificat pe piața forței de muncă în condițiile modernizării și tehnologizării proceselor;
  • Schimbări frecvente de legislație în special în domeniul achizițiilor publice;
  • Finalizarea proiectelor pe care le avem în derulare, care nu este tocmai ușor de realizat, depinzând mult și de constructori, care sperăm să-și mențină angajamentele. Eram puțin în urma celorlalți furnizori de utilități în ceea ce privește comunicarea, mijloacele de plată, adaptarea acestora la cerințele societății moderne. Am implementat însă un sistem integrat de date, fără de care n-am fi putut face multe lucruri, avem un site modern și activ, iar de curând am lansat și portalul de plăți on-line, un aspect care se impunea.

Cum se asigură compania dvs. că furnizarea apei potabile respectă standardele de calitate și siguranță?

Asigurarea furnizării apei potabile la standardele de calitate și siguranță nu este doar o obligație legală, ci și unul din scopurile principale ale activității noastre. Pentru această luăm măsuri pentru:

  • Respectarea legislației în domeniu;
  • Respectarea tehnologiilor de tratare a apei brute – etape, substanțele biocide folosite sunt atestate și agreate de către Ministerul Sănătății;
  • Respectarea planurilor de mentenanță ale echipamentelor, instalațiilor și rețelelor de transport și distribuție;
  • Monitorizarea pe fluxul de tratare, precum și la consumatori, conform planului anual de monitorizare aprobat de către DSP Alba;
  • Menținerea acreditării RENAR pentru Laboratorul central de analize apă potabilă;
  • Asigurarea de măsuri corective imediate, în cazul neconformităților;
  • Implementarea “Planurilor de siguranță a apei” prin abordarea bazată pe risc;
  • Informarea consumatorilor prin afișarea pe site-ul operatorului, precum și prin alte mijloace media, privind calitatea apei potabile și a întreruperilor în furnizarea apei potabile.

 

Ce măsuri se iau pentru a reduce pierderile de apă în rețea și a îmbunătăți eficiența distribuției?

Printre măsurile stabilite de noi de reducere a pierderilor și îmbunătățirea eficienței distribuției se numără:

  • Efectuarea studiului de bilanț al apei;
  • Reabilitarea/ înlocuirea rețelelor vechi;
  • Sectorizarea rețelelor și modernizarea sistemului de monitorizare a infrastructurii de apă prin montarea de contoare ultrasonice pentru o identificare mai exactă a pierderilor;
  • Managementul presiunilor – dotarea cu echipamente (pompe, reductoare, implementare SCADA etc.), astfel încât să asigurăm presiunea optimă de furnizare și să nu se creeze suprapresiune în rețele, suprapresiune ce generează avarii și creșterea volumului de apă pierdut;
  • Identificarea consumului clandestine.

Cum sunt abordate nevoile specifice ale diferitelor zone sau comunități în ceea ce privește accesul la apă potabilă și la servicii de canalizare?

Relieful județului nostru este unul care face destul de dificilă atât alimentarea cu apă potabilă, cât și racordarea la rețeaua de canalizare. Este la fel de adevărat că aceasta presupune și costuri mai mari, dar ne străduim ca prin accesarea de fonduri europene să existe cât mai puține comunități din județul nostru care să nu beneficeze de serviciile noastre.

În acest sens, implementăm mai multe proiecte atât prin P.N.R.R., cât și prin POIM.

Primul proiect pe care aș dori să îl amintesc este Sprijinirea conectării populației cu venituri mici la rețelele de alimentare cu apă și canalizare existente în județul AlbaValoarea totală eligibilă a Proiectului care face obiectul finanțării nerambursabile acordate prin PNRR este de 5.458.677,20 lei și vor beneficia în total 584 gospodării, conform celor 3 tipuri de investiții:

– 306 gospodării vor beneficia de branșarea la rețeaua publică de alimentare cu apă,

– 51 gospodării vor beneficia de racordarea la rețeaua publică de canalizare,

– 227 gospodării vor beneficia de branșarea la rețeaua publică de alimentare cu apă și racordarea la rețeaua publică de canalizare.

Prin programul Operațional Infrastructură Mare derulăm proiectul „Modernizarea sistemului de monitorizare a infrastructurii de apă în județul Alba”. Vorbim de un proiect cu o valoare totală de 10.570.915 lei, care este implementat în următoarele localități din județul Alba: Alba lulia, Sebeș, Aiud, Blaj, Cugir, Ocna Mureș, Cîmpeni, Abrud, Baia de Arieș. Obiectivul specific al proiectului constă în achiziția și montarea a 13.877 de contoare cu citire la distanță, echipamente și software pentru digitalizarea activității SC APA CTTA SA ALBA.

Un al treilea proiect pe care îl derulăm este Crearea de facilități de producție de energie electrică din SER pentru consumul propriu al APA CTTA”, în valoare de 6.157.243 lei. Acest proiect presupune instalarea de panouri fotovoltaice cu o putere de 450 W, rezultând o capacitate totală a sistemului de 982,4 kWp.

Cum vă adaptați la schimbările climatice și cum afectează disponibilitatea și distribuția apei, și ce strategii dezvoltați pentru a încuraja utilizarea eficientă a apei și a promova conștientizarea despre conservarea acesteia?

Pe fondul caniculei, în perioada de vară, consumurile cresc din cauza folosirii apei și în alte scopuri decât cel uman, în special cel agricol, astfel suntem nevoiți să raționalizăm apa în mai multe localităţi din județ, în zilele în care se anunţă temperaturi foarte ridicate. Din cauza secetei prelungite, resursele din rezervoarele de înmagazinare se epuizează cu rapiditate, fiind necesară refacerea periodică a acestora.

APA CTTA face apel sistematic către populaţie să folosească apa potabilă cu responsabilitate, strict pentru consum propriu şi în scop menajer. În caz contrar, există posibilitatea ca programul de raționalizare să fie implementat pentru mai mult timp sau chiar situația neplăcută de a întrerupe furnizarea apei potabile.

Prin investițiile și proiectele pe care societatea noastră le implementează, sperăm că multe dintre aceste probleme să fie rezolvate.

Cum colaborați cu autoritățile locale și alte părți interesate pentru a asigura o distribuție optimă a apei, respectiv eficiența în furnizarea serviciilor de canalizare?

Vă spuneam, mai devreme, că am accesat diferite programe de finanțare pe fonduri europene, dar să nu credeți că a fost simplu. Modificările legislative care apar mereu nu fac altceva decât să îngreuneze un proces care ar trebui să fie mult mai simplu, în interesul nostru, al beneficiarilor. Nu este posibil ca o procedură de achiziție să dureze între 6 și 10 luni de când este publicată. Pe plan local, în schimb, nu avem probleme, găsind mereu o cale de dialog pentru o colaborare eficientă, lucru pentru care țin să le mulțumesc celor care au făcut și fac posibile aceste demersuri.

 Cum vă asigurați că angajații dvs. sunt bine pregătiți și motivați să ofere servicii de înaltă calitate?

Am activat în diverse medii profesionale, acest lucru fiind, desigur, în avantajul meu. Îmi este mai ușor să-mi înțeleg oamenii din echipă, să avem un dialog mai bun și să găsim soluții eficiente. Ceea ce am învățat este faptul că performanța unei companii stă într-o bună colaborare între factorii decizionali și cei care pun în practică deciziile. Apoi, faptul că reușești să treci peste ceea ce scrie strict în „fișa postului”, să te implici și să-i ajuți pe cei de lângă ține, nu poate decât să te ducă la performanță. Un bun manager nu conduce de unul singur, ci acordă încredere echipei, fiindcă astfel oamenii vor avea o altfel de abordare. În fond și la urmă urmei, vorbim despre spiritul și performanța unei echipe, nu ale unui singur om.

Care sunt prioritățile dvs. pe termen scurt și lung în ceea ce privește administrarea companiei și cum măsurați succesul în atingerea acestora?

Prioritatea mea și a societății pe care o conduc este asigurarea serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare prin investiții, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Ar fi de punctat că SC APA CTTA SA ALBA a investit mereu în alimentarea cu apă și în canalizare, din fonduri proprii (medie anuală în jur de 14 milioane de lei), dar suntem mândri că, în ultimii ani, am  reușit să atragem importante finanțări externe nerambursabile pentru realizarea unor investiții în infrastructura de apă: SAMTID (7.7 milioane euro), POS 2007-2013 (102 milioane euro). Ceea ce noi considerăm o mare realizare este faptul că suntem printre puținii operatori din țară care am reușit să ducem la bun sfârșit toate cele 11 contracte de lucrări de pe POS Mediu, fără să fazăm în următorul exercițiu financiar niciunul dintre acestea. În 2017 am fost primul operator din România care a semnat contractul cu cofinanțare pe POIM 2014-2020, în valoare de 114 milioane de euro. În momentul de față, acest proiect este în derulare și, de asemenea, și alte 3 proiecte, pe care ne dorim să le ducem la bun sfârșit.

Ligia VORO

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Ministrul Mediului solicită fonduri la Bruxelles pentru sănătatea solului

Articolul următor
Cu sprijinul UNESCO, WAMU-NET organizează un concurs de creație pentru tineri cu scopul de a pune în valoare sensibilitatea lor artistică legată de varietatea temei apei și a problemelor cu care aceasta se confruntă în zilele noastre

Apă Someș a lansat o competiție de creație pentru tineri

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share